Een nieuwe stationwagon hoef je niet altijd te kopen. Je kunt een auto immers ook leasen. Doe je dat als consument, dan heet dat private lease of privé lease. Een private lease stationwagon rijd je dan tegen een vast maandtarief, zodat je precies weet wat je uitgeeft aan autorijden. Op de brandstofkosten na zijn alle kosten aan autorijden namelijk verwerkt in dat maandtarief. Klinkt dat interessant voor je? Dan ben je vast benieuwd welke stationwagons interessant zijn in de private lease. We hebben daarom de vijf beste private lease stationwagons voor je klaar staan.
Bij het leasen van een auto werd lang vooral zakelijke lease bedoeld. Sinds een aantal jaar is private lease – ook wel privé lease genoemd - eveneens populair. Bij private lease huur je als consument de auto van een leasemaatschappij. Je sluit daarvoor een leasecontract af voor een langere periode, waarbij je maandelijks een vast bedrag per maand betaalt. Binnen dat vaste maandbedrag zijn zaken als onderhoud, reparatie en afschrijving meegenomen. Wegenbelasting en de autoverzekering zijn eveneens meegenomen in dat maandbedrag. In tegenstelling tot zakelijke lease betaal je geen bijtelling als je privé least.
Het privé leasen van een stationwagon biedt tal van voordelen. Door het vaste maandbedrag waarin alle kosten voor autorijden (op brandstofkosten na) zijn verwerkt, heb je grip op je uitgaven. Ook hoef je voor een nieuwe private lease stationwagon niet eerst te sparen voordat je kunt rijden. Bovendien rijd je altijd met een volledige verzekeringsdekking, ook als je geen schadevrije jaren hebt opgebouwd.
Bij private lease is er sprake van één vast maandbedrag. Over de looptijd van het leasecontract wordt elke maand het zelfde bedrag van je rekening afgeschreven. In dat vaste maandbedrag zijn alle kosten voor het rijden van een auto verrekend, op brandstofkosten of laadkosten na. Wegenbelasting, je autoverzekering, onderhoud reparaties en afschrijving: ze zitten allemaal in dat ene vaste maandbedrag. Je hebt zo grip op je kosten.
De aanschaf van een nieuwe auto is duur. Zeker als je een elektrische auto wilt rijden. Een groot voordeel aan private lease is dat je zonder te sparen toch in een gloednieuwe auto kunt rijden, die je anders misschien niet had kunnen betalen. Je betaalt elke maand immers een vast maandbedrag.
Mocht je auto onverhoopt gestolen worden of total loss raken? Binnen het leasecontract krijg je altijd een vervangende auto. Zo ben je altijd verzekerd van mobiliteit.
Kies je voor een private lease stationwagon dan sluit je vaak een meerjarig contract af. Binnen die looptijd is contractbreuk niet wenselijk. Doe je dat wel, dan kost dat veel geld in één keer. Als je niet genoeg spaargeld achter de hand hebt kan dat problemen geven. Op het moment dat je een hypotheek aanvraagt voor een huis, dan telt het private leasecontract mee bij het bepalen van je maximale leencapaciteit. Ofwel: je kunt een lager bedrag lenen bij je hypotheekverstrekker. Gebruik je de private lease stationwagon bepaalde periodes niet zo vaak, dan is privé lease relatief duur.
Op het moment dat je een huis koopt en je een hypotheekaanvraag doet, kijkt de hypotheekverstrekker eerst of je al leningen hebt uitstaan om je maximale leencapaciteit te bepalen. Private lease wordt gezien als een lening en dat betekent dat je een lagere hypotheek kunt krijgen voor je huis. De bank trekt het maandelijkse leasebedrag voor je private lease stationwagon namelijk af van de maximale maandelijkse woonlasten.
Er zijn tal van redenen waarom je van je private lease stationwagon af wilt. Misschien maak je een overstap naar een baan met auto van de zaak, of je hebt plannen om naar het buitenland te verhuizen. Even je private leasecontract opzeggen is dan lastig. Het kan wel, maar kost je vaak een hoop geld.
Op het moment dat je elke maand je private lease stationwagon veel gebruikt, is privé lease waarschijnlijk een aantrekkelijke manier van autorijden. Maar rijd je in een periode juist minder, dan lopen de vaste maandkosten gewoon door. Voor een auto die stilstaat is een stationwagon in de private lease duur.
Private lease auto | Koopauto | |
Vast maandtarief | 599 euro* | nvt |
Totale aanschafwaarde in één keer | nvt | 33.940 euro** |
Afschrijving | Inbegrepen in maandelijks leasetarief | 190 euro per maand*** |
Wegenbelasting | Inbegrepen in maandelijks leasetarief | 64 euro per maand*** |
Verzekering | Inbegrepen in maandelijks leasetarief | 62 euro per maand*** |
Onderhoud | Inbegrepen in maandelijks leasetarief | 53 euro per maand*** |
Reparatie | Inbegrepen in maandelijks leasetarief | Indien reparatie, voor eigen rekening |
Brandstof | 153 euro per maand*** | 153 euro per maand*** |
Totale kosten | 752 euro per maand | 522 euro per maand |
* Ford Focus Wagon, 1.0 EcoBoost Hybrid 125pk Titanium Wagon 5d, Looptijd 60 maanden, 10.000 - 15.000 km per jaar. Bron: ANWB Private Lease.
** Bron: AutoWeek CarBase
*** Bron: AutoWeek Calculator, 15.000 km per jaar, afschrijving: 2.280 euro per jaar, 190 euro per maand / mrb: 768 euro per jaar, 64 euro per maand / verzekering: 752 euro per jaar, 62 euro per maand / onderhoud: 640 euro per jaar, 53 euro per maand / brandstofkosten: 1.836 euro per jaar, 153 euro per maand
Het liefst ben je natuurlijk zo weinig mogelijk kwijt voor je private lease stationwagon. Het is daarom handig te weten welke modellen de meest voordelige maandbedragen hebben. Op basis van criteria als het ruimteaanbod, brandstof- of energieverbruik, rij-eigenschappen, uitrustingsniveau, betrouwbaarheid, veiligheid, trekgewicht en motorisering hebben we een lijst met de vijf goedkoopste private lease stationwagons samengesteld.
De Kia Ceed Sportswagen staat bekend als een goedkope stationwagon in de aanschaf, die boven scherp geprijsd is in de private lease. Het is vooral de prijs-kwaliteitsverhouding die indruk maakt. Zo is de Kia Ceed Sportswagon van huis uit rijk uitgerust – haast geen veiligheidssysteem ontbreekt - en ook met de betrouwbaarheid zit het wel goed. Wil je nog wat meer luxe, opteer dan voor de overcomplete GT-PlusLine-uitvoering. De voor Europa ontworpen Ceed Sportswagon maakt verder het verschil met zijn scherpe besturing, prima zitpositie en een hoge mate aan rijcomfort. De grote digitale schermen aan boord ogen modern en zijn goed afleesbaar.
De Kia Ceed Sportswagon is om te beginnen een zuinige stationwagon. De mild hybride 1.0 T-GDI belooft een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 18, terwijl de plug-inhybride op papier 1 op 77 zou moeten redden. Feit is dat je volledig elektrische actieradius uitkomt op zo’n 50 kilometer. Als stationwagon toont de Ceed Sportswagon zich zeer ruim. Nadat je de achterklep handsfree hebt geopend past er standaard al 625 liter in. Klap je de achterbank nog eens neer, dan kom je uit op bijna 1.700 liter. De Kia Ceed Sportswagon stuurt prettig en is comfortabel geveerd.
De Ford Focus Wagon behoort tot de kleinere stationwagons, maar is met een bagagevolume van 1.700 liter meer dan praktisch zat. Ronduit handig is dat een apart deel in de bagageruimte speciaal bestemd is voor natte of vieze spullen. De Focus Wagon beschikt verder over goed verstelbare stoelen waarin je prima zit. Prominent in het dashboard vind je het infotainmentsysteem voorzien van een 33,5 centimeter groot touchscreen. Dankzij SYNC-technologie zijn er tal van connectiviteitstoepassingen mogelijk. De Ford Focus Wagon blinkt verder uit met zijn rijhulpsystemen. In de krachtigste versies is de Focus Wagon bovendien een prima caravantrekker.
Met de Ford Focus Wagon haal je een private lease stationwagon in huis die bovengemiddeld goed stuurt. De wegligging is fenomenaal en het stuurgedrag heerlijk direct. Ondertussen blijft er genoeg rijcomfort over, zodat de Focus Wagon niet alleen een fijne rijders- maar ook reisauto is. Zijn sportieve karakter weerklinkt ook in het motoraanbod. Instappen kan al in een 1.0 met 100 pk, maar er is ook een versie met 155 pk te vinden. Gewoon uit een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. De topversie is de 280 pk sterke 2,3-liter EcoBoost ST-X waarmee je de stenen uit de straat rijdt.
De Hyundai i30 Wagon is typisch zo’n stationwagon die je graag in de private lease rijdt. Tegen vaste lage kosten rijd je immers een auto die evenmin in de papieren loopt als het om verbruik gaat. De mild hybride instapversie belooft namelijk 1 op 19. De comfortabele i30 Wagon is een echte kilometervreter, waarbij de voorstoelen ook opvallend prettig zitten voor langere bestuurders. De zetels zijn namelijk zeer goed verstelbaar. Ruim is de i30 Wagon ook. Je hebt tussen de 600 en 1.650 liter aan bagagevolume tot je beschikking. Met de 2024-facelift oogt de i30 Wagon helemaal van deze tijd.
De Hyundai i30 Wagon is eigenlijk op geen foutje te betrappen. De stationwagon is betaalbaar, ruim, ziet er goed uit en behoort tot de veiligste modellen in zijn klasse. Hoewel de i30 Wagon vooral mikt op het bieden van rijcomfort, geeft de N-Line deze Zuid-Koreaanse stationwagon behoorlijk wat sportiviteit mee. In combinatie met de sterkste 160 pk viercilinder benzinemotor beschikt je i30 Wagon over best wat pit en een lekker vlot ex-en interieur. De Hyundai i30 Wagon heeft een 10,25-inch touchscreen aan boord en een digitaal instrumentarium. Samen dragen ze bij aan de moderne looks van het interieur.
Inmiddels bestaan er meer volledig elektrische stationwagons, maar de MG5 was toch echt de eerste. Het Chinese model met Britse roots koppelt tot 1.367 liter aan bagageruimte aan 400 kilometer aan actieradius. Kies dan wel voor de Long Range, want de Standard Range heeft een rijbereik van 320 kilometer. De MG5 is ook zuinig. In de praktijk blijkt een verbruik van 16 kilowattuur per 100 kilometer realistisch. Handig is ook de vehicle-to-load-functie, waarmee je op locatie een elektrisch apparaat zoals een e-bike kunt opladen. De MG5 heeft een maximale laadsnelheid van 90 kW.
De MG5 koppelt een scherp leasetarief aan een standaard overcomplete uitrusting. Als Comfort beschikt de MG5 al over veel interessante features, maar als Luxury beschikt je stationwagon over een automatische klimaatregeling, 360-graden camera verstelbare lendensteun en een kunstlederen bekleding. En bijna alle veel voorkomende veiligheid- en rijassistenten zitten standaard op de MG5. Je kiest de MG5 ook voor zijn prima rijcomfort, lichte besturing en het stille interieur. In het opgeruimde interieur zit alles waar je het mag verwachten. Blikvanger is het moderne 10,25-inch zwevende infotainmentscherm. De stoelen zijn voorzien van een extra dikke schuimlaag.
De Dacia Jogger is een grote stationwagon die ondanks zijn formaat scherp geprijsd is in de private lease. Het Roemeense zustermerk van Renault houdt namelijk niet van poespas. De kruising tussen een stationwagon en MPV mikt op een vrij basale basisuitrusting waar praktisch nut op één staat. Zo is de achterbank van de Dacia Jogger in zijn geheel uitneembaar. Doe je dat, dan heb je ruim 1.800 liter om je spullen op te bergen. Je kunt er dan ook letterlijk in blijven slapen. Met het optionele ‘Sleep Pack’ creëer je in no time een tweepersoons bed.
Dé reden om voor de Dacia Jogger te kiezen is dat deze stationwagon met grote kofferbak er ook als zevenzitter is. Meer ruimte tegen deze prijs is namelijk ondenkbaar. In het dagelijkse gebruik blijft de Jogger op de kosten letten, want je kunt dit model onder meer bestellen als zuinige full-hybrid en als bi-fuel. Die bi-fuel lust zowel benzine als lpg. Rijden doet de Jogger trouwens ook prima. De vering richt zich op het bieden van comfort en de besturing is lekker licht. De hoge zitpositie in combinatie met grote ramen resulteren in heel veel overzicht.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan private lease stationwagons, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 11, gesorteerd op basis van populariteit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 september 2025