Voor- en nadelen van de Audi A4
- Voordelen
- Sportief rijdende sedan en stationwagon
- Hoogwaardige afwerking interieur
- Zeer krachtig als RS4 Avant
- Nadelen
- Sportonderstel is te stevig voor slecht wegdek
- Niet te rijden als plug-inhybride
- Infotainmentsysteem storingsgevoelig
Voor- en nadelen van de Audi A6
- Voordelen
- Comfortabele reisauto
- Nog ruimer dan de Audi A4
- Soepele en krachtige plug-inhybrides
- Nadelen
- Prijzig in aanschaf en gebruik
- Niet zo uitgesproken karakter als BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse
- Keyless entry werkt niet altijd
In het kort
| Specificaties | Audi A4 | Audi A6 |
|---|---|---|
| Gemiddelde occasionprijs* | € 26.105 | € 52.106 |
| Nieuwprijs | € 38.540 tot € 153.891 | € 62.970 tot € 224.506 |
| Carrosserievarianten | Sedan, stationwagon | Sedan, stationwagon |
| Motorvermogen van/tot | 150-450 pk | 163-630 pk |
| Koppel van/tot | 250-700 Nm | 320-850 Nm |
| Topsnelheid van/tot | 210-290 km/h | 224-305 km/h |
| Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 3,9-8,9 sec. | 3,4-9,3 sec. |
| Bagageruimte | 480 l (sedan) - 495 l (Avant) | 530 l (sedan) - 565 l (Avant) |
| Brandstofverbruik van/tot | 1 op 10,2-21,3 | 1 op 8,2-66,7 |
| Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
| Aandrijving | Benzine, diesel, mild hybride | Benzine, diesel, hybride |
| Lengte x breedte x hoogte | 4.762 x 1.847 x 1.431 mm | 4.939 x 1.886 x 1.457 mm |
| Maximaal trekgewicht | 1.500-1.900 kg | 2.000 kg |
| Onderhoudsinterval | variabel / 2 jaar | variabel / 2 jaar |
| Algemene garantie | 2 jaar, onbeperkt aantal km’s | 4 jaar, 100.000 km |
| Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
*Gebaseerd op gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot november 2025.
Rijgedrag

Audi A4

Audi A6
Audi A4
- Rijdt behoorlijk sportief
- Sportonderstel erg hard op slecht asfalt
- RS4 Avant is 450 pk sterke topversie
- Maximaal 1.900 kg trekgewicht (diesel)
Audi A6
- Comfortabele reisauto
- Net als de A4 veelvuldig met vierwielaandrijving
- Audi RS6 Avant quattro performance biedt 630 pk
- Kan een aanhangwagen tot 2.000 kg trekken
- Ook als plug-inhybride
De Audi A4 heeft behoorlijk stevig afgestelde veren en dempers. De rijdynamiek is dan ook als sportief te omschrijven. Hoewel je met de A4 dus hard door een bocht kan, is er ook genoeg comfort aan boord. Kies je voor het sportonderstel, dan zorgt slecht wegdek echter voor een minder plezierige rijervaring. De Audi A6 zoekt meer het comfort op en is te omschrijven als reisauto. Een concurrent als de Mercedes-Benz E-Klasse is echter comfortabeler, terwijl dat andere alternatief – de BMW 5 Serie – dynamischer rijdt. De A4 en A6 zijn onder meer te verkrijgen met vierwielaandrijving en als krachtige ‘S’ en ‘RS’.
Interieur en uitrusting

Audi A4

Audi A6
Audi A4
- Prima zittende sportstoelen
- Minimaal uitgerust als volwaardige ProLine
- Stil interieur
- Krap handschoenkastje
Audi A6
- Goede zitpositie achter het stuur is makkelijk te vinden
- Nog ruimer dan de Audi A4
- Plug-inhybride slokt bagageruimte op
- Interieur voorzien van premium materialen en afwerking
Waar de 4,76 centimeter lange Audi A4 bepaald geen kleintje is, schiet de Audi A6 richting een lengte van 5 meter. De bagageruimte komt zo uit op liefst 565 liter (in de Avant). De Audi A4 is echter ook ruim met 495 liter. In de Audi A6 is het makkelijk om de ideale zitpositie te vinden als bestuurder. Je zit lekker laag (wel zo sportief) en het stuur kun je ver naar je toe halen. Het ruime interieur is zeer hoogwaardig afgewerkt. In de A4 is het ook goed uit te houden. De basisversie is minimaal een rijk uitgeruste ‘ProLine’.
Betrouwbaarheid
Audi A4
- Betrouwbaar model volgens de Wegenwacht
- Storingen in het infotainmentsysteem komen voor
Audi A6
- Uitvallen infotainmentscherm is bekend euvel
- Auto is soms niet meer te ontgrendelen met het keyless-entry systeem
Volgens de Wegenwacht is de Audi A4 een heel betrouwbaar model. Er zijn geen problemen bekend die vaker dan één keer voorkomen, aldus de pechhulpservice. Audi A4-rijders melden echter wel storingen in het infotainmentsysteem. De Wegenwacht noemt het uitvallen van het infotainmentscherm wel een bekend probleem bij de Audi A6. Verder blijkt het keyless-entry systeem soms storingen te geven. Met de afstandsbediening is het dan niet mogelijk om de auto te ontgrendelen. De noodsleutel biedt dan uitkomst.
Kosten
Audi A4
- Niet alleen het model is premium, ook de prijs
- Best waardevast
- Duurder in aanschaf dan de vergelijkbare Volkswagen Passat
Audi A6
- Flink duurder in aanschaf dan de Audi A4
- Onderhoudsbeurt loopt behoorlijk in de papieren
- Voor Audi Connect ben je jaarlijks kosten kwijt
De Audi A6 is duidelijk duurder in aanschaf en gebruikskosten dan de Audi A4. Niet zo gek, want de A6 is groter, meer premium en beschikt over sterkere motoren. Schrik niet als een standaard onderhoudsbeurt van de Audi A6 dik boven de 1.000 euro uitkomt. Ook is het jaarabonnement op de digitale diensten - Audi Connect genaamd - best prijzig. Vergeet verder niet dat de A4 en A6 als premium modellen niet kunnen vertrouwen op een heel lange fabrieksgarantie, zoals een aantal Aziatische merken wel durven te geven. Een goedkoper alternatief voor de Audi A4 is overigens de Volkswagen Passat.
Voorbeeld kostenvergelijking
Als premium modellen zijn de Audi A4 en Audi A6 vanzelfsprekend niet de goedkoopste modellen in de aanschaf en in het gebruik. Maar om je een beter idee te geven hoeveel je kwijt bent, hebben we een voorbeeldberekening voor je klaarstaan. De kosten zijn overigens indicatief, aangezien brandstof en motorrijtuigenbelasting flink verschillen per moment en regio. In deze vergelijking gaan we uit van:
- Audi A4 35 TFSI Pro Line (2023)
- Audi A6 40 TFSI Pro Line (2023)
- Kilometerstand: 70.000 km
- Gebruiksduur: 5 jaar, 10.000 km per jaar
- Eigenaar in Noord-Holland
| Kostenpost | Audi A4 | Audi A6 |
|---|---|---|
| Aanschafprijs | € 47.038 | € 65.634 |
| Afschrijving* | € 3.120 | € 4.500 |
| Brandstof* | € 1.409 | € 1.594 |
| Wegenbelasting (MRB)* | € 868 | € 1.076 |
| Verzekering* | € 979 | € 1.298 |
| Onderhoud* | € 448 | € 531 |
| Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 3.704 (per jaar), € 308,66 (per maand) | € 4.499 (per jaar), € 374,91 (per maand) |
| Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 6.824 (per jaar), € 568,66 (per maand) | € 8.999 (per jaar), € 749,91 (per maand) |
*Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (juli 2025).
De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Audi A4 of Audi A6: oordeel
De Audi A4 en Audi A6 nemen het traditiegetrouw op tegen vergelijkbare modellen uit de stal van BMW en Mercedes-Benz. Waar de Audi A4 de BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse als belangrijke concurrenten heeft, zijn dat bij de Audi A6 de BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse. Waar Mercedes-Benz voor het bieden van veel rijcomfort gaat, zet BMW in op rijdynamiek. Audi zit met zijn A4 en A6 daar precies tussen in. Maar nu je het totaalplaatje hebt, voor welke van deze twee ga jij?
Waarom kiezen voor de Audi A4?
De Audi A4 is duidelijk een meer premium auto dan de vergelijkbare Volkswagen Passat. De afwerking van het interieur is hoogwaardig en ook de gebruikte materialen zijn high-end. Met de binnenruimte zit het ook wel goed, zeker als Avant. Tijdens het rijden blijft het aangenaam stil in de cabine. Vierwielaandrijving geeft de A4 veel grip en dat maakt het model veilig, maar ook een prima caravantrekker. Ook de topversie, de Audi RS4 Avant quattro Competition plus, is van die techniek voorzien. De Audi A4 is verder een veilig en betrouwbaar model.

Waarom kiezen voor de Audi A6?
De Audi A6 is een erg comfortabele reisauto, waarin geen rit te ver is. Wat lager gezeten in de prima stoelen is de zitpositie altijd voortreffelijk. De bijna 5 meter lange A6 is erg ruim van binnen en vooral: erg luxe. Twee digitale schermen zorgen voor optimaal aflees- en bedieningsgemak. De A6 is in feite meerdere auto’s in één. Het is namelijk ook een prima caravantrekker en zelfs een sportieveling, al moet je dan de Audi RS6 Avant bestellen. De C8-generatie is er vanaf 2020 ook als zuinige en krachtige plug-inhybride.

Welke zou ik kiezen?
Kort door de bocht: de Audi A6 is in alles de overtreffende trap van de A4. Waar de A4 ruim is, is de A6 ruimer. En de A6 is ook duidelijk luxer. Maar ook met het prijskaartje verslaat de A6 duidelijk de A4. Voor de prijs van een A6 in de basisversie kun je ook voor een rijk uitgeruste A4 gaan. Voor de A6 spreekt echter dat het model er ook als plug-inhybride is. Ook rijdt de A6 comfortabeler, terwijl de A4 wat sportiever is. Omdat de A4 echter al aan de meeste wensen voldoet, wordt dat onze keuze.
Meer weten over de Audi A4 en Audi A6?
- Wil je alles weten over de Audi A6? Bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen in één overzicht.
- Benieuwd naar de Audi A4? Bekijk hier alle details en uitvoeringen
- Hier vind je de shortlist van beste snelle stationwagons van onze experts.
- Op zoek naar een benzine stationwagon? Lees hier het uitgebreide artikel over de beste benzine stationwagons.







