Tegenwoordig is het heel gebruikelijk om een aankoopkeuring te laten uitvoeren als je een auto koopt. En zeker als je zelf weinig verstand van auto’s hebt, is het slim om zo’n keuring te laten doen. Hoe het werkt en wat je kunt verwachten, lees je in de antwoorden op onderstaande veelgestelde vragen.
Bij een aankoopkeuring kijkt een onafhankelijke keurmeester naar de auto die jij wilt kopen. Bij deze uitgebreide inspectie wordt vastgesteld wat de technische staat van de auto is en of er eventuele mankementen of andere aandachtspunten zijn. Ook weet je wat hiervan de herstelkosten zullen zijn.
Een aankoopkeuring laat je uitvoeren als je een tweedehands auto op het oog hebt. Een nieuwe auto hoef je dus niet te laten keuren. Ook hoef je jonge occasions die uitgebreide garantie van de merkdealer krijgen over het algemeen niet te laten keuren. Voor elke andere tweedehands auto is een aankoopkeuring aan te raden.
De aankoopkeuring wordt door een onafhankelijke keurmeester uitgevoerd. Er zijn verschillende bedrijven die zo’n aankoopkeuring aanbieden, allemaal met hun eigen prijzen en voorwaarden. Ook verschilt per aanbieder of deze op locatie van de verkoper of op eigen locatie keurt. Lees daarom altijd goed door wat in de aankoopkeuring van de auto wordt meegenomen. Bekende partijen die een aankoopkeuring kunnen uitvoeren, zijn:
Elke aanbieder voert een andere aankoopkeuring uit en zelfs per aanbieder kunnen er verschillende soorten keuringen zijn. Wat je in ieder geval mag verwachten, is:
De aankoopkeuring van een auto geeft je een goed beeld van de technische staat waarin de auto verkeert. Hoe diepgaand de controle is, hangt af van de aanbieder en het eventuele keuringspakket dat je kiest. Maar zelfs de meest intensieve keuring blijft een momentopname. Wat op dat moment niet kapot is, kan alsnog in de (nabije) toekomst de geest geven. Dat blijft altijd een risico aan het kopen van een occasion.
Over het algemeen mag je aanwezig zijn bij de aankoopkeuring, maar is dit geen must. Sterker nog: hoe minder je de keurmeester in de weg loopt of afleidt, hoe beter.
Hoewel een aankoopkeuring op een (oudere) occasion zeker aan te raden is, is dit niet verplicht. Wel bestaat er bij de aankoop van een product (zoals een occasion) een onderzoeksplicht van de koper. Dat betekent in het geval van een occasion, dat jij de auto van tevoren zo goed mogelijk (naar jouw eigen kunnen) hebt onderzocht. Als je een aankoopkeuring laat uitvoeren, kun je aantonen dat jij aan deze onderzoeksplicht hebt voldaan. Dat is wel zo fijn als er na aankoop iets met de auto gebeurt wat leidt tot een geschil met de verkoper.
Als je weinig technische kennis hebt, kun je iets over het hoofd zien bij de proefrit. Bovendien is een proefrit maar een deel van de totale inspectie van een auto. Met een aankoopkeuring wordt veel grondiger naar een auto gekeken. Zo komen ook minder duidelijk waarneembare gebreken aan het licht, bijvoorbeeld of een auto een (slecht herstelde) schadeauto is.
Na een aankoopkeuring ben je niet verplicht de auto te kopen, dus je mag altijd weglopen van een koop. Blijkt uit de aankoopkeuring dat je veel geld moet steken in reparaties aan de auto, dan kun je er dus simpelweg voor kiezen om de auto niet te kopen. Er zijn nog twee opties die je kunt overwegen:
Welke optie je kiest, is aan jou. Overleg ook met de keurmeester. Die kan goed inschatten wat raadzaam is.
Het is aan de koper of hij een aankoopkeuring wil laten doen. Jij bent niet verplicht om de auto te laten keuren. Toch is het slim om je auto te laten nakijken voordat je hem verkoopt. Als een koper dan later verhaal komt halen, kun je precies aantonen wat je wel en niet wist over je auto. Dit hoeft geen uitgebreide keuring te zijn. Het autobedrijf waar je de auto in onderhoud hebt, kan je hier vaak bij helpen.
Er is veel om te overwegen wanneer je een auto koopt. Ga je bijvoorbeeld een auto kopen of private leasen? En wat voor wettelijke garantie zit er op een tweedehands auto? Lees dit en nog veel meer bij onze aankooptips voor een tweedehands auto.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 19 juni 2023