Hoewel het niet daadwerkelijk grijs van kleur is, bestaat er wel degelijk zoiets als een grijs kenteken. Het grijze kenteken is, net als de kentekens die je op de meeste personenauto’s treft, geel van kleur. Waar herken je dan een grijs kenteken dan aan? Voor wie is een grijs kenteken? En, als we toch bezig zijn, waar komt de naam ‘grijs kenteken’ vandaan? Dat en meer lees je hieronder.
In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, herken je een grijs kenteken aan de eerste letter in het kenteken. Net als andere kentekens, begint een grijs kenteken – afhankelijk van het jaar van uitgifte – met een cijfer of letter. In beide gevallen moet je kijken naar de eerste letter die er van links naar rechts op vermeld staat. Is dit een B of een V? Dan is het een grijs kenteken. Voorbeelden zijn:
Voor de naam ‘grijs kenteken’ moeten we de geschiedenis induiken, terug naar de tijd waarin nog het papieren kentekenbewijs bestond. Dat bestond destijds uit drie delen. Daarvan was deel 1 in het geval van het grijze kenteken grijs van kleur, waar het bij ‘gele’ kentekens wit van kleur was. Met de invoering van de kentekencard verdween de grijze kleur, waardoor deze nu dezelfde kleur heeft als alle andere kentekenbewijzen.
Om een grijs kenteken te kunnen krijgen, moet een voertuig aan bepaalde voorwaarden voldoen. Bedrijfswagens, pickups en vrachtwagens voldoen in de regel aan de eisen. Daarnaast kunnen sommige MPV’s, SUV’s en stationwagons omgebouwd worden om te voldoen aan de voorwaarden. Wat die voorwaarden zijn, lees je na op de website van de Belastingdienst.
In het verleden was het nog mogelijk om ongeveer elke auto om te bouwen voor grijs kenteken. Destijds was je meestal klaar met het verwijderen van de achterbank. Er ontstond een wildgroei aan allerlei auto’s op grijs kenteken – niet zelden hot hatchbacks – waar alleen nog voorstoelen in zaten. In die tijd waren er ook aanzienlijk meer voordelen voor particuliere eigenaren. Sinds 1988 en na verdere aanscherping in 1994 zijn de regels echter flink strikter geworden. Ook heb je als particulier nu een stuk minder voordeel van een grijs kenteken.
Tegenwoordig is een grijs kenteken met name voor ondernemers en ZZP’ers (met een btw-nummer) interessant. Die hoeven namelijk geen BPM te betalen bij aanschaf van de auto. Bovendien betaal je een vast, laag tarief aan wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting). Zeker met een dieselauto kan dit bijzonder interessant zijn. Particulieren krijgen ook korting op de wegenbelasting, maar die korting is aanzienlijk minder. Daarnaast hoef je als particulier al na vijf jaar geen rest-BPM meer te betalen, waar dit bij reugliere personenauto’s 17,5 jaar is. Ben je rolstoelgebonden? Dan gelden er speciale regelingen voor het rijden met grijs kenteken.
Buiten het feit dat de auto aan bepaalde eisen moet voldoen, waardoor je met een grote, relatief onoverzichtelijke auto op pad bent, heeft het grijze kenteken nog een nadeel. Zo mag je in Duitsland op sommige dagen en in sommige situaties niet met een grijs kenteken rijden. Houd hier rekening mee als je die kant op gaat.
Als je het daarvoor benodigde rijbewijs hebt, mag je in een auto met grijs kenteken rijden. Wil je echter ook de financiële voordelen genieten, dan zul je in de hierboven genoemde categorieën moeten vallen. Als ondernemer of ZZP’er moet je de auto minimaal 10 procent zakelijk gebruiken. Bovendien moet je, als je binnen vijf jaar de onderneming opdoekt of de auto verkoopt, alsnog de BPM voldoen.
Hoewel wij geen mogelijkheid bieden te filteren op grijs kenteken, kun je met enkele filters je beperken tot SUV’s MPV’s, stationwagons en – uiteraard – bestelwagens met twee of drie zitplaatsen. Niet alle auto’s die je hiertussen vindt, zullen een grijs kenteken hebben, maar je komt er een eind mee. Bekijk hier de pagina van (voornamelijk) auto’s met grijs kenteken.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 juni 2023