Met een presidentieel interieur en nachtvisie-assistenten is de DS 9 de belichaming van Franse elegantie.

Hoewel DS Automobiles al een tijd geleden is losgeweekt van zustermerk Citroën, zit het DNA van het Franse merk nog diep verweven in dat van DS. En dat merk je het best terug in het topmodel: de DS 9 E-Tense. Deze plug-in hybride met opvallende chroomaccenten zweeft over de weg en is volgepropt met allerlei technologische hoogstandjes, van Active Scan Suspension tot nachtvisie-assistent. Het interieur van het luxebroertje van de Peugeot 508 is van presidentiële allure, door het gebruik van hoogwaardige materialen. Alternatieven voor de DS 9 E-Tense zijn de Lexus ES 300h, Audi A6 en BMW 5 Serie.
Gemiddelde prijs
€ 39.355
Meest voorkomende bouwjaar
2022
Gemiddelde kilometerstand
38.526 km
Aangeboden auto’s

Als vlaggenschip binnen de DS-reeks, verhult de DS 9 zijn Citroën-verleden allerminst. Het rijcomfort is subliem en zijdezacht. Alsof je over de weg zweeft. Vooral als je DS 9 is uitgevoerd met Active Scan Suspension: dan wordt elke hobbel in de weg feilloos weggefilterd. Elk wiel heeft immers zijn eigen schokdemping. De 360 E-Tense is altijd vierwielaangedreven. Als plug- in hybride is de DS9 krachtig en zuinig. In de praktijk heb je een volledig elektrisch rijbereik van circa 50 kilometer. De 4,93 meter lange DS 9 biedt heel veel beenruimte aan de achterpassagiers. In de kofferbak past 510 liter.
Kenmerken van deze DS 9

'Overcompleet als luxe Opéra'
De DS 9 is altijd een plug-in hybride, bij het Franse merk aangeduid als E-Tense. In het eerste bouwjaar (2021) is de basisversie een PHEV met 225 pk, maar al snel komt daar een versie met 250 pk voor in de plaats. Andere optie is een plug-in hybride met een systeemvermogen van 360 pk. Die E-Tense 360 is bovendien altijd vierwielaangedreven, terwijl de basisversie voorwielaandrijving heeft. Topuitvoering is de DS 9 Opéra. Standaard aan boord zijn onder meer Active Scan Suspension, nachtvisie, zonnedak en een nappalederen interieur. Ook luxe is de Esprit de Voyage-uitvoering, herkenbaar aan het lichtgekleurde leder binnenin.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/ds_9_faq_5c8cc995a8.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025