Waarom bestaan de termen kW en pk allebei?
Enkele decennia geleden werd de paardenkracht (pk) nog gebruikt om het vermogen van een machine aan te geven. Dit ontstond in de tijd van de stoommachine; toen deze het paard verving, vond uitvinder James Watt de kracht van een paard een logisch referentiepunt. Één paardenkracht is de hoeveelheid arbeid die nodig is om 75 kilogram aan gewicht binnen één seconde één meter de lucht in te tillen. Sinds 1978 is officieel gebruik van deze term echter wettelijk niet meer toegestaan en wordt de term kW (kilowatt) uit het SI-stelsel gebruikt. Toch wordt in de volksmond pk nog steeds veelvuldig gebruikt.
Hoe converteer je van kW naar pk?
Aangezien je vaak in officiële documenten kW tegenkomt en veel mensen nog steeds meer gevoel bij pk hebben, is het handig om te weten hoe je van kW naar pk omrekent. Dat is vrij eenvoudig, want:
1 kW = ± 1,362 pk
Hoe converteer je van pk naar kW?
Behoefte om juist de andere kant op te rekenen? Dat kan net zo makkelijk. Hiervoor houd je de volgende regel aan:
1 pk = ± 0,734 kW
Is pk (paardenkracht) hetzelfde als hp (horsepower)?
Aangezien het één letterlijk naar het ander vertaalt, zou het logisch zijn dat paardenkracht en horsepower hetzelfde zijn. In de praktijk verschillen ze echter iets van elkaar. Om het nog ingewikkelder te maken, is er nog een term: bhp, ofwel brake horsepower. En ja, ook deze eenheid verschilt weer van pk én hp. Om precies te zijn:
1 pk = 0,98632 hp = 0,97484 bhp
Nu snap je gelijk waarom het SI-stelsel met open armen verwelkomd werd.
Hoeveel kW of pk moet je hebben?
Hoeveel pk of kW een auto nodig heeft, is sterk afhankelijk van een aantal zaken. Ten eerste is van belang waar je de auto voor wilt gebruiken. Vlak asfalt vergt een stuk minder van je auto dan bergen. En zit de auto tot de nok vol met bagage, hangt er nog een aanhanger achter, of ben je in je eentje aan het rondrijden? Dat heeft allemaal invloed op de hoeveelheid vermogen die je nodig hebt.
- Voor dagelijks gebruik in Nederland ben je met een pk of 20 (15 kW) eigenlijk al geholpen. Stadsautootjes hebben vaak rond de 60 tot 75 pk (44 tot 55 kW) en kunnen daarmee prima uit de voeten. Vanaf 100 pk (73 kW) wordt het (zeker met een automaat) in een compacte auto een stuk comfortabeler. Uiteraard geldt: hoe groter en zwaarder de auto, hoe meer kW’s of pk’s je nodig hebt om comfortabel te rijden.
- In bergachtig gebied kun je eveneens met 20 pk al uit de voeten – mits je auto licht en nauwelijks beladen is. Met een pk of 80 (59 kW) lukt dit al een stuk beter als je ook wat meer spullen bij je hebt. Comfortabel helling op en af zonder te veel schakelmomenten en met zo min mogelijk snelheidsverlies zal met 125 tot 150 pk (92 tot 110 kW) prima lukken.
- Met een caravan of andere (zware) aanhanger is minimaal 120 pk (88 kW) en een koppel van 200 Nm aan te raden. Uiteraard hangt dit ook af van het soort caravan of aanhanger dat je wilt trekken.
Vermogen is niet alles
Overigens zegt het aantal kW’s of pk’s lang niet alles. Hoe soepel en schakellui je een auto rijdt, hangt sterk samen met het koppel van de motor. Wat dat precies inhoudt, lees je in ons artikel over wat koppel is.







