De eenheden kW (kilowatt) en pk (paardenkracht) worden nogal eens door elkaar gebruikt. In principe geven ze hetzelfde aan, namelijk het vermogen van een krachtbron. Maar hoe reken je om van kW naar pk (of van pk naar kW)? En hoeveel vermogen heb je nodig?
Enkele decennia geleden werd de paardenkracht (pk) nog gebruikt om het vermogen van een machine aan te geven. Dit ontstond in de tijd van de stoommachine; toen deze het paard verving, vond uitvinder James Watt de kracht van een paard een logisch referentiepunt. Één paardenkracht is de hoeveelheid arbeid die nodig is om 75 kilogram aan gewicht binnen één seconde één meter de lucht in te tillen. Sinds 1978 is officieel gebruik van deze term echter wettelijk niet meer toegestaan en wordt de term kW (kilowatt) uit het SI-stelsel gebruikt. Toch wordt in de volksmond pk nog steeds veelvuldig gebruikt.
Aangezien je vaak in officiële documenten kW tegenkomt en veel mensen nog steeds meer gevoel bij pk hebben, is het handig om te weten hoe je van kW naar pk omrekent. Dat is vrij eenvoudig, want:
1 kW = ± 1,362 pk
Behoefte om juist de andere kant op te rekenen? Dat kan net zo makkelijk. Hiervoor houd je de volgende regel aan:
1 pk = ± 0,734 kW
Aangezien het één letterlijk naar het ander vertaalt, zou het logisch zijn dat paardenkracht en horsepower hetzelfde zijn. In de praktijk verschillen ze echter iets van elkaar. Om het nog ingewikkelder te maken, is er nog een term: bhp, ofwel brake horsepower. En ja, ook deze eenheid verschilt weer van pk én hp. Om precies te zijn:
1 pk = 0,98632 hp = 0,97484 bhp
Nu snap je gelijk waarom het SI-stelsel met open armen verwelkomd werd.
Hoeveel pk of kW een auto nodig heeft, is sterk afhankelijk van een aantal zaken. Ten eerste is van belang waar je de auto voor wilt gebruiken. Vlak asfalt vergt een stuk minder van je auto dan bergen. En zit de auto tot de nok vol met bagage, hangt er nog een aanhanger achter, of ben je in je eentje aan het rondrijden? Dat heeft allemaal invloed op de hoeveelheid vermogen die je nodig hebt.
Overigens zegt het aantal kW’s of pk’s lang niet alles. Hoe soepel en schakellui je een auto rijdt, hangt sterk samen met het koppel van de motor. Wat dat precies inhoudt, lees je in ons artikel over wat een koppel is.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 juni 2023