De Chevrolet C10 voor- en nadelen
- Voordelen
- Krachtige motoropties tot 8,1-liter V8
- Veelzijdig in carrosserievormen en aandrijflijnen
- Ruime laadcapaciteit voor zware ladingen
- Nadelen
- Eerdere generaties waren zeer spartaans
- 5,7-liter diesel had kinderziektes
- Weinig verfijning qua rijcomfort
Prestaties en rijcomfort
- Grote en krachtige motoren tot 8,1-liter
- Ook geleverd met V8-dieselmotoren
- Ruige pickup met weinig verfijning
Exterieur en carrosserievorm
- Pickup met enkele of dubbele cabine
- Ook als SUV onder de namen Blazer, Jimmy en Suburban
- Stoere uistraling
Interieur
- Eerdere generaties zeer spartaans, later meer luxe
- Latere generaties met dubbele cabine zeer ruim
- Flinke laadruimte
Betrouwbaarheid
- Roest is een aandachtspunt bij oudere modellen
- Ruige, betrouwbare motoren
- Oudere dieselmotoren zijn problematisch
Actueel aanbod van de Chevrolet C10 op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 22.195
Meest voorkomende bouwjaar
1960
Gemiddelde kilometerstand
83.835 km
Aangeboden auto’s
Chevrolet C10 generatie 1988-2002

De vierde en laatste generatie van de C/K was er alleen nog als Chevrolet, nadat GMC overstapte op de Sierra-naam. De truck kenmerkte zich door rondere vormgeving en werd in eerste instantie naast zijn voorganger geproduceerd. Voor de aandrijving zorgde een 4,3-liter V6 of een V8 met 5,0-, 5,7-, 7,4- of zelf 8,1-liter inhoud. Daarnaast was er de optie voor een 6,2-liter diesel V8 of een 6,5-liter turbodiesel. De C/K was er met enkele cabine, verlengde cabine en volledige dubbele cabine. Het model bleef tot 2002 in vrijwel ongewijzigd in productie.
Kenmerken van de Chevrolet C/K
- Optionele 8,1-liter V8 met 340 pk
- Alleen als Chevrolet verkocht
- Met achter- of vierwielaandrijving
- Ook met handgeschakelde transmissies
- V6-motor eigenlijk ondermaats
Chevrolet C10 generatie 1973-1991

De derde generatie van de C/K werd intern de ‘Rounded Line’ genoemd, iets dat je terugzag in het afgeronde ontwerp. Dat ontwerp bleek zo goed dat de truck bijna 20 jaar in productie bleef, met facelifts in 1981 en 1987. Gedurende die tijd veranderde het motorenaanbod een hoop. Zescilinders van 4,1- tot 4,3-liter (in lijn en V6), V8-motoren van 5,0- tot 7,4-liter en V8-dieselmotoren van 5,7- tot 6,2-liter konden allemaal aangevinkt worden. In 1987 werd de serie hernoemd tot R/V vanwege het debuut van de vierde generatie.
Kenmerken van deze Chevrolet C/K
- Iconisch hoekig design
- Zeer veel keuze in carrosserievormen en motoren
- 5,7-liter diesel berucht vanwege kinderziektes
- Zeer lange productieperiode
- Met achter- of vierwielaandrijving
Chevrolet C10 generatie 1967-1972

De tweede generatie van de C/K werd door General Motors de ‘Action Line’ genoemd. Het model vormde de basis voor de nieuwe K5 Blazer, een ingekorte SUV op hetzelfde platform. Zoals voorheen was er een brede selectie aan carrosserievormen en aandrijflijnen. Opvallend was de 5,0 of 5,8-liter V6 afkomstig van GM’s vrachtwagendivisie. Overige modellen waren voorzien van een 4,1- of 4,8-liter zes-in-lijn of V8-motoren van 4,6 tot 6,6-liter.
Kenmerken van deze Chevrolet C/K
- Basis voor de K5 Blazer
- Optioneel met grote vrachtwagen-V6
- Late facelift in 1971
- Optioneel met bladveren achter voor zwaardere ladingen
- Krachtige big block V8-motoren
Chevrolet C10 generatie 1960-1966

De originele Chevrolet C/K is het eerste model van het merk dat specifiek ontworpen is als pickup truck. Ten opzichte van zijn voorgangers had de C/K lagere cabine dankzij een aangepast frame en onafhankelijke voorwielophanging. De C/K was er alleen met een enkele cabine en had in eerste instantie jaren ‘50 styling. Onder de kap vond je een zes-in-lijn van 3,8- tot 4,8-liter, een V8 van 4,6- of 5,7-liter of een 5,0-liter V6 van de vrachtwagendivisie.
Kenmerken van deze Chevrolet C/K
- Basis voor de K5 Blazer
- Optioneel met grote vrachtwagen-V6
- Late facelift in 1971
- Optioneel met bladveren achter voor zwaardere ladingen
- Krachtige big block V8-motoren

'Latere generaties met dubbele cabine zeer ruim'
Interessante uitvoeringen van de Chevrolet C10
Het precieze aantal uitvoeringen van de Chevrolet C/K is bijna niet uit te zoeken. De truck werd immers ook aangeboden als kaal chassis zodat bedrijven een eigen opbouw konden monteren. Voor liefhebbers van klassieke Americana zijn de eerste twee generaties het meest interessant. Ze gaan perfect samen met een oude trailer en een klassieke Cadillac, Lincoln of Harley Davidson. Ook de lang geproduceerde derde generatie is vanwege zijn bouwjaren nog interessant. Vanwege de hoge vaste lasten is het laatste model een minder aantrekkelijke optie.

Veelgestelde vragen over de Chevrolet C10
Is de Chevrolet C10 beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Chevrolet C10 geleverd?
Is een Chevrolet C10 zuinig?
Is een Chevrolet C10 betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Chevrolet C10 beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/chevrolet_c10_faq_083d938d5c.jpeg?width=1200&height=1200)

