Private lease stationwagon

Jens Holierhoek12 minuten leestijd29 september 2025

Een nieuwe stationwagon hoef je niet altijd te kopen. Je kunt een auto immers ook leasen. Doe je dat als consument, dan heet dat private lease of privé lease. Een private lease stationwagon rijd je dan tegen een vast maandtarief, zodat je precies weet wat je uitgeeft aan autorijden. Op de brandstofkosten na zijn alle kosten aan autorijden namelijk verwerkt in dat maandtarief. Klinkt dat interessant voor je? Dan ben je vast benieuwd welke stationwagons interessant zijn in de private lease. We hebben daarom de vijf beste private lease stationwagons voor je klaar staan.

Wat is private lease precies?

Bij het leasen van een auto werd lang vooral zakelijke lease bedoeld. Sinds een aantal jaar is private lease – ook wel privé lease genoemd - eveneens populair. Bij private lease huur je als consument de auto van een leasemaatschappij. Je sluit daarvoor een leasecontract af voor een langere periode, waarbij je maandelijks een vast bedrag per maand betaalt. Binnen dat vaste maandbedrag zijn zaken als onderhoud, reparatie en afschrijving meegenomen. Wegenbelasting en de autoverzekering zijn eveneens meegenomen in dat maandbedrag. In tegenstelling tot zakelijke lease betaal je geen bijtelling als je privé least.

Voordelen private lease stationwagon

Het privé leasen van een stationwagon biedt tal van voordelen. Door het vaste maandbedrag waarin alle kosten voor autorijden (op brandstofkosten na) zijn verwerkt, heb je grip op je uitgaven. Ook hoef je voor een nieuwe private lease stationwagon niet eerst te sparen voordat je kunt rijden. Bovendien rijd je altijd met een volledige verzekeringsdekking, ook als je geen schadevrije jaren hebt opgebouwd.

Een vast maandbedrag

Bij private lease is er sprake van één vast maandbedrag. Over de looptijd van het leasecontract wordt elke maand het zelfde bedrag van je rekening afgeschreven. In dat vaste maandbedrag zijn alle kosten voor het rijden van een auto verrekend, op brandstofkosten of laadkosten na. Wegenbelasting, je autoverzekering, onderhoud reparaties en afschrijving: ze zitten allemaal in dat ene vaste maandbedrag. Je hebt zo grip op je kosten.

Een gloednieuwe auto zonder te sparen

De aanschaf van een nieuwe auto is duur. Zeker als je een elektrische auto wilt rijden. Een groot voordeel aan private lease is dat je zonder te sparen toch in een gloednieuwe auto kunt rijden, die je anders misschien niet had kunnen betalen. Je betaalt elke maand immers een vast maandbedrag.

Altijd een vervangende auto

Mocht je auto onverhoopt gestolen worden of total loss raken? Binnen het leasecontract krijg je altijd een vervangende auto. Zo ben je altijd verzekerd van mobiliteit.

Nadelen private lease stationwagon

Kies je voor een private lease stationwagon dan sluit je vaak een meerjarig contract af. Binnen die looptijd is contractbreuk niet wenselijk. Doe je dat wel, dan kost dat veel geld in één keer. Als je niet genoeg spaargeld achter de hand hebt kan dat problemen geven. Op het moment dat je een hypotheek aanvraagt voor een huis, dan telt het private leasecontract mee bij het bepalen van je maximale leencapaciteit. Ofwel: je kunt een lager bedrag lenen bij je hypotheekverstrekker. Gebruik je de private lease stationwagon bepaalde periodes niet zo vaak, dan is privé lease relatief duur.

Private lease zorgt voor een lagere leencapaciteit bij een hypotheek

Op het moment dat je een huis koopt en je een hypotheekaanvraag doet, kijkt de hypotheekverstrekker eerst of je al leningen hebt uitstaan om je maximale leencapaciteit te bepalen. Private lease wordt gezien als een lening en dat betekent dat je een lagere hypotheek kunt krijgen voor je huis. De bank trekt het maandelijkse leasebedrag voor je private lease stationwagon namelijk af van de maximale maandelijkse woonlasten. 

Contractbreuk loopt in de papieren

Er zijn tal van redenen waarom je van je private lease stationwagon af wilt. Misschien maak je een overstap naar een baan met auto van de zaak, of je hebt plannen om naar het buitenland te verhuizen. Even je private leasecontract opzeggen is dan lastig. Het kan wel, maar kost je vaak een hoop geld.

Kostbaar bij weinig gebruik

Op het moment dat je elke maand je private lease stationwagon veel gebruikt, is privé lease waarschijnlijk een aantrekkelijke manier van autorijden. Maar rijd je in een periode juist minder, dan lopen de vaste maandkosten gewoon door. Voor een auto die stilstaat is een stationwagon in de private lease duur.

Kosten private lease vs kopen elektrische auto

Private lease auto Koopauto
Vast maandtarief 599 euro* nvt
Totale aanschafwaarde in één keer nvt 33.940 euro**
Afschrijving Inbegrepen in maandelijks leasetarief 190 euro per maand***
Wegenbelasting Inbegrepen in maandelijks leasetarief 64 euro per maand***
Verzekering Inbegrepen in maandelijks leasetarief 62 euro per maand***
Onderhoud Inbegrepen in maandelijks leasetarief 53 euro per maand***
Reparatie Inbegrepen in maandelijks leasetarief Indien reparatie, voor eigen rekening
Brandstof 153 euro per maand*** 153 euro per maand***
Totale kosten 752 euro per maand 522 euro per maand

* Ford Focus Wagon, 1.0 EcoBoost Hybrid 125pk Titanium Wagon 5d, Looptijd 60 maanden, 10.000 - 15.000 km per jaar. Bron: ANWB Private Lease.
** Bron: AutoWeek CarBase
*** Bron: AutoWeek Calculator, 15.000 km per jaar, afschrijving: 2.280 euro per jaar, 190 euro per maand / mrb: 768 euro per jaar, 64 euro per maand / verzekering: 752 euro per jaar, 62 euro per maand /  onderhoud: 640 euro per jaar, 53 euro per maand / brandstofkosten: 1.836 euro per jaar, 153 euro per maand

De 5 goedkoopste private lease stationwagons in 2025 volgens onze experts

Het liefst ben je natuurlijk zo weinig mogelijk kwijt voor je private lease stationwagon. Het is daarom handig te weten welke modellen de meest voordelige maandbedragen hebben. Op basis van criteria als het ruimteaanbod, brandstof- of energieverbruik, rij-eigenschappen, uitrustingsniveau, betrouwbaarheid, veiligheid, trekgewicht en motorisering hebben we een lijst met de vijf goedkoopste private lease stationwagons samengesteld.

Kia Ceed Sportwagen

Kia Ceed Sportswagon
  • Onder andere als 120 pk sterke mild hybride en plug-inhybride met 141 pk
  • De basisuitrusting biedt veel luxe, maar voor meer extra’s voorziet de GT-PlusLine
  • Bagageruimte varieert van 625 tot 1.694 liter
  • Trekgewicht tot 1.500 kg (diesel)
  • De plug-inhybride private lease stationwagon

De Kia Ceed Sportswagen staat bekend als een goedkope stationwagon in de aanschaf, die boven scherp geprijsd is in de private lease. Het is vooral de prijs-kwaliteitsverhouding die indruk maakt. Zo is de Kia Ceed Sportswagon van huis uit rijk uitgerust – haast geen veiligheidssysteem ontbreekt - en ook met de betrouwbaarheid zit het wel goed. Wil je nog wat meer luxe, opteer dan voor de overcomplete GT-PlusLine-uitvoering. De voor Europa ontworpen Ceed Sportswagon maakt verder het verschil met zijn scherpe besturing, prima zitpositie en een hoge mate aan rijcomfort. De grote digitale schermen aan boord ogen modern en zijn goed afleesbaar.

Voor- en nadelen van de Kia Ceed Sportswagon

  • Voordelen
  • Comfortabele reisauto
  • Zeer veilig model
  • Zuinige plug-inhybride
  • Nadelen
  • Aantal waarschuwingsgeluiden mag wat minder
  • Infotainment werkt soms langzaam
  • Elektrische actieradius plug-inhybride vrij beperkt (50 km)

Waarom kiezen voor de Kia Ceed Sportswagon

De Kia Ceed Sportswagon is om te beginnen een zuinige stationwagon. De mild hybride 1.0 T-GDI belooft een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 18, terwijl de plug-inhybride op papier 1 op 77 zou moeten redden. Feit is dat je volledig elektrische actieradius uitkomt op zo’n 50 kilometer. Als stationwagon toont de Ceed Sportswagon zich zeer ruim. Nadat je de achterklep handsfree hebt geopend past er standaard al 625 liter in. Klap je de achterbank nog eens neer, dan kom je uit op bijna 1.700 liter. De Kia Ceed Sportswagon stuurt prettig en is comfortabel geveerd.

Bekijk aanbod

Ford Focus Wagon

ford-focus-wagon-station
  • EcoBoost-benzinemotoren zijn 100 tot 280 pk sterk, ook als diesel
  • De Ford Focus Wagon is rijk uitgerust, maar voor dat beetje extra kies je de Titanium Style
  • Bagageruimte loopt uiteen van 635 liter tot 1.700 liter 
  • Maximaal trekgewicht kom uit op 1.600 kg 
  • De best sturende private lease stationwagon

De Ford Focus Wagon behoort tot de kleinere stationwagons, maar is met een bagagevolume van 1.700 liter meer dan praktisch zat. Ronduit handig is dat een apart deel in de bagageruimte speciaal bestemd is voor natte of vieze spullen. De Focus Wagon beschikt verder over goed verstelbare stoelen waarin je prima zit. Prominent in het dashboard vind je het infotainmentsysteem voorzien van een 33,5 centimeter groot touchscreen. Dankzij SYNC-technologie zijn er tal van connectiviteitstoepassingen mogelijk. De Ford Focus Wagon blinkt verder uit met zijn rijhulpsystemen. In de krachtigste versies is de Focus Wagon bovendien een prima caravantrekker.

Voor- en nadelen van de Ford Focus Wagon

  • Voordelen
  • Uitstekende wegligging
  • Sportieve krachtbronnen
  • Fijne parkeerassistent
  • Nadelen
  • Achteruitrijcamera wordt snel vies
  • Nokkenas-ketting kan uitrekken
  • 1.0 EcoBoost-motor heeft twijfelachtige reputatie

Waarom kiezen voor de Ford Focus Wagon

Met de Ford Focus Wagon haal je een private lease stationwagon in huis die bovengemiddeld goed stuurt. De wegligging is fenomenaal en het stuurgedrag heerlijk direct. Ondertussen blijft er genoeg rijcomfort over, zodat de Focus Wagon niet alleen een fijne rijders- maar ook reisauto is. Zijn sportieve karakter weerklinkt ook in het motoraanbod. Instappen kan al in een 1.0 met 100 pk, maar er is ook een versie met 155 pk te vinden. Gewoon uit een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. De topversie is de 280 pk sterke 2,3-liter EcoBoost ST-X waarmee je de stenen uit de straat rijdt.

Bekijk aanbod

Hyundai i30 Wagon

  • Naast de driecilinder mild hybrid met 120 pk is er een 140 en 160 pk sterke viercilinder
  • De Comfort is rijk uitgerust, het meest compleet is de N-Line
  • Bagageruimte loopt uiteen van 602 tot 1.650 liter
  • Maximaal trekgewicht van 1.210 kg
  • De comfortabele private lease stationwagon

De Hyundai i30 Wagon is typisch zo’n stationwagon die je graag in de private lease rijdt. Tegen vaste lage kosten rijd je immers een auto die evenmin in de papieren loopt als het om verbruik gaat. De mild hybride instapversie belooft namelijk 1 op 19. De comfortabele i30 Wagon is een echte kilometervreter, waarbij de voorstoelen ook opvallend prettig zitten voor langere bestuurders. De zetels zijn namelijk zeer goed verstelbaar. Ruim is de i30 Wagon ook. Je hebt tussen de 600 en 1.650 liter aan bagagevolume tot je beschikking. Met de 2024-facelift oogt de i30 Wagon helemaal van deze tijd.

Voor- en nadelen van de Hyundai i30 Wagon

  • Voordelen
  • Comfortabele rijeigenschappen
  • Ruim interieur
  • Sportief als N-Line
  • Nadelen
  • Basistechniek derde generatie gaat terug tot 2016
  • Geen volbloed caravantrekker
  • Geen plug-inhybride variant beschikbaar

Waarom kiezen voor de Hyundai i30 Wagon?

De Hyundai i30 Wagon is eigenlijk op geen foutje te betrappen. De stationwagon is betaalbaar, ruim, ziet er goed uit en behoort tot de veiligste modellen in zijn klasse. Hoewel de i30 Wagon vooral mikt op het bieden van rijcomfort, geeft de N-Line deze Zuid-Koreaanse stationwagon behoorlijk wat sportiviteit mee. In combinatie met de sterkste 160 pk viercilinder benzinemotor beschikt je i30 Wagon over best wat pit en een lekker vlot ex-en interieur. De Hyundai i30 Wagon heeft een 10,25-inch touchscreen aan boord en een digitaal instrumentarium. Samen dragen ze bij aan de moderne looks van het interieur.

Bekijk aanbod

MG5

  • Als 156 pk sterke Long Range en als Standard Range met 177 pk
  • De Comfort is al rijk uitgerust, maar de Luxury is overcompleet
  • Bagageruimte varieert van 479 tot 1.367 liter
  • Maximaal trekgewicht: 500 kg
  • De elektrische private lease stationwagon

Inmiddels bestaan er meer volledig elektrische stationwagons, maar de MG5 was toch echt de eerste. Het Chinese model met Britse roots koppelt tot 1.367 liter aan bagageruimte aan 400 kilometer aan actieradius. Kies dan wel voor de Long Range, want de Standard Range heeft een rijbereik van 320 kilometer. De MG5 is ook zuinig. In de praktijk blijkt een verbruik van 16 kilowattuur per 100 kilometer realistisch. Handig is ook de vehicle-to-load-functie, waarmee je op locatie een elektrisch apparaat zoals een e-bike kunt opladen. De MG5 heeft een maximale laadsnelheid van 90 kW.

H4: Voor- en nadelen van de MG5

  • Voordelen
  • Zeer volledige uitrusting
  • Comfortabele rijdynamiek
  • Vehicle to load-functie
  • Nadelen
  • Stevige achtervering bij volle belading
  • Geen frunk
  • Slechts 500 kg trekgewicht

Waarom kiezen voor de MG5?

De MG5 koppelt een scherp leasetarief aan een standaard overcomplete uitrusting. Als Comfort beschikt de MG5 al over veel interessante features, maar als Luxury beschikt je stationwagon over een automatische klimaatregeling, 360-graden camera verstelbare lendensteun en een kunstlederen bekleding. En bijna alle veel voorkomende veiligheid- en rijassistenten zitten standaard op de MG5. Je kiest de MG5 ook voor zijn prima rijcomfort, lichte besturing en het stille interieur. In het opgeruimde interieur zit alles waar je het mag verwachten. Blikvanger is het moderne 10,25-inch zwevende infotainmentscherm. De stoelen zijn voorzien van een extra dikke schuimlaag.

Bekijk aanbod

Dacia Jogger

  • Naast de zuinige full hybrid er een bi-fuel-motor op LPG
  • De Essential heeft een basic uitrusting, de Expression en Extreme bieden meer comfortfuncties
  • Bagageruimte varieert van 708 liter tot 1.819 liter
  • De Jogger heeft een maximaal trekgewicht van 1.200 kilo
  • De zevenzits private lease stationwagon

De Dacia Jogger is een grote stationwagon die ondanks zijn formaat scherp geprijsd is in de private lease. Het Roemeense zustermerk van Renault houdt namelijk niet van poespas. De kruising tussen een stationwagon en MPV mikt op een vrij basale basisuitrusting waar praktisch nut op één staat. Zo is de achterbank van de Dacia Jogger in zijn geheel uitneembaar. Doe je dat, dan heb je ruim 1.800 liter om je spullen op te bergen. Je kunt er dan ook letterlijk in blijven slapen. Met het optionele ‘Sleep Pack’ creëer je in no time een tweepersoons bed.

Voor- en nadelen van de Dacia Jogger

  • Voordelen
  • Stationwagon met plek voor zeven personen
  • Uitneembare achterbank
  • Als full hybrid en bi-fuel
  • Nadelen
  • Hybride is geen caravantrekker
  • 1,0-liter driecilinder benzinemotor klinkt soms wat rauw
  • Geen maximale score in de EuroNCAP-botstest

Waarom kiezen voor de Dacia Jogger?

Dé reden om voor de Dacia Jogger te kiezen is dat deze stationwagon met grote kofferbak er ook als zevenzitter is. Meer ruimte tegen deze prijs is namelijk ondenkbaar. In het dagelijkse gebruik blijft de Jogger op de kosten letten, want je kunt dit model onder meer bestellen als zuinige full-hybrid en als bi-fuel. Die bi-fuel lust zowel benzine als lpg. Rijden doet de Jogger trouwens ook prima. De vering richt zich op het bieden van comfort en de besturing is lekker licht. De hoge zitpositie in combinatie met grote ramen resulteren in heel veel overzicht.

Bekijk aanbod

Meest gezochte stationwagon met grote kofferbak op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan private lease stationwagons, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 11, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. BMW 3-serie Touring
  2. Ford Focus Wagon
  3. BMW 5-serie Touring
  4. Skoda Octavia Combi
  5. Volkswagen Passat Variant
  6. Mercedes-Benz C-klasse Estate
  7. Audi A4 Avant
  8. Volkswagen Golf Variant
  9. Audi A6 Avant
  10. Toyota Corolla Touring Sports
  11. Kia Ceed Sportswagon
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

  • ad.nl
  • autoblog.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • autozine.nl
  • dacia.nl
  • ford.nl
  • hyundai.nl
  • kia.nl
  • mgmotor.eu

Dit artikel is gepubliceerd op 29 september 2025

Ook interessant voor jou

Autotype

Beste stationwagon met grootste kofferbak in 2025

18 september 2025
Dé reden waarom je voor een stationwagon kiest, is natuurlijk de riante ruimte aan boord. Een grote kofferbak hebben ze immers allemaal. Maar wat is nu eig
Volkswagen Golf stationwagon en hatchback
Autotype

Stationwagon vs hatchback: de ultieme vergelijking

22 juli 2025
Veel automodellen zijn in de basis een hatchback. Om de koper een ruimer alternatief te bieden wordt er op basis van die hatchback dan ook een stationwagon
Autotype

Beste 4x4 stationwagons in 2025

17 juni 2025
Bij een 4x4 denk je al snel aan een SUV. Maar als je goed oplet zijn er ook tal van stationwagons die voorzien zijn van vierwielaandrijving. Die techniek m
Autotype

Beste Japanse stationwagons in 2025

17 juni 2025
Als je op zoek bent naar een prettige gezinsauto kom je vaak bij een stationwagon uit. Want het ruimte-aanbod van een stationwagon is natuurlijk ongeëvenaa
Diesel stationwagon
Autotype

Beste diesel stationwagons in 2025

12 juni 2025
De stationwagon op diesel is een uitstervend ras. Jammer, maar liefhebbers vinden nog genoeg redenen om wel voor de diesel-stationwagon te gaan. Want wie w
Autotype

Stationwagon vs SUV: de ultieme vergelijking

12 juni 2025
Zowel de stationwagon als de SUV zijn ruime auto’s die onder meer erg in de smaak vallen bij gezinnen. Hoewel ze allebei veel gebruiksgemak bieden, is er o