Spyker Occasions

Mail alert instellen
Sorteer op:
3 resultaten

Tweedehands Spyker

Vraag aan een willekeurige voorbijganger waar Nederland om bekend staat en zij zullen zonder dralen zeggen; tulpen, klompen en molens. De naam Spyker zou echter niet misstaan in het rijtje karakteristieken waar ons land trots op mag zijn. De Nederlandse fabrikant van exclusieve sportwagens heeft immers een rijke historie en heeft, sinds de oprichting in 1860, veel zware stormen doorstaan. Weinigen weten bijvoorbeeld dat Spyker in 1897 de beroemde Gouden Koets mocht bouwen. Die sierlijkheid en exclusieve uitstraling werd later doorgevoerd bij het ontwerp en de bouw van de legendarische oldtimers Spyker 60HP en Spyker C. Pas veel later volgden meer gestroomlijnde en sportieve bolides, die echter nog steeds als collector items te boek staan. Koop je een tweedehands Spyker, dan koop je iets heel bijzonders. Een stukje Hollands glorie in optima forma.

Spyker

Het klink anno nu zo logisch. Je begint in het midden van de 19e eeuw met het maken van door paarden voortgetrokken koetsen en rijtuigen en schakelt later over op het fabriceren van automobielen. Maar zo vanzelfsprekend zal dat voor smid Jakobus Spyker Sr. uit Hilversum zeker niet geweest zijn. De oprichter en naamgever van het bedrijf legde met zijn ambachtelijk vakwerk echter wel de basis voor waar het automerk Spyker tegenwoordig nog om bekend staat. Exclusieve auto’s waar aan alle facetten heel veel zorg en aandacht wordt besteed. Je koopt geen massaproduct, maar iets unieks. Op de eerste autotentoonstelling die in 1900 in Amsterdam gehouden werd presenteerde Spyker acht auto’s. Mondjesmaat kwamen de aanvragen binnen en liep de productie op tot zo’n 500 auto’s per jaar. In 1903 werd de Spyker 60HP gelanceerd; de eerste auto ter wereld met remmen en aandrijving op alle vier wielen en een zescilinder motor. Hoezo pionierswerk? Spyker maakte in het begin van de vorige eeuw ook furore in de autosport en als bouwer van vliegtuigmotoren en kleine vliegtuigen. De ervaring uit die takken van sport werden later weer toegepast bij de ontwikkeling van personenauto’s, vrachtwagens en bussen.

De Spyker op zijn kop

De Eerste en Tweede Wereldoorlog speelde ook autofabrikant Spyker parten. Pas toen de rust in West-Europa was teruggekeerd en er meer en betere wegen kwamen, steeg de vraag naar auto’s. Spyker beleeft hoge pieken, maar gaat ook door diepe dalen. De overname van het veel grotere Saab in 2010 loopt uit op een debacle. Saab en Spyker werden ondergebracht bij moederbedrijf Swedish Automobile N.V.. Het Zweedse avontuur was van korte duur; in december 2011 werd Saab failliet verklaard. In april 2012 besloten de aandeelhouders weer verder te gaan onder de naam Spyker N.V. en zich weer volledig te richten op de productie van sportwagens. Met de gestroomlijnde en luxe coupé-uitvoeringen de Spyker C8 Venator en B6 Venator (ook als cabrio) slaat het nu weer volledig Nederlandse automerk letterlijk de Spyker op zijn kop.

Spyker occasion als kroonjuweel

Toch niks leuker dan dat je tegen iedereen kunt vertellen dat je een auto hebt gekocht van de makers van de Gouden Koets en diverse andere voertuigen uit het koninklijke wagenpark in vroeger jaren? In dat opzicht is een tweedehands Spyker een soort van kroonjuweel. Wat voor tweedehands Spyker je ook koopt, je weet zeker dat je iets unieks in handen hebt. Je bent zeker niet de eerste die via GasPedaal.nl aan zo’n fraaie oldtimer of al even exclusieve jongere occasion Spyker komt. Lukt dat niet, dan is het zeker de moeite waard om naar Spyker Limited in Zeewolde af te reizen. Zij verkopen zowel nieuwe als tweedehands Spykers.

Alle Spyker modellen

C8

Let op! Dit is de testomgeving van Gaspedaal.nl. Je instellingen kunnen verloren gaan.