De Chevrolet Corvette is een auto die dus teruggaat naar de vroege jaren vijftig. Het eerste model was een cabriolet, maar in de loop der jaren is de coupé eveneens een vaste waarde geworden in het assortiment. De tweede generatie Corvette-modellen kreeg de naam Sting Ray en behoort tegenwoordig tot een van de meest gewilde modellen die er te krijgen zijn. In de loop der jaren is de Corvette flink ontwikkeld, maar de filosofie is altijd gelijk gebleven: het is een tweepersoons sportwagen met een stevige motor. Dit is de basis voor elke Amerikaanse muscle car en de Corvette behoort dan ook tot de grondleggers van dit fenomeen.
Corvette occasion: altijd een V8
Wie ?muscle car? zegt, zegt V8. Dit ferme motorblok vormt het kloppend hart van elke Corvette en levert voor elke generatie de pk?s die bij dat tijdsbeeld passen. Met andere woorden; hoe nieuwer de Corvette, hoe krachtiger hij is. Die V8 lag altijd voorin, maar daar kwam verandering in in 2020: de achtste generatie van dit model kreeg de motor in het midden. Dit is iets wat veel Europese sportwagens al vele jaren doen, maar voor een Corvette was het een erg grote stap. Dat neemt niet weg dat het nog altijd een bijzonder aantrekkelijke en succesvolle sportwagen is.
Corvette-modellen door de jaren heen
Met een naam die al sinds 1953 op deze Chevrolets wordt geplakt, kan je er zeker van zijn dat er de nodige evolutie heeft plaatsgevonden. De benaming van de Corvette-modellen is overigens buitengewoon simpel; de eerste generatie is de C1, de tweede de C2, enzovoorts.
- De Corvette C1 is de eerste generatie. Een icoon uit de jaren vijftig en alleen gemaakt als cabriolet. Ze zijn tegenwoordig zeldzaam. De auto?s die je vindt zijn vaak goed onderhouden en dus is de prijs van deze Corvette erg behoorlijk te noemen.
- De Corvette C2 is zo mogelijk nog gewilder dan de C1. Deze generatie kreeg de naam Stingray. Met name de modellen met een spijl in het achterraam (de ?split window?) behoren tot de duurste Corvettes die er te vinden zijn.
- De Corvette C3 heeft wat rondere vormen en is minder populair dan zijn voorgangers. Het blijft een zeer herkenbare auto uit de jaren zeventig. De prijzen zijn aanzienlijk vriendelijker dan van de C1 en C2.
- De Corvette C4 is een model dat je met name in de jaren negentig veel zag in Nederland. De spitse vormen zijn gebleven, maar er is veel plastic gebruikt in het bodywork en in het interieur. De ronde achterlichten zijn zeer herkenbaar.
- De Corvette C5 is een fraaie, maar vrij zeldzame auto. Deze auto van Corvette ligt mooi laag en heeft sierlijke vormen. Minder spits dan bij zijn voorgangers en nog altijd met die dikke V8 voorin.
- De Corvette C6 is een voortzetting van de C5. De vormen zijn wat prominenter en de auto is nog altijd herkenbaar als een echte Corvette. Een Corvette kopen? Dit model staat het meest te koop.
- De Corvette C7 is weer wat zeldzamer, maar daarom niet minder fraai. Deze modellen zijn flink duurder dan de C5 en C6, maar dat heeft ook te maken met de leeftijd. Ze zijn jonger en dus hebben ze vaak minder gereden.
- De Corvette C8 is de eerste Corvette met de motor in het midden. Dit verbetert de rijeigenschappen van deze auto aanzienlijk en maakt van de Corvette ineens een auto die niet alleen lekker rechtuit gaat, maar ook prima door een bocht kan.
Tweedehands Corvette kopen is goed mogelijk
Zoals gezegd, zijn Corvette occasions erin geslaagd om Europa te veroveren. Dat betekent dat het aanbod van deze sportieve auto?s vaak groter is dan bij veel andere Amerikaanse sportwagens. De prijs van een Corvette hangt helemaal af van het model. De C4, C5 en C6 behoren tot de meer betaalbare varianten, al hangt het natuurlijk erg af van het aantal gereden kilometers en het onderhoud. De vroegste en meest recente modellen zijn over het algemeen het duurst.