Nationaal Automobilisten Onderzoek 2022: Rijden kunnen we, maar vraag ons niet herexamen te doen

Marek Debicki5 minuten leestijd14 juni 2023

Rijd jij elektrisch, vind je jezelf een slechte chauffeur en bied je je auto aan op een autodeelplatform? Dan behoor je tot een zeer kleine minderheid, blijkt uit het Nationaal Auto Onderzoek 2022, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panel Inzicht in opdracht van Gaspedaal.nl en AutoTrack. Maar er kwam nog veel meer aan het licht in ons onderzoek onder ruim 1.200 houders van een geldig autorijbewijs. Hieronder lees je de interessantste uitkomsten van het Nationaal Automobilisten Onderzoek 2022.

Vliegen niet populair dit jaar

Aanvullend op het Nationale Automobilisten Onderzoek hebben AutoTrack en Gaspedaal.nl een aantal stellingen aan hun bezoekers voorgelegd. Deze zijn door minimaal 2000 respondenten beantwoord. Twee derde daarvan zegt dit jaar liever met de auto te gaan om niet op de luchthaven in de rij te hoeven staan. Om dat ook niet op de weg te doen op een Zwarte Zaterdag, vertrekt een groot deel op vrijdag (21%) of zondag (26%). De gang gaat er dan gelijk in, want slechts 59% stopt om de twee uur voor een voorgeschreven rustpauze.

We kunnen dan ook goed rijden

Naar eigen zeggen, kunnen we zo’n vakantierit prima aan. We zijn immers bijzonder goede chauffeurs met de 7,7 die we onszelf gemiddeld geven. 3% rekent zichzelf tot de crème de la crème op de Nederlandse weg en geeft zichzelf een heuse 10. De overgrote meerderheid van 61% is iets, maar niet veel bescheidener en geeft zichzelf een 8 of 9. Onvoldoendes worden nauwelijks uitgedeeld (5%). Eveneens 5% neemt genoegen met een ‘mager’ zesje. Is dit allemaal grootspraak? Zo lijkt het wel, want 35% heeft weinig tot geen vertrouwen in een theorie-herexamen en 22% denkt zo over het praktijkexamen.

En we volgen de regels

Waar we bijna allemaal op zouden slagen, is het onderdeel ‘maximumsnelheid’. Daar houdt namelijk 90% zich meestal of zelfs altijd aan. En dat ondanks dat we deze opgelegde regel veelal wat te streng vinden. Zo vindt 40% dat de maximumsnelheid op de snelweg (flink) omhoog mag, terwijl 57% hem prima vindt zoals hij is. Hoe anders is het in de bebouwde kom. Daar is de maximumsnelheid volgens 82% dik in orde.

Konden anderen het ook maar zo goed

Als je zelf goed kunt rijden, zie je natuurlijk sneller wat een ander fout doet. We kunnen ons behoorlijk ergeren achter het stuur. Klassiekers als bumperkleven (63%), telefoongebruik achter het stuur (60%), agressie op de weg (57%) en onnodig links rijden (52%) voeren de lijst aan. Extreme hardrijders wekken meer irritatie op dan mensen die te langzaam rijden: 46% tegenover 41%. Pas daarna komt rechts inhalen (37%). Overigens ergert niet iedereen zich achter het stuur. Zo bereikt 3% zijn bestemming zonder enige irritatie.

Agressie op de weg neemt toe

Die ergernis leidt steeds vaker tot agressie, zo lijkt het. Zo’n twee derde van de ondervraagden ervaart sinds vorig jaar veel meer (30%) of iets meer (36%) agressie op de weg. Slechts 2% is het oneens met deze overgrote meerderheid en zegt dat er een beetje tot veel minder agressie op de weg is.

Kosten lopen de spuigaten uit

Dat Nederland een (veel te) duur autoland is, is geen geheim. Dat vindt dan ook 77% van de respondenten. De brandstofprijzen zijn voor 95% te hoog, terwijl de wegenbelasting (63%), het onderhoud (41%), de autoverzekering (39%) en de afschrijving (23%) eveneens als onnodig hoge kostenposten worden genoemd. Je zou zeggen dat je dit op kunt lossen door je auto te delen met anderen – zeker als je ziet hoeveel van de ondervraagden één of meer auto’s voor de deur hebben. Hoe denken de autobezitters daarover?

Veel autobezitters, weinig autodelers

Veruit de meeste respondenten (95%) hebben minimaal één auto voor de deur. Een kwart heeft er twee en 6% zelfs drie of meer. Dat betekent, dat er aardig wat auto’s vaak stilstaan. Is het dan een idee om de auto te delen – en er nog wat voor te vangen – als je hem niet gebruikt? Nou, nee, vindt 74%. Slechts een kleine minderheid van 11% deelt de auto (nog) niet, maar overweegt het wel. Wie een deelauto zoekt, kan maar bij 7% van onze ondervraagden terecht.

Waarom delen we niet?

Buiten het feit dat we de auto altijd beschikbaar willen hebben (78%) en delen als een inbreuk op onze privacy zien (31%), zijn we vooral zuinig op ons trotse en dure bezit. De angst om een beschadigde (45%) of vieze (23%) auto terug te krijgen, houdt veel mensen tegen. Of om de auto helemaal niet terug te krijgen: 11% is bang dat de auto gestolen wordt. En omdat 21% niet zonder de auto kan en 35% denkt niet zonder de auto te kunnen, is dat risico schijnbaar onaanvaardbaar.

Elektrisch rijden is (nog) niet voor iedereen

We zijn het bijna allemaal eens dat brandstof te duur is. Is elektrisch rijden dan de oplossing? Niet voor de overgrote meerderheid. Slechts 20% ziet er heil in om dit jaar over te stappen naar elektrisch. Daarvan zegt 54% dat de brandstofprijzen een belangrijke reden vormen. Dat is minder dan het aantal respondenten dat hiermee het milieu wil helpen (56%). Fiscale voordelen (31%) en goedkoper onderhoud (28%) worden ook als reden genoemd. In het andere kamp worden kopers vooral tegengehouden door de hoge aanschafprijs (60%), de beperkte actieradius (29%) en het schijnbare gebrek aan oplaadpunten (26%).

Ga jij voor elektrisch of blijf je bij fossiele brandstof?

Ben jij al overstag en ga je voor elektrisch? Of rijdt je volgende auto op benzine, diesel of lpg? Wat je ook kiest, op Gaspedaal.nl vind je het grootste occasionaanbod van Nederland. Wij hebben alle auto’s van ruim 40 websites op één plek verzameld, zodat jij direct ziet wat er te koop staat. Zoek, vergelijk en vind jouw perfecte auto vandaag nog op Gaspedaal.nl!

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.

Dit artikel is gepubliceerd op 14 juni 2023

Ook interessant voor jou

Over Gaspedaal

Parkeren aan het strand? Kosten lopen op tot bijna €34 per d

11 juni 2025
Van Scheveningen en Zandvoort tot Bloemendaal en Veere: Nederland telt 50 kustplaatsen. Elke kustplaats heeft zijn eigen charme en ook de verschillen in pa
Over Gaspedaal

Caravan of camper gekocht? 80% van de stallingen is (bijna)

20 mei 2025
Onderzoek naar de beschikbaarheid en prijzen van stallingen voor kampeervoertuigenMomenteel telt Nederland ruim 627.000 campers en caravans, die vaak een g
Over Gaspedaal

Occasionjaar 2024: Volkswagen Golf opnieuw favoriet, SUV en

6 januari 2025
De Volkswagen Golf is opnieuw de populairste occasion van het jaar, zo blijkt uit onderzoek van autovergelijker Gaspedaal.nl. Daarnaast was de SUV in 2024
Over Gaspedaal

Elektrische auto 15% minder waardevast dan benzineauto of hy

20 november 2024
Elektrische auto's waren tot en met 2022 minimaal zo waardevast als benzine- en dieselauto's. Sindsdien is de waardevastheid sterk gedaald, mede door een v
Over Gaspedaal

Op autovakantie? We kunnen steeds meer bagage meenemen

3 juli 2024
Wie in de zomervakantie steevast met de auto op vakantie gaat, heeft het wellicht gemerkt: we kunnen steeds meer bagage meenemen op reis. De gemiddelde inh
Over Gaspedaal

Dit betekenen de verkiezingsprogramma's voor automobilisten

6 november 2023
Bij de ene partij is het dag en nacht 100 km/u rijden, bij de andere mag je 140 km/u en bij de laatste is er zelfs helemaal geen maximumsnelheid. Gaspedaal