Al jaren is de term ‘waterstofauto’ niet weg te denken uit gesprekken over groen rijden. De Toyota Mirai, de Hyundai ix35 Fuell cell, de Hyundai NEXO en de Honda Clarity Fuell Cell zijn enkele voorbeelden van personenauto’s die op waterstof rijden. Enthousiastelingen van deze technologie zeggen dat de waterstofauto dé toekomst van milieuvriendelijk rijden is. Maar Tesla-oprichter Elon Musk merkte een paar jaar geleden nog op dat het concept volgens hem ‘ongelooflijk dom’ was. Volgens Musk is het veel efficiënter om elektriciteit direct te benutten. Maar hoe zit het dan met zaken als de actieradius en moet je tanken of opladen bij een waterstofauto? Is het daadwerkelijk de auto van de toekomst?
Wanneer er over een waterstofauto gesproken wordt heeft men het over een type elektrische auto. De stroom waar de waterstofauto op rijdt komt alleen niet uit een oplaadbare batterij zoals bij de gangbare elektrische auto. De auto krijgt zijn elektriciteit uit een zogenoemde brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit door middel van een chemische reactie waarbij waterstof reageert met zuurstof. Zuiver water is het enige afvalproduct. Dat klinkt behoorlijk schoon, nietwaar? Zo zijn er zelfs filmpjes op YouTube te vinden waarbij een persoon het water direct uit de uitlaat drinkt. Gekeken naar de uitstoot, lijkt de waterstofauto dus een zeer milieuvriendelijke oplossing.
Toch zullen we met meer dan alleen de uitstoot rekening moeten houden. Zoals er bij elektrische auto’s met batterij (Battery Electric Vehicle of kortweg BEV) gesproken wordt over de vervuilende productie van de batterijen, zo is het ook bij de auto die op waterstof rijdt (Fuel Cell Electric Vehicle, de FCEV) niet zo simpel. Waterstof kan niet direct uit de aarde gewonnen worden en wordt verkregen uit chemische verwerking van fossiele brandstoffen (voornamelijk aardgas) of via omzetting van water door elektrolyse. Dit vereist elektrische energie en dat is waar Elon Musk naar refereerde in zijn commentaar. De energie verbruiken om waterstof te maken en vervolgens weer in de auto om te zetten in elektriciteit is wellicht niet het meest rendabele gebruik van energie.
Hiernaast moet het ook vervoerd en gecomprimeerd worden, wat energie kost. Ten slotte is ook de productie van de brandstofcel kostbaar. Dit heeft vooral te maken met de beperkte oplage en het gebruik van het dure metaal platina. Er wordt al geëxperimenteerd met minder platina gebruiken en als er meer vraag naar waterstofauto’s komt zal massaproductie de kosten verder kunnen drukken. Dit zal het op termijn voordeliger maken om een waterstof auto te kopen
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 14 juni 2023





