DS 3

De DS 3 evolueerde van Citroën hatchback naar een luxe SUV met elektrische opties.

DS 3 crossback puretech

De DS 3
plus- en minpunten

  • Waarborgt unieke personalisatie mogelijkheden
  • Hoge instap en zit in SUV-model
  • Mix van comfort en sportiviteit
  • Achterbankruimte is beperkt
  • PureTech-techniek vraagt speciale aandacht
  • Distributieriem heeft specifieke onderhoudsvereisten

De DS 3 is een compacte SUV met een wat wonderlijke aanloop. De DS 3 begon zijn loopbaan immers onder de vlag van Citroën als luxe hatchback. Na een facelift in 2014 stond de DS 3 op eigen benen. In de tweede generatie, sinds 2019, heeft DS 3 het achtervoegsel ‘Crossback’ gekregen en is het model uitgegroeid tot SUV. Na de volgende facelift, in 2022, schudt de DS 3 de term Crossback weer af. De DS 3 is er ook als volledig elektrische versie te vinden. Alternatieven voor de DS 3 zijn onder meer de Mazda MX-30 en Peugeot 2008.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd

9 april 2025

Actueel aanbod van de DS DS 3 op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

18.899

Meest voorkomende bouwjaar

2020

Gemiddelde kilometerstand

60.026 km

Aangeboden auto’s

Vinden (303)
DS 3 Interieur

'Hoogwaardig interieur'

Prestaties en rijcomfort

  • Eerste generatie heeft een aantal sportieve motoren
  • Tweede generatie ook als mild hybride en EV
  • Lichte, directe besturing

Exterieur en carrosserievorm

  • Eerste generatie is een hatchback
  • Tweede generatie is compacte SUV
  • Tal van individualiseringsmogelijkheden

Interieur

  • Hoogwaardig interieur
  • Hoge zit in tweede generatie
  • 350 liter aan bagageruimte (tweede generatie)

Betrouwbaarheid

  • Goede betrouwbaarheid volgens de Wegenwacht
  • PureTech-techniek vraagt speciale aandacht in verband met distributieriem
  • Acht jaar of 160.000 kilometer garantie op aandrijfbatterij E-Tense
Afbeelding van logo

DS 3 per generatie

2019+

De tweede generatie van de DS 3 heet in de beginjaren ‘Crossback’ en is een compacte SUV, compleet met hoge instap en zit. De auto onderscheidt zich door zijn uitgesproken looks vol verrassende vormen. In het chique en hoogwaardige interieur gaat het bijzondere ontwerp verder. Hoewel de achterbank van de DS 3 krap is, is de bagageruimte met een inhoud van 350 liter beter bruikbaar. Rijden doet de DS 3 als de beste. Het onderstel is comfortabel, maar ondertussen voldoende sportief. De lichte besturing is direct. De DS 3 is er onder meer als E-Tense, voorzien van volledig elektrische aandrijflijn.

Kenmerken van deze DS 3 Crossback

  • Hoge instap en zit
  • Opvallend vormgegeven in- en exterieur
  • 350 liter bagageruimte
  • Rijdynamiek is een mix van comfort en sportiviteit
  • Ook als volledig elektrisch E-Tense
Afbeelding van 2019+

Interessante uitvoeringen
van de DS 3

DS 3 crossback puretech

De DS 3 van de tweede generatie is er onder andere met 100 en 130 pk sterke PureTech-motoren. Voor de facelift – de DS 3 heet dan nog ‘Crossback’ – is er ook een PureTech 155 met 155 pk. De DS 3 is er bovendien in twee geëlektrificeerde vormen. Er is een 136 pk sterke mild hybride en de volledig elektrische E-Tense met een WLTP-actieradius van 404 kilometer. In de eerste bouwjaren is de tweede generatie er als diesel. Binnen de eerste generatie vind je de sportieve DS 3 Racing met 208 pk. Ook is er een DS 3 Cabrio met roldak.

Veelgestelde vragen over de DS 3

Is de DS 3 beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de DS 3 geleverd?

Is een DS 3 zuinig?

Is een DS 3 betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de DS 3 beschikbaar?

DS 3

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • dsautomobiles.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2025

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Andere populaire DS modellen