Een auto is voor veel mensen een van de grootste investeringen die ze doen. Als je zoveel geld uitgeeft, wil je daar zo min mogelijk zorgen over hebben, ook als het een (jong) gebruikte auto betreft. Dan helpt het als de door jouw gekozen auto zo lang mogelijk van garantie kan genieten. Maar welk merk biedt de meeste garantie? In dit artikel vertellen we je meer.
Er is geen garantie dat je bij elk merk evenveel garantie krijgt. Ook bij de meest populaire en gangbare merken bestaan grote verschillen in de duur en het type van de dekking. Om je snel op weg te helpen, hebben we een tabel samengesteld met de algemene fabrieksgarantie van de 10 populairste merken op Gaspedaal.nl.
Ga je voor de maximale garantietermijn? Dan zijn er meerdere merken die tot wel 10 jaar garantie bieden. Hiervoor moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Bovendien is de ene garantie de andere niet. Zo gelden per merk andere beperkingen en dekkingen. In dit artikel lees je meer over deze verschillende dekkingen en beperkingen.
Let op: bij onderstaande garanties is geen rekening gehouden met de accugaranties die de verschillende merken op elektrische auto’s bieden. Daarover lees je verderop meer.
Merk | Garantieperiode* | Kilometerbeperking | |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 10 jaar | 200.000 |
1 | Lexus | 10 jaar | 200.000 |
1 | Vinfast | 10 jaar | 200.000 |
4 | Kia | 10 jaar | 150.000 (eerste 3 jaar: geen) |
5 | Subaru | 8 jaar | Geen |
6 | Stellantis: Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Opel, Peugeot | 8 jaar | Eerste 2 jaar: geen, laatste 6 jaar: 160.000 |
7 | Mitsubishi | 8 jaar | Eerste 5 jaar: 100.000, laatste 3 jaar: 160.000 |
8 | MG | 7 jaar (registratie na 1-1-2021) | 150.000 |
9 | BYD | 6 jaar | 150.000 |
9 | Mazda | 6 jaar | 150.000 |
9 | Suzuki | 6 jaar | 150.000 |
*De maximale periode kan aanvullende garantie bevatten. Vraag altijd naar de voorwaarden.
Een garantie van 10 jaar zoals bij Kia klinkt leuk, maar voor iemand die 30.000 kilometer per jaar rijdt, is de koek na 5 jaar al op. Dan heb je namelijk de kilometerbeperking overschreden. Sommige merken bieden fabrieksgaranties met een kortere termijn, maar verbinden daar geen kilometerbeperking aan. Dit zijn vaak luxemerken waarvan de auto’s sowieso in de regel weinig kilometers rijden, zoals Lamborghini, Ferrari en Rolls-Royce. Daarnaast zijn er meer gangbare merken die geen kilometerbeperking hanteren voor (een deel van) de garantietermijn. Dit zijn er aardig wat:
Met name bij Subaru, Hyundai en Jeep is de garantie zonder kilometerbeperking interessant voor kilometervreters. Je moet wel erg veel rijden om in een garantieperiode van 2 of 3 jaar de kilometerbeperking van merken als Kia, Lancia en Toyota te overschrijden.
Zelden kies je een auto puur op de garantietermijn. Logischer is het dat je een auto van een bepaald (populair) merk op het oog hebt. Dit zijn de garantietermijnen die de populairste merken op Gaspedaal.nl hanteren.
Merk | Garantieperiode | Kilometerbeperking |
---|---|---|
Volkswagen | 4 jaar | 100.000 |
BMW | 3 jaar | Geen |
Mercedes-Benz | 2 jaar | Geen |
Audi | 4 jaar | Eerste 2 jaar: geen Daarna: 100.000 |
Toyota | 10 jaar | 200.000 |
Volvo | 3 jaar op EV’s, 2 jaar op rest | Geen |
Ford | 5 jaar | 100.000 |
Renault | 2 jaar | Geen |
Peugeot | 2 jaar | Geen |
Opel | 2 jaar | Geen |
Garantie krijg je niet alleen omdat automerken je dat zo graag gunnen. Het is namelijk bij wet bepaald dat je als consument een deugdelijk product mag verwachten. Met andere woorden: dat je krijgt wat je door de verkoper beloofd wordt.
Volgens artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek betekent dit dat je in ieder geval in het eerste jaar na aankoop beschermd bent. Gaat de auto kapot, dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat dit geen garantiekwestie is. Van de koper wordt geen bewijs gevraagd. Na het eerste jaar draait die situatie om en zul je zelf aan moeten tonen dat er iets mis was met de auto en je er zelf niets aan kon doen.
Deze wettelijke garantie geldt voor vrijwel alle producten die door consumenten gekocht worden, dus ook voor zowel nieuwe als tweedehands auto’s. Er zijn wel enkele voorwaarden:
Zoals hierboven beschreven heb je volgens de wet dus minimaal 1 jaar garantie met volledige bescherming. De totale periode is niet wettelijk vastgesteld, maar geen merk biedt minder dan 2 jaar garantie. Veel automerken bieden een veel langere garantieperiode. Zo las je bijvoorbeeld al dat Toyota maar liefst 10 jaar fabrieksgarantie geeft.
Hieronder vallen alle onderdelen die, voordat ze normaal gesproken vervangen dienen te worden, toch kapot gaan. Slijtagedelen zoals banden, remmen en ruitenwissers vallen hier niet onder, tenzij er een aantoonbare fabricagefout is. Hetzelfde geldt voor vervangingsdelen als de 12V accu en de verlichting. Ook interieurdelen die slijtagegevoelig zijn worden uitgesloten. De fabrieksgarantie is overdraagbaar op een volgende eigenaar, maar alleen als aan de voorwaarden voor de garantie is voldaan.
Naast een maximaal aantal kilometers (indien van toepassing), gelden er nog meer voorwaarden voor de fabrieksgarantie. Zo moet de auto volgens fabrieksvoorschrift zijn onderhouden. Daarnaast kunnen nog andere voorwaarden gelden. Kun je niet met zekerheid vaststellen of de fabrieksgarantie nog geldig is voor een bepaalde occasion? Of wil je weten hoe je eventueel weer aanspraak kunt maken op fabrieksgarantie? Neem dan contact op met de importeur van het merk. Die kan uitsluitsel geven.
“Fabrieksgarantie geeft zeker in de beginjaren veel extra zekerheid, maar let op: vaak veranderen de voorwaarden bij langdurige fabrieksgaranties tussentijds,” zegt Marek Debicki, auto-expert van Gaspedaal.nl. “Niet voor niets wordt vaak gesproken van ‘x jaar reguliere garantie, gevolgd door x jaar additionele garantie’. Lees de voorwaarden daarom altijd goed door om te kijken wat er gedekt wordt. Wil je meer zekerheid bij de aankoop van een occasion? Vraag dan de verkoper naar eventuele aanvullende garanties.”
Veel merken bieden een losse garantie op de lak. Let wel: dat betekent niet dat je elk krasje en butsje kunt declareren. Onder lakgarantie vallen alle oneffenheden en andere lelijke plekken die kunnen ontstaan door verkeerd materiaalgebruik of fabricagefouten. De lakgarantie is er bij de meeste merken voor een duur van 2 à 3 jaar. Voor occasions geldt deze garantie dus alleen als ze nog heel jong zijn.
Verreweg de langste garantieperiodes worden uitgeschreven voor de carrosserie. Op deze garantie kun je aanspraak maken in het geval van roest. Ook eventuele structurele problemen worden hieronder gedekt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slechte lasnaden en gebrekkig gemonteerde subframes.
De meeste gangbare merken bieden daarom een carrosseriegarantie van maar liefst 12 jaar. Dat betekent dat ook occasions nog lang kunnen genieten van deze bescherming. Een belangrijke uitzondering zijn enkele juist heel luxe merken. Zo bieden Ferrari, Maserati en Bentley slechts 3 jaar carrosseriegarantie. Mercedes-Benz en Volvo blijven zelfs steken op 2 jaar.
Onder de garantie op de aandrijflijn vallen alle onderdelen die zorgen voor de aandrijving van de auto. Deze garantie is dus niet beperkt tot alleen de motor en versnellingsbak, maar omvat ook de koppeling, (aandrijf)assen en differentiëlen. Slijtage door normaal gebruik valt hier uiteraard niet onder. Wel zijn fabricagefouten en buitensporige slijtage bij normaal gebruik gedekt.
Nu de volledig elektrische auto langzaamaan gemeengoed geworden is, is er een nieuwe speciale garantiecategorie ontstaan: accugarantie. Het accupakket is immers het grootste en meest waardevolle onderdeel van een EV. Al bij een kleine storing kan de auto onbruikbaar worden. Bovendien kan schade aan de accu betekenen dat de auto total loss is.
MG en Kia bieden geen aanvullende garantie voor het accupakket, maar hebben standaard al ruime garantievoorwaarden. De meeste merken bieden 8 jaar en 160.000 kilometer garantie op het accupakket. Opnieuw zijn het Toyota en Lexus die hierin verder gaan dan de rest. Bij Toyota is de garantietermijn 10 jaar tot 300.000 kilometer en Lexus is absolute heer en meester met 15 jaar garantie tot 1.000.000 kilometer.
Dat is in beide gevallen lang genoeg om ook voor tweedehands EV’s te gelden. De meeste merken garanderen dat het accupakket ten minste 80% capaciteit behoudt binnen de garantieperiode. Valt de capaciteit lager uit, maar werkt de accu verder goed, dan heb je alsnog recht op vervanging.
De afgelopen jaren is de Nederlandse markt overspoeld door voor ons compleet nieuwe merken. Dit zijn voornamelijk aanbieders van elektrische auto’s uit China. Fabrikanten als BYD, NIO, XPENG en Zeekr bieden aantrekkelijke modellen aan tegen vaak zeer scherpe prijzen.
Daar staat tegenover dat deze merken zich nog niet bewezen hebben op het gebied van betrouwbaarheid, zeker op de lange termijn. Een lange garantieperiode zou je daarbij gerust kunnen stellen. Je kunt immers niet zomaar bij de buurtgarage terecht als de prijzen van de merkdealer je niet aanstaan. Vanwege deze potentiële zorgen hebben we de nieuwkomers even los in de spotlights gezet. Hieronder vind je een overzicht met de garantieperiodes van de grote Chinese merken.
BYD
Algemeen: 6 jaar / 150.000 km
Accupakket: 8 jaar / 200.000 km
Aandrijflijn: 8 jaar / 150.000 km
Laadsysteem: 1 jaar
Carosserie: 12 jaar
XPENG
Algemeen: 5 jaar / 120.000 km (2025: 7 jaar / 160.000 km)
Accupakket: 8 jaar / 160.000 km
Aandrijflijn: 8 jaar / 160.000 km
Carrosserie: 12 jaar
Zeekr
Algemeen: 5 jaar / 100.000 km
Accupakket: 8 jaar / 200.000 km
Carrosserie: 12 jaar
Lak: 4 jaar
NIO
Algemeen: 5 jaar / 150.000 km
Accupakket: 8 jaar / 160.000 km
Carrosserie: 10 jaar
Lak: 5 jaar
Lynk & Co
Algemeen: 4 jaar / 120.000 km
Aandrijflijn: 4 jaar / 120.000 km
Carrosserie: 12 jaar
Lak: 4 jaar / 120.000 km
MG
Algemeen: 7 jaar / 150.000 km
Carrosserie: 7 jaar
Laadsysteem: 2 jaar
Lak: 3 jaar / 72.000 km
“Chinese merken zijn relatief nieuw en voor sommige kopers nog spannend,” aldus Debicki. “De garantievoorwaarden van deze merken stellen de koper gerust, want die zijn in lijn met die van andere merken. De afhandeling gaat bij veel Chinese merken via bestaande dealernetwerken die we al van andere Europese of Japanse merken kennen, dus ook dat geeft veel vertrouwen. Sommige merken hebben een eigen netwerk en minder servicepunten. Dit is iets om mee te nemen in je overweging bij het kopen van een nieuwe of jong gebruikte Chinese auto.”
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina is de volgende bron geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 17 juni 2025