Wie in de zomervakantie steevast met de auto op vakantie gaat, heeft het wellicht gemerkt: we kunnen steeds meer bagage meenemen op reis. De gemiddelde inhoud van de kofferruimte is de afgelopen decennia namelijk met zo’n 12% toegenomen. Bij een doorsnee stationwagon scheelt dat al snel 50 liter, wat neerkomt op een forse koffer − of voldoende ruimte om wat extra aardappelen mee te nemen naar de camping.
De algemene trend laat zien dat de gemiddelde bagageruimte significant is toegenomen. Dat is deels te verklaren door de toegenomen populariteit van SUV’s. Dit type auto rijdt steeds vaker rond op onze wegen en is vaak ruimer dan de gemiddelde hatchback of sedan. Toch is dat niet de enige oorzaak.
Op de Franse wegen rijden iedere zomer bijvoorbeeld vele stationwagons, die populair zijn vanwege de forse kofferruimte. De gemiddelde inhoud hiervan is de afgelopen 30 jaar met zo’n 11% toegenomen. Dat komt neer op extra ruimte voor bijvoorbeeld een grote koffer of twee volle boodschappentassen.
Bij cabrio's, coupés en sedans is de groei een stuk beperkter. De ruimte onder de achterklep is bij deze modellen vaak een minder belangrijk aandachtspunt. Mede hierdoor is de gemiddelde toename in deze autocategorieën slechts een paar procent, wat neerkomt op een gemiddelde groei van zo’n 15 liter of minder.
De afgelopen decennia hebben de meeste automerken en -modellen aanzienlijke veranderingen ondergaan, ook wat betreft de bagageruimte. Terwijl sommige auto's een indrukwekkende groei in bagageruimte laten zien, zijn er ook modellen die juist minder ruimte bieden dan voorheen. Zo zijn enkele populaire automodellen door de jaren heen veranderd:
In het segment met de kleinste auto’s is altijd veel beweging, waardoor er maar weinig modellen zijn die al decennialang meegaan. De Fiat Panda gaat echter tegen de stroom in en rijdt al sinds 1981 op onze wegen. De eerste generatie, die het tot 2003 wist vol te houden, had een laadruimte van 270 liter. Inmiddels is dat afgenomen tot 225 liter, wat neerkomt op een 17% kleinere kofferbakinhoud. Het is nog afwachten hoe groot de laadruimte wordt van de nieuwe variant, die als Pandina door het leven zal gaan.
Een ander autootje dat bij de introductie al vooruitstrevend was, is de Renault Twingo. Deze Franse dwarsligger is momenteel in de derde generatie aanbeland. Deze is achterin een stuk ruimer dan de eerste versie uit 1993 – terwijl de motor ondertussen van voor naar achter verhuisde. Destijds was de kofferinhoud 168 liter, maar dat is inmiddels 219 liter - een toename van meer dan 30%.
Veel bestuurders maken hun eerste kilometers in een auto uit het B-segment. In deze categorie is de Peugeot 20X-serie daarom ontzettend herkenbaar, al vielen de eerste generaties (de 201, 202 en 203) technisch gezien niet in dit segment. Voor de iconische 205 geldt dat uiteraard wél. Met een laadruimte van 216 liter was dit model uit de jaren ‘80 en ‘90 een stuk compacter dan de meest recente telg uit de 20x-familie, de Peugeot 208. Deze kan 285 liter vervoeren, waarmee de laadruimte bijna 32% in volume is toegenomen. De tweede generatie 208 (2019+) moet het met 20 liter minder doen.
Zeg je B-segment, dan zeg je ook Opel Corsa. In 1982 werd de eerste Corsa in Nederland op kenteken gezet. Destijds nog met een kofferinhoud van 225 liter, maar dat is bij vrijwel iedere generatie een beetje toegenomen. Inmiddels zijn we aangekomen bij de zesde generatie (Opel Corsa F), die met 309 liter een 37% grotere kofferruimte heeft dan het origineel.
De Volkswagen Golf is het bekendste model in het C-segment. De eerste driedeursvariant uit 1974 had een laadruimte van 370 liter. De volgende generaties waren, met 330 tot 350 liter, iets minder ruim achterin. Bij de zevende editie nam de laadruimte weer aanzienlijk toe, tot 380 liter. De achtste (en huidige) generatie, die voor het eerst alleen nog maar in een vijfdeursvariant verkrijgbaar is, heeft 1 liter meer ruimte beschikbaar onder de achterklep. Het verschil tussen de ruimste en krapste variant bedraagt iets meer dan 15%.
Ook de Ford Focus valt in de categorie kleine middenklassers. Sinds 1998 zijn er vier generaties geproduceerd, die elk ook als stationwagon zijn uitgebracht. Met een kofferinhoud van maar liefst 635 liter is de huidige Ford Focus Wagon ruim 29% ruimer dan zijn voorganger. Dat verschil staat gelijk aan iets minder dan drie trolleys.
In het middensegment ligt de focus eerder op comfort en afwerking, dan op de kofferruimte. Toch beschikken deze auto’s over voldoende inhoud, wat onder meer aan de afmetingen van de Mercedes Benz C-klasse te zien is. Sinds 1992 zijn er van elk van de Mercedes C-Klasse Estate-generaties vele duizenden exemplaren verkocht. Net als de populariteit veranderde ook de kofferinhoud niet veel. In kleine stapjes nam deze met 9% toe, van 465 naar 490 liter.
In Ingolstadt, zo’n 200 kilometer ten westen van het Mercedes-Benz-hoofdkwartier, rolt bij Audi de A4 van de productiebanden. In 1994 werd de eerste generatie geïntroduceerd, die over een kofferinhoud van 440 liter beschikte. De huidige generatie van de Audi A4 (B9) heeft 40 liter méér inhoud, waardoor de kofferruimte van de Audi A4 eveneens met ongeveer 9% is toegenomen.
Het segment met Sports Utility Vehicles bestaat al langer, maar sinds de eeuwwisseling werd deze categorie auto’s ineens bijzonder populair. De hoge instap, vele ruimte en prettige rijeigenschappen zorgden voor een explosieve groei van SUV-verkoopcijfers. De Toyota RAV4 wordt echter al sinds 1994 geproduceerd en loopt daarmee voor de trend uit. De eerste versie, die in Nederland werd verkocht onder de naam Funcruiser, had een kofferinhoud van 410 liter. De huidige RAV4 (XA50) heeft 41% meer ruimte; 580 liter.
Ook de Kia Sportage valt al sinds begin jaren ‘90 in het L-segment. De inhoud van dit Koreaanse model is in de loop der jaren flink gewijzigd. Waar de opgegeven kofferinhoud van de eerste versie nog 373 liter was, is dit via onder andere 667 (Sportage JE) en 503 liter (Sportage QL) uitgekomen op 562 liter. Dat komt neer op een toename van ruim 50%!
Achteraf gezien is de Land Rover Range Rover eigenlijk de eerste Europese SUV. Al in 1970 werd dit model ontwikkeld, waarbij de Range Rover ook toen al bedoeld was als terreinwagen voor de high society. De laadruimte was eveneens van hoog niveau. Deze bedroeg destijds namelijk meer dan 1.000 liter. Inmiddels is dit nog ‘maar’ 818 liter - wat nog steeds bijna viermaal zoveel is als die van een gemiddelde auto uit het A-segment.
Een van de grootste concurrenten van de Range Rover is de BMW X5. De laadruimte van deze ‘dikke Duitser’ was bij de introductie in 1999 niet helemaal des SUV’s. Voor dit segment was de inhoud van 465 liter namelijk nog enigszins beperkt. Het was volgens BMW dan ook geen SUV, maar een SAV (Sports Activity Vehicle). De BMW X5 is door de jaren veel praktischer geworden: tegenwoordig kun je achter de laadklep 650 liter kwijt. Dit komt neer op 10 grote koffers, wat een toename van bijna 40% betekent.
Naast de bovengenoemde auto’s, verdienen enkele modellen uit andere segmenten ook nog een aparte vermelding. De Porsche 911 mag uiteraard niet ontbreken, ondanks dat de kofferinhoud van ondergeschikt belang is bij deze iconische sportwagen. De eerste generaties van de Porsche 911 hadden nog een kofferruimte van zo’n 200 liter, maar sinds de Porsche 911-993 uit 1994 fluctueert dit tussen de 123 en 135 liter.
De Mitsubishi Space Star is een auto die een heuse segmentswitch heeft gemaakt. Bij de introductie was dit nog een ruime MPV, met een kofferinhoud van 370 liter. Van dit model is alleen de naam nog hetzelfde, want tegenwoordig heeft de Space Star compleet andere afmetingen en valt deze in het A-segment. De kofferruimte is flink geslonken (-36%), maar is met 235 liter bijzonder keurig voor de allerkleinste autocategorie.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Voor deze analyse hebben we gebruik gemaakt van de officiële kenmerken van 21.361 unieke automodellen, zoals gepubliceerd in de Autoweek Carbase. Voor variabel aanpasbare bagageruimtes is de kleinste opgegeven capaciteit gebruikt.
De hierboven gepubliceerde grafiek mag worden gedeeld en geplaatst op andere websites, mits er een duidelijke bronvermelding met een hyperlink naar deze pagina wordt opgenomen. De andere afbeeldingen zijn afkomstig van carsized.com, en de gebruiksrechten liggen bij hen. Let op dat deze afbeeldingen niet zonder de juiste toestemming gebruikt mogen worden.
In het artikel zijn de volgende modellen afgebeeld:
Dit artikel is gepubliceerd op 3 juli 2024