Lees hier wat de BBB, NSC, D66, SP, Volt en PvdD van plan zijn
Bij de ene partij is het dag en nacht 100 km/u rijden, bij de andere mag je 140 km/u en bij de laatste is er zelfs helemaal geen maximumsnelheid. Gaspedaal.nl vergeleek de verschillende verkiezingsprogramma’s op het gebied van onder meer rekeningrijden, accijnzen, (elektrisch) autorijden en wegenbelasting. Hieruit blijkt dat de VVD, van oudsher de autopartij van ons land, is ingehaald door andere partijen. Één partij noemt zich zelfs in het verkiezingsprogramma ‘de enige echte autopartij’ van Nederland.
De BBB wil dat vrachtwagens ook in de toekomst nog gewoon overal mogen rijden, ook in woonkernen. Ook is de partij tegen de Zero Emissie (ZE) zones die er vanaf 2025 moeten komen. Deze zouden onhaalbaar en onbetaalbaar zijn en moeten dan ook tot een nader te bepalen moment uitgesteld worden. Daarnaast wil de BBB dat de maximumsnelheid weer 130 kilometer per uur wordt, waar dit in verband met veiligheid en geluidshinder mogelijk is.
De NSC van Pieter Omtzigt focust in het hoofdstukje ‘Bereikbaarheid’ in het programma vooral op meer fietsroutes én beter en sneller openbaar vervoer. Wel is het Nationaal Sociaal Contract tegen rekeningrijden en geeft de partij prioriteit aan het opknappen van verkeersonveilige wegen. Ook overweegt het NSC om zeventien gepauzeerde wegenbouwprojecten te heropenen.
De SP, DENK, Nieuw Sociaal Contract, het CDA en de PVV willen rekeningrijden van de baan. D66 is niet alleen voorstander, maar is ook de enige van de grotere partijen die deze term in haar programma gebruikt. Andere voorstanders zoals PvdA/GroenLinks en Volt hebben het over “betalen naar gebruik voor automobilisten” en de CU noemt het “kilometerheffing”. Verder wil D66 inzetten op deelauto’s; zo wil de partij dat er in 2030 minstens een half miljoen emissievrije deelauto’s zijn. Ook willen de Democraten een betere infrastructuur voor emissievrije auto’s, dat wil zeggen fors meer laadpalen.
De SP wil dat vanaf 2035 alle nieuwe auto's emissievrij zijn, net als in de rest van Europa. De partij keert zich tegen rekeningrijden en vindt dat prijsafspraken en kartelvorming om de prijzen van oplaadpalen hoog te houden moeten worden bestraft met boetes. Inkoopprijzen van exploitanten moeten, als het aan de SP ligt, worden gemonitord door de overheid om buitenproportionele prijsverhogingen te voorkomen. Volgens de partij komen subsidies en belastingvrijstellingen voor stekkerauto’s nu terecht bij mensen die het niet nodig hebben. Zij moeten dus voortaan volwaardig belasting betalen en mensen die geen stekkerauto kunnen betalen krijgen niet de rekening, aldus de SP.
Aangezien deze relatieve nieuwkomer zeer Europees gezind is, zal het geen verrassing zijn dat ook bij mobiliteit de nadruk ligt op duurzaamheid: meer gebruik van deelauto's, meer betaalbare en kleine elektrische auto's én alle zakelijke leaseauto's vanaf 2026 uitstootvrij. Volt is ook voor rekeningrijden en noemt het “betalen-naar-gebruik”. De partij wijst in haar programma erop dat dit in Zweden al is ingevoerd.
De Partij voor de Dieren wil niet meteen alle fossiele auto’s vervangen door elektrische. “We produceren met z’n allen veel meer dan we nodig hebben” zegt deze partij in het verkiezingsprogramma. Je benzineauto, die het verder gewoon nog goed doet, vervangen door een nieuwe, uitstootvrije verergert dit overspannen consumeergedrag alleen maar.
In de aanloop naar de vorige Tweede Kamerverkiezingen riep Mark Rutte nog dat de VVD altijd “dé vroem vroem partij van Nederland” zou blijven. De partij is nog wel voor een nachtelijke maximumsnelheid op de snelwegen van 130 km/u, maar overdag moet de snelheidslimiet worden afgestemd op de normen van veiligheid en milieu (waaronder stikstof). Verder is de VVD voor het uitvoeren van alle voorbereidende handelingen voor het aanleggen van nieuwe wegen, zodat er - zodra er nieuwe stikstofruimte is - nieuw asfalt gelegd kan worden. Bovendien wil de partij de brandstofaccijnzen verlagen en de autobelastingen niet verhogen. De omslag naar elektrisch moet worden gestimuleerd, maar de rekening mag niet worden neergelegd bij de benzinerijders, aldus de VVD.
PvdA/GroenLinks wil dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s die verkocht worden elektrische auto's zijn. Uit het marktrapport van Gaspedaal.nl en AutoTrack van november blijkt echter dat de vraag naar elektrische auto's bij deze ambitie achterblijft. “De overheid wil het gebruik van elektrische auto's stimuleren, maar we zien juist dat de vraag daalt”, aldus Jasper Verweij van Gaspedaal.nl. “Ondanks de gestegen benzineprijzen vormen brandstofauto's nog steeds met afstand de grootste groep die verkocht wordt”. Volgens het rapport wil 53% van consumenten het liefst een benzineauto en 9% een diesel. Een kwart van consumenten heeft interesse in een hybride, maar slechts 8% wil aan de elektrische auto.
De ChristenUnie stelt voor dat er geen nieuwe snelwegen bij mogen komen en dat de maximumsnelheid dag én nacht 100 kilometer per uur wordt. De ChristenUnie wil dan wel weer flink investeren in onderhoud van het bestaande wegennet.
Deze verkiezingen lijkt de partij van Wilders zowel benzinerijders als bestuurders van elektrische en hybride auto's tevreden te willen stellen. De PVV wil de brandstofaccijns, de energiebelasting én de btw op energie allemaal verlagen. Ook is de partij tegen een verbod op de verkoop van fossiele auto’s. Daarnaast wil de PVV de maximumsnelheid verhogen naar 140 kilometer per uur.
Thierry Baudet heeft het hardop over een maximumsnelheid naar Duits model met op sommige trajecten ongelimiteerde snelheid. Ook wil de partij de trajectcontroles afschaffen. Daarnaast wil Forum dat mensen die meerdere auto’s hebben maar voor één auto wegenbelasting betalen. Toch loopt het FvD minder te koop met haar mobiele standpunten dan in 2020. Mobiliteit staat op de een-na-laatste plek van de “12 Regels voor Nederland” die het partijprogramma vormen.
Er is één partij die zich in haar verkiezingsprogramma ‘de enige echte autopartij van Nederland’ noemt: het is DENK. Een partij die op de eerste pagina’s van het verkiezingsprogramma al een afbeelding heeft van een auto met uiers die geld rechtstreeks de schatkist in spuiten. Erboven staat in grote letters “De auto is geen melkkoe!”. DENK heeft standpunten als accijnsverhoging op benzine en diesel terugdraaien, het bestaande wegennetwerk uitbreiden, maximumsnelheid terug naar 130, ook overdag, en is tegen rekeningrijden in welke vorm dan ook. Daarmee is volgens de analyse van Gaspedaal.nl bij deze partij de auto het prominentst aanwezig in het verkiezingsprogramma.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2023