Ben je op zoek naar een stationwagon op benzine? Dan maak je een goede keuze. Zeker moderne benzinemotoren zijn een knap staaltje techniek. Zo biedt een driecilinder turbobenzinekrachtbron tegenwoordig flink wat pit, bij een laag verbruik. En die droomauto van je met V6, V8 of zelfs V12? Die rijdt ook op benzine. Nu bestaan er heel veel tweedehands benzine stationwagons, dus we begrijpen dat je misschien een beetje hulp nodig hebt bij je selectie. We hebben daarom de vijf benzine stationwagons van dit moment voor je klaar staan. Inclusief de reden waarvoor je voor deze modellen moet gaan.
Een stationwagon koop je natuurlijk voor zijn ruimte. Maar dan moet je nog wel bepalen voor welke brandstofsoort je gaat. Een stationwagon op benzine is een goede keuze. Een stationwagon op benzine is vaak voordelig in aanschaf en ook de motorrijtuigenbelasting is lager. Omdat de benzineauto gewild is blijft de restwaarde vaak hoog. Bovendien mag je met de stationwagon op benzine meestal de milieuzone nog in. Ook wel fijn: tanken gaat nog altijd een stuk sneller dan laden. Tot slot heb je met een stationwagon op benzine geen last van die kenmerkende ‘dieselbrom’.
We geven het toe: we hadden hier ook best een top-10 of zelfs top-20 van beste benzine stationwagons van kunnen maken, want zoveel interessante modellen bestaan er. Maar deze top 5 is echt het beste van het beste wat ons betreft. We hebben onze shortlist opgesteld op basis van onder meer techniek, design, betrouwbaarheid, bouwkwaliteit, veiligheid, technische prestaties en natuurlijk praktische inzetbaarheid. Een stationwagon wordt immers vaak ingezet als ultieme gezinsauto of ruime auto om met de honden op pad te gaan. Onze expert Jens Holierhoek heeft de volgende vijf benzine stationwagons voor je op een rijtje gezet:
De Ford Focus Wagon gaat terug tot net voor de eeuwwisseling als de eerste versie van de ruime Amerikaan op de markt komt. In de generaties die volgen van de Ford Focus Wagon verandert het model in essentie niet: altijd voert een goede, tikkeltje sportieve, rijdynamiek de boventoon. De Ford Focus Wagon vergeet echter nimmer ook een goede gezinsauto te zijn. De Focus is betrouwbaar, veilig en echt heel ruim. Als grotere broer van de hatchback past er achterin tot 1.700 liter aan bagage. In het interieur biedt de SYNC-technologie veel connectiviteitstoepassingen en hoogwaardig infotainment.
De Ford Focus Wagon is een van de best sturende stationwagons op benzine die je kunt vinden. Een keer een bocht aanvallen vindt de Amerikaan een pretje, waarbij het op stevig afgestelde onderstel je koersvast houdt. Hoewel de sportieve ondertoon doorklinkt in het weggedrag biedt de Ford Focus Wagon ook voldoende comfort. Bij de goede rijdynamiek horen krachtige benzinemotoren, waarbij de 155 pk 1,0-liter driecilinder goede sier maakt. De 2,3-liter EcoBoost ST-X met 280 pk is een sportauto onder de benzine stationwagons. De trekkracht van de Focus Wagon is voldoende om met een caravan op pad te gaan.
De Volkswagen Golf gaat terug tot halverwege jaren zeventig. De stationwagon-versie van de Golf, de Variant, liet zich echter pas vanaf de derde generatie zien. Toch is ook de Variant, net als de hatchback, een icoon. Zo is de Volkswagen Golf Variant een echte allrounder. Het rijcomfort houdt precies het midden tussen sportief en comfortabel, terwijl Duitse degelijkheid hand in hand gaat met lekker veel binnenruimte. In 2021 verscheen de achtste generatie van de Golf en daarmee de zesde generatie van de Variant. Beide kregen in 2024 een facelift, waarmee het infotainmentsysteem erop vooruit ging en de driecilinder benzinemotor werd geschrapt.
Je weet met de Volkswagen Golf Variant precies wat je in huis haalt: een betrouwbare gezinsauto die op alle punten goed scoort. Natuurlijk is hij ruim, maar de Golf Variant bestaat ook bekend om zijn hoge veiligheidsniveau, prima rijcomfort en fijne zitpositie. Zo zijn de prima zittende voorstoelen op heel veel punten te verstellen. Het interieur is modern en voorzien van heel wat digitaal gemak. De Golf Variant is een haast knoploze auto. De benzinemotoren zijn er na de facelift in 2024 in twee smaken: met 116 of 150 pk, waarbij de viercilinder basisversie al heel veel pit biedt.
De Kia Ceed Sportswagon is ontwikkeld en ontworpen door de Europese tak van Kia. En dat merk je terug in alles. Allereerst is het design eigentijds, vooral de stoere neus en lange lichtunits aan de voorzijde staan de stationwagon goed. Ook de rijeigenschappen zijn dik orde. De Kia Ceed Sportswagon biedt veel comfort, maar wordt nooit week en stuurt scherp. De Zuid-Koreaan is er zowel met handbak als met automaat. Die laatste toont zich erg soepel. Het digitale instrumentarium van de Ceed Sportswagon oogt fraai en is bovendien goed afleesbaar. Er staan zowel 1,0- als 1,5-liter benzinekrachtbronnen in het motorengamma.
Zoek je een benzine stationwagon zonder poespas, dat vinkt de Kia Ceed Sportswagon alle vakjes aan, van een aantrekkelijk design tot heel veel binnenruimte. Onderscheidend is de Kia Ceed Sportswagon vanwege zijn uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Je krijgt gewoon heel veel auto voor je geld. Zo is de basisuitrusting van de Kia Ceed Sportswagon al heel uitgebreid. Dat de Kia Ceed Sportswagon betrouwbaar is, blijkt uit ervaringen van de Wegenwacht met dit model, maar ook uit het feit dat er 7 jaar garantie op de auto zit. Aanrader is de sportieve en overcomplete GT-PlusLine-uitvoering.
Natuurlijk staat de derde generatie Peugeot 308 SW bekend om zijn krachtige plug-in hybride aandrijflijnen, maar de pure benzineversies mogen er ook zijn. De soepele PureTech-motoren met 110 of 130 pk koppelen efficiëntie aan behoorlijk wat power. Hoewel de Peugeot 308 SW van huis uit al luxe en elegant oogt, haal je met een hoger uitrustingsniveau haast een premium stationwagon in huis. Neem de GT-trim. Die uitvoering voorziet onder meer in chromen uitlaten, stoelverwarming en een parkeerassistent die je automatisch een parkeerplek in dirigeert. De bagageruimte loopt op tot ruim 1.600 liter en dat is voldoende voor heel wat koffers.
De Peugeot 308 SW brengt weer leven in de brouwerij in de wereld van doorgaans serieuze stationwagons. De stoere neus en de elegante lijnen zijn al genoeg om voor te vallen, maar ook achter het stuur valt het geenszins tegen. Het kleine stuurwiel geeft je een gevoel in een sportief model te zijn gestapt en de futuristisch ogende i-Cockpit houdt dat ‘racy’ gevoel goed in stand. Al rijdend blijkt dat de Peugeot SW typisch Frans comfort koppelt aan een behoorlijk wat dynamiek en een scherpe besturing. De basis-benzinemotor is met 110 pk vlot zat.
De Skoda Octavia Combi is met zijn ingetogen doch chique uiterlijk geen haantje-de-voorste auto. De ruime benzine stationwagon gooit het liever over de bedachtzame boeg. Zo is de Octavia Combi degelijk, betrouwbaar en om met Skoda te spreken ‘gewoon slim’. Overal in het interieur vind je intelligente oplossingen: van een paraplu in de portieren tot een systeem om de bagage stevig te verankeren. Er is ruim voldoende plek voor benen en hoofd in het interieur en de stoelen bieden veel ondersteuning. De Skoda Octavia Combi rijdt heel comfortabel, waarbij de zeventraps automaat de auto extra souplesse geeft.
De Skoda Octavia Combi is stiekem zo’n stationwagon die je eigenlijk op geen minpunten kunt betrappen. Om te beginnen is het een ruime, betrouwbare en comfortabele rijdende reisauto. In de categorie trekauto doet de Octavia Combi ook goede zaken. Een caravan van 1.500 kg mag aan de trekhaak, waarbij de aanwezigheid van een zeventraps DSG-automaat ook een pluspunt is als je met de aanhanger op pad gaat. Tot slot is de Skoda Octavia Combi gewoon scherp geprijsd. De rijk uitgeruste basisuitrusting zit al vol modern gemak, maar met opties als ‘remote park assist’ parkeert je stationwagon zich gewoon zelf.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod van benzine stationwagons uit 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 12, gesorteerd op basis van populariteit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 19 maart 2025