De populariteit van youngtimers is de laatste jaren flink toegenomen. Vooral ondernemers happen graag toe, dankzij een fiscale regeling die het rijden van zo’n auto aantrekkelijk maakt. Maar wat is een youngtimer nu eigenlijk? Wanneer kun je een auto een youngtimer noemen? En wat zijn de voordelen van het rijden van een youngtimer?
De definitie van een youngtimer is een auto die 15 tot 25 jaar oud is. De term youngtimer is daardoor maar tijdelijk van toepassing. Nadat een auto de grens van 25 jaar oud is gepasseerd, wordt deze door veel verzekeringen al een oldtimer genoemd. Echter geldt de belastingvrijstelling voor oldtimers pas vanaf 40 jaar.
De term youngtimer wordt vaak gebruikt voor auto’s met een bepaalde status of nostalgische waarde. Auto’s die ten tijde van de introductie begeerd werden om hun charme, prestaties, luxe of een combinatie van die drie. Denk aan een BMW 7 Serie of Maserati GranTurismo. Echter, zolang een auto voldoet aan de leeftijdseisen en nog rijdt, kun je het een youngtimer noemen. Een Dacia Logan en Skoda Fabia zijn daarom evengoed youngtimers.
De aantrekkingskracht van een youngtimer is op verschillende manieren te verklaren. Zoals gezegd kan het een auto zijn die je jaren geleden op een poster boven je bed had hangen. Het design van een youngtimer wijkt vaak behoorlijk af van de huidige productieauto’s. Een goede youngtimer oogt vaak niet gedateerd, maar tijdloos. Stijlvol, elegant, minimalistisch. Daarnaast is de techniek doorgaans eenvoudiger en het interieur een tijdcapsule van het verleden, wellicht je jeugd. Dit alles zorgt voor een rijervaring die je bij moderne auto’s simpelweg niet tegenkomt. Een youngtimer kan tevens een goede eerste auto zijn.
Naast de abstracte aspecten die youngtimers interessant maken, zijn er verschillende financiële voordelen die ermee gepaard gaan. Het belangrijkste voordeel is de (relatief) lage aanschafprijs. Een youngtimer is 15 tot 25 jaar oud en is daarom flink in waarde gedaald. Waar de oorspronkelijke prijs misschien wel rond de €100.000 lag, kan dit tegenwoordig een fractie daarvan zijn. Zelfs met een beperkt budget kun je een premium model rijden, zoals een fraaie Audi of Mercedes-Benz. In het verlengde daarvan ligt de lage afschrijving van een youngtimer. Dit is vaak niet meer dan een paar honderd euro per jaar.
Een youngtimer kopen kan erg interessant zijn voor mkb’ers en zzp’ers. Afgezien van bovenstaande voordelen profiteren ondernemers namelijk ook van de youngtimerregeling. De regeling heeft een hoger bijtellingspercentage van 35% in tegenstelling tot bij nieuwe leaseauto’s, maar het bijtellingsbedrag wordt in plaats van de cataloguswaarde berekend over de dagwaarde van de auto. Dat is een belangrijk verschil. Je kunt bovendien een hoop geld besparen met een youngtimer met grijs kenteken, misschien wel honderden euro’s per maand. Daarnaast mag je alle kosten van je zakelijke youngtimer, zoals brandstof, parkeren en onderhoud, aftrekken van de winst.
Over onderhoud gesproken: het is niet zo dat je met een youngtimer aan de lopende band naar de garage moet. De leeftijd van een auto is niet bepalend voor zijn staat. Als de onderhoudsgeschiedenis uitwijst dat de auto in kwestie netjes is verzorgd gedurende zijn leven, kun je de youngtimer met een gerust hart kopen. Bovendien kun je altijd een aankoopkeuring laten doen om eventuele twijfels uit de wereld te helpen.
Struin eens door de zoekmachine van Gaspedaal.nl heen. Vergeet daarbij vooral niet met de filters aan de slag te gaan. Niet alleen om het bouwjaar tussen de 15 en 25 jaar te zetten, maar ook om je wensen en eisen kenbaar te maken. Naast het type brandstof en transmissie kun je hier allerlei opties aanvinken die je op je auto wil zien. Nog geen idee wat het beste voor jou is? Vraag het de expert en kies samen de juiste auto. Bestel hem vervolgens online en laat hem voor je deur afleveren! Bekijk hiervoor onze occasions met aankoopservice.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 20 juni 2023