Snel kW naar pk omrekenen

Marek Debicki3 minuten leestijd11 december 2025

De eenheden kW (kilowatt) en pk (paardenkracht) worden nogal eens door elkaar gebruikt. In principe geven ze hetzelfde aan, namelijk het vermogen van een krachtbron. Maar hoe reken je om van kW naar pk (of van pk naar kW)? En hoeveel vermogen heb je nodig?

Waarom bestaan de termen kW en pk allebei?

Enkele decennia geleden werd de paardenkracht (pk) nog gebruikt om het vermogen van een machine aan te geven. Dit ontstond in de tijd van de stoommachine; toen deze het paard verving, vond uitvinder James Watt de kracht van een paard een logisch referentiepunt. Één paardenkracht is de hoeveelheid arbeid die nodig is om 75 kilogram aan gewicht binnen één seconde één meter de lucht in te tillen. Sinds 1978 is officieel gebruik van deze term echter wettelijk niet meer toegestaan en wordt de term kW (kilowatt) uit het SI-stelsel gebruikt. Toch wordt in de volksmond pk nog steeds veelvuldig gebruikt.

Hoe converteer je van kW naar pk?

Aangezien je vaak in officiële documenten kW tegenkomt en veel mensen nog steeds meer gevoel bij pk hebben, is het handig om te weten hoe je van kW naar pk omrekent. Dat is vrij eenvoudig, want:

1 kW = ± 1,362 pk

Hoe converteer je van pk naar kW?

Behoefte om juist de andere kant op te rekenen? Dat kan net zo makkelijk. Hiervoor houd je de volgende regel aan:

1 pk = ± 0,734 kW

Is pk (paardenkracht) hetzelfde als hp (horsepower)?

Aangezien het één letterlijk naar het ander vertaalt, zou het logisch zijn dat paardenkracht en horsepower hetzelfde zijn. In de praktijk verschillen ze echter iets van elkaar. Om het nog ingewikkelder te maken, is er nog een term: bhp, ofwel brake horsepower. En ja, ook deze eenheid verschilt weer van pk én hp. Om precies te zijn:

1 pk = 0,98632 hp = 0,97484 bhp

Nu snap je gelijk waarom het SI-stelsel met open armen verwelkomd werd.

Hoeveel kW of pk moet je hebben?

Hoeveel pk of kW een auto nodig heeft, is sterk afhankelijk van een aantal zaken. Ten eerste is van belang waar je de auto voor wilt gebruiken. Vlak asfalt vergt een stuk minder van je auto dan bergen. En zit de auto tot de nok vol met bagage, hangt er nog een aanhanger achter, of ben je in je eentje aan het rondrijden? Dat heeft allemaal invloed op de hoeveelheid vermogen die je nodig hebt.

  • Voor dagelijks gebruik in Nederland ben je met een pk of 20 (15 kW) eigenlijk al geholpen. Stadsautootjes hebben vaak rond de 60 tot 75 pk (44 tot 55 kW) en kunnen daarmee prima uit de voeten. Vanaf 100 pk (73 kW) wordt het (zeker met een automaat) in een compacte auto een stuk comfortabeler. Uiteraard geldt: hoe groter en zwaarder de auto, hoe meer kW’s of pk’s je nodig hebt om comfortabel te rijden.
  • In bergachtig gebied kun je eveneens met 20 pk al uit de voeten – mits je auto licht en nauwelijks beladen is. Met een pk of 80 (59 kW) lukt dit al een stuk beter als je ook wat meer spullen bij je hebt. Comfortabel helling op en af zonder te veel schakelmomenten en met zo min mogelijk snelheidsverlies zal met 125 tot 150 pk (92 tot 110 kW) prima lukken.
  • Met een caravan of andere (zware) aanhanger is minimaal 120 pk (88 kW) en een koppel van 200 Nm aan te raden. Uiteraard hangt dit ook af van het soort caravan of aanhanger dat je wilt trekken.

Vermogen is niet alles

Overigens zegt het aantal kW’s of pk’s lang niet alles. Hoe soepel en schakellui je een auto rijdt, hangt sterk samen met het koppel van de motor. Wat dat precies inhoudt, lees je in ons artikel over wat koppel is.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.

Dit artikel is gepubliceerd op 15 juni 2023

en is voor het laatst bijgewerkt op 11 december 2025

Ook interessant voor jou

Autoblog

Wat is een grijs kenteken?

11 december 2025
Hoewel het niet daadwerkelijk grijs van kleur is, bestaat er wel degelijk zoiets als een grijs kenteken. Het grijze kenteken is, net als de kentekens die j
Autoblog

Wat is koppel?

11 december 2025
Hoewel veel mensen vooral kijken naar het vermogen van een auto (uitgedrukt in kW of pk), is het koppel vaak net zo belangrijk. Sterker nog: wie een aanhan
Autoblog

Alle automerken en modellen in één overzicht

8 december 2025
Van waarschijnlijk alle automerken op de wereld die je kent, vind je wel auto’s in het aanbod van Gaspedaal.nl. Van grootheden als Toyota en Volkswagen tot
Autoblog

Btw-auto en marge-auto: wat zijn het?

16 november 2025
Op de occasionmarkt kom je zowel btw-auto’s als marge-auto’s tegen. Als particulier kun je deze begrippen naast je neerleggen, want ze hebben geen gevolgen
Autoblog

Carrosserie vergelijken

16 november 2025
De carrosserie is het koetswerk van een auto. In het verleden werd de carrosserie altijd op het chassis geplaatst. Tegenwoordig hebben de meeste personenau
Autoblog

WA vs. WA Beperkt Casco vs. WA Volledig Casco: vergelijking

16 november 2025
Zodra een auto op jouw naam staat, heb je twee verplichte kostenposten: de motorrijtuigenbelasting (of: wegenbelasting) en de verzekering. Iedere auto die