Op de occasionmarkt kom je zowel btw-auto’s als marge-auto’s tegen. Als particulier kun je deze begrippen naast je neerleggen, want ze hebben geen gevolgen voor je. Koop je een auto zakelijk, dan maakt het wel degelijk uit of je een btw-auto of marge-auto koopt.
Bij een btw-auto is de btw over de prijs nog nooit voldaan. Dit kan zijn omdat de auto nog nieuw is, maar ook kan het een occasion zijn die nog nooit in het bezit van een particulier is geweest. Als een ondernemer een auto namelijk zakelijk aanschaft, kan hij de btw over de auto terugvorderen. Zodra een particulier een auto aanschaft, moet er echter btw worden voldaan over het aankoopbedrag. De auto wordt dan een marge-auto. Zou daarna een ondernemer deze auto aanschaffen, dan kan hij de btw niet meer terugvorderen.
Hierboven staat het al: zodra de btw over een auto is voldaan, kan een volgende koper de btw niet meer terugvorderen. Deze btw wordt voldaan zodra een auto particulier wordt aangeschaft. Vanaf dat moment is de auto een marge-auto, namelijk een auto waarbij de btw niet meer teruggevorderd kan worden.
Als je oog gevallen is op een marge-auto, is er een volkomen legale manier om de btw alsnog terug te vorderen. Hiervoor moet de verkoper van de toepassing van de margeregeling afzien. Het margebedrag wordt omgezet naar een btw-bedrag. Zowel koper als verkoper kunnen hier enig voordeel uit halen. Aan de andere kant moet de verkoper bereid zijn om transparant te zijn over de winst die hij op de auto maakt – iets wat niet elke verkoper graag doet.
Wanneer je een auto zakelijk koopt en de btw mag terugvorderen, pak je als ondernemer of zzp’er een ‘korting’ van 21 procent – de btw. Dat is mooi meegenomen. Bovendien kun je bij een auto op de zaak alle kosten die je ermee maakt zakelijk opvoeren. Dat drukt enerzijds op de winst(belasting) en anderzijds mag je ook van deze kosten alle btw terugvorderen. Er is echter ook een keerzijde aan een auto op de zaak zetten: de bijtelling bij privégebruik. Die kan aardig hoog oplopen. Een andere constructie kan in dit geval uitkomst bieden.
Bovenstaande scenario’s zijn niet de enige mogelijkheden die je als ondernemer hebt. Zo kun je bijvoorbeeld ook van een auto in privébezit kosten zakelijk opvoeren. Daarmee kun je alsnog btw aftrekken op het (zakelijke) gebruik van de auto. Aan de andere kant heb je geen bijtelling, maar voer je een – veel lagere – vaste correctie door. Hoe dit precies werkt, kan een financieel adviseur je uitleggen.
Ben je zzp’er of ondernemer en ben je van plan een marge-auto of btw-auto aan te schaffen? Het is moeilijk te zeggen welke van bovenstaande keuzes voor jou dan het beste is. Dit heeft alles te maken met welke auto je op het oog hebt (benzine- en dieselauto’s hebben een andere bijtellingsregeling dan elektrische auto’s en youngtimers). Ook jouw financiële situatie en hoeveel kilometers je gaat rijden zijn onder andere zaken die meespelen. Voor de beste oplossing is het daarom het slimst om navraag te doen bij een financieel adviseur.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 juni 2023