De DS 4 combineert luxe en comfort met high-tech snufjes zoals nachtvisie en adaptieve demping.

De DS 4 begon zijn leven als Citroën DS 4. Met de facelift in 2015 werd gevierd dat DS een zelfstandig merk is. Meteen introduceerden de Fransen een iets hogere variant: de DS 4 Crossback, die een generatie later als ‘Cross’ door het leven gaat. Hét visitekaartje van de DS 4 is zijn interieur en uitrusting gericht op comfort. Zo ziet een camera wanneer de weg oneffen is en past deze de demping daar razendsnel op aan. Ook high-tech: nachtvisie. Alternatieven voor de DS 4 zijn onder meer de Mercedes-Benz A-Klasse, de Audi A3 Sportback en de BMW 1 Serie.
Gemiddelde prijs
€ 26.734
Meest voorkomende bouwjaar
2024
Gemiddelde kilometerstand
51.756 km
Aangeboden auto’s

De DS 4 van de tweede generatie is er naast de reguliere uitvoering ook als ‘Cross’. De opvolger van de Crossback heeft een avontuurlijk uiterlijk. De DS 4 is er onder meer als plug-in hybride met een actieradius op stroom van 62 kilometer. Deze 225 pk sterke E-Tense is met zijn lengte van 4,40 meter weer een stuk langer dan zijn voorganger. Dat merk je terug in de bagageruimte: die groeide tot 430 liter. Het onderstel legt ditmaal de nadruk op comfort, waarbij de elektronisch geregelde schokdempers oneffenheden wegfilteren. Topuitvoering ‘Opéra’ voorziet onder meer in voorstoelen met massagefunctie.
Kenmerken van deze DS 4

De DS 4 en DS 4 Crossback onderscheiden zich door de hoge mate van comfort en luxe aan boord. Ook zitten de stoelen prima en is de DS 4 ruim. Achterin zit je als volwassen passagier prima en 385 liter aan bagageruimte is ook heel behoorlijk. Het onderstel van de DS 4 is best straf afgesteld. Kleine oneffenheden voel je dus goed, maar ondertussen ben je met een sportieve auto op pad, zeker als je voor de 210 pk sterke versie gaat. De besturing is licht. De iets hogere opbouw van de DS 4 zorgt voor een makkelijke instap.
Kenmerken van deze DS 4

'Hoogwaardig interieur'
De DS 4 (voorheen Citroën DS 4 geheten) is er in zijn eerste generatie als reguliere DS 4 en als Crossback. Die Crossback ziet er wat stoerder uit dankzij de dakrails en zwarte wielkastranden en heeft ook een iets hogere bodemvrijheid. Waar die eerste DS 4 er alleen is met benzine- en dieselmotoren, daar is de tweede generatie ook leverbaar met een 225 pk sterke plug-in hybride. Als ‘La Première’, met diverse zwartgelakte details, is de uitrusting luxer dan luxe. Met de introductie van de tweede DS 4 verscheen er weer een versie met offroad-looks, ditmaal ‘Cross’ geheten.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/ds_4_faq_fc55305ecc.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025