Kies jij voor de stijlvolle en veelzijdige Audi A3 of de compacte en sportieve Audi A1?
Bij een luxe auto denk je al snel aan een dure en grote bolide. Bij Audi weten ze dat je het predicaat ‘premium’ ook best op een compacter model kunt plakken. De Audi A3 en Audi A1 richten zich op fijnproevers, gevoelig voor stijl en comfort die ondertussen wel een wendbare auto wensen. Ben jij ook zo iemand, dan is de vraag of je voor de Audi A3 moet gaan, of dat de compactere A1 ook volstaat. Om je te helpen in je keuze, zetten we in deze vergelijking de Audi A3 (2020-2024) hatchback en Audi A1 (2018+) naast elkaar.
Specificatie | Audi A3 | Audi A1 |
---|---|---|
Gemiddelde occasionprijs* | € 30.158 | € 25.334 |
Nieuwprijs | € 33.260 tot € 105.031 | € 22.900 tot € 45.720 |
Carrosserievarianten | Hatchback, sedan | Hatchback |
Motorvermogen van/tot | 110-400 pk | 95-200 pk |
Koppel van/tot | 200-480 Nm | 175-320 Nm |
Topsnelheid van/tot | 204-250 km/h | 191-235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 3,8-10,6 sec. | 6,5-10,8 sec. |
Bagageruimte | 380 l (hatchback) / 425 l (sedan) | 335 l |
Brandstofverbruik van/tot | 1 op 11,2-18,9 | 1 op 16,7-18,2 |
Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
Aandrijving | Benzine, hybride | Benzine |
Lengte x breedte x hoogte | 4.343 x 1.816 x 1.449 mm | 4.029 x 1.740 x 1.433 mm |
Maximaal trekgewicht | 1.300-1.600 kg | 1.000-1.200 kg |
Onderhoudsinterval | 30.000 km / 2 jaar | 30.000 km / 2 jaar |
Algemene garantie | 4 jaar, 100.000 km | 2 jaar, onbeperkt aantal km |
Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met augustus 2025.
Audi A3
Audi A1
Naast met een regulier onderstel zijn zowel de Audi A3 als A1 verkrijgbaar met een sportonderstel. In beide gevallen gaan de modellen haast als een kart door de bocht, waarbij de besturing scherp is. De harde demping van sportonderstel maakt beide Audi’s wat minder comfortabel op langere ritten. De A1 is korter en wendbaarder dan de A3, maar de A3 rijdt net wat volwassener, waarbij gezegd moet worden dat beide modellen bovengemiddeld goed rijden. De vierwielaangedreven Audi RS3 is met 400 pk de onbetwiste topversie. Daar kan de sportieve Audi A1 40 TFSI met zijn 200 pk niet aan tippen.
Audi A3
Audi A1
De Audi A3 is er als Sportback en als Limousine. Waar de hatchback een 35 liter groter bagagevolume heeft, biedt de sedan juist meer hoofdruimte. Volwassenen met een gemiddeld postuur passen echter goed op de achterbank van de A3. De A1 is een stuk korter dan de A3 en lust dus minder bagage. Volwassenen passen nipt achterin. De zitpositie achter het stuur bij zowel de A3 als de A1 is laag, sportief, maar uitstekend. De afwerking van het interieur is in beide modellen duidelijk premium, waarbij het binnenste van de A3 nog wat luxer oogt dan die van de A1.
Een belangrijke indicator hoe betrouwbaar modellen zijn vormen de pechstatistieken van de ADAC (Duitse broer van de ANWB). Zowel de A1 als de A3 scoren goed in de jaarlijkse overzichten. De ANWB in Nederland noemt de Audi A1 Sportback ‘kwalitatief best goed’. Wel weet het dat de bougies vroegtijdig stuk kunnen gaan en dat een turboslang los kan schieten.
Dat de Audi A1 het kleinere broertje is van de Audi A3 zie je terug in de vanafprijzen. Ook in de wegenbelasting, verzekering en onderhoud is de A1 een stuk goedkoper. Op het vlak van brandstofkosten zijn beide modellen opvallend gezien aan elkaar gewaagd. Daarbij moet gezegd worden dat de Audi A3 er bovendien is als zeer zuinige plug-inhybride (met 204 of 245 pk). Als veelrijder kun je voor die uitvoering gaan. De Audi A1 en Audi A3 zijn overigens stuk voor stuk duurder dan de meeste modellen in het compacte segment.
In onderstaande tabel hebben we een voorbeeldberekening van de kosten van beide auto’s op jaarbasis voor je klaargezet. Zoals je wellicht weet, kunnen brandstof en verzekering flink verschillen per moment en regio, waarmee dit voorbeeld als indicatie dient. In deze vergelijking gaan we uit van:
Kostenpost | Audi A3 | Audi A1 |
---|---|---|
Aanschafprijs | € 37.301 | € 30.002 |
Afschrijving* | € 2.440 | € 1.880 |
Brandstof* | € 1.271 | € 1.271 |
Wegenbelasting (MRB)* | € 684 | € 576 |
Verzekering* | € 784 | € 648 |
Onderhoud* | € 438 | € 392 |
Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 5.617 (per jaar), € 468,08 (per maand) | € 4.767 (per jaar), € 397,25 (per maand) |
Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 3.177 (per jaar), € 264,75 (per maand) | € 2.887 (per jaar), € 240,58 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (mei 2025). De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Beide Audi’s behoren in hun klasse tot de ‘premium’-modellen. Ze zijn luxe uitgevoerd en mooi afgewerkt en rijden, voorzien van sportonderstel, sportiever dan de meeste concurrenten. Al krijg je nog meer rijdynamiek voorgeschoteld in een MINI of BMW. Voor meer betrouwbaarheid klop je aan bij Toyota en Kia biedt een ruimere fabrieksgarantie. En voor dezelfde techniek tegen een scherpere prijs bieden SEAT en Volkswagen goede gegadigden. Zoek je echter een auto die je echt verwend in design en uitrustingsniveau, dan ga je voor een Audi A3 of A1. Maar welke van deze twee wordt het?
De Audi A3 is ruim zat voor een compleet gezin inclusief bagage. De A3 rijdt behoorlijk sportief, geeft je een premium gevoel achter het stuur en is verkrijgbaar met heel krachtige motoren en zelfs vierwielaandrijving. Voor veelrijders is er een plug-inhybride en de betrouwbaarheid en veiligheid staan ook op een hoog niveau. Bovendien is de A3 er in drie vormen: als Sportback, Limousine en stoer ogende allstreet met offroad accenten.
De Audi A1 is compacter en daarmee ook wendbaarder. Met zijn prima onderstel en sportieve motoren kun je fijn bochten rijden met de Sportback. Ondanks de beperkte buitenmaten is er net genoeg plek voor een heel gezin met hun spullen. De A1 is goedkoper in aanschaf waardoor je hem voor hetzelfde geld aantrekkelijker kunt aankleden. Net als de A3 is de A1 er als allstreet, voorheen Citycarver genaamd.
De Audi A1 voelt en rijdt echt als een premium model. Kies je voor een sterke motor en sportonderstel, dan heb je helemaal een fijne ‘rijmachine’ te pakken. Meer heb je niet nodig. Daar staat de Audi A3 tegenover. Die oogt niet alleen als ‘meer auto’, maar is ook ruimer en voelt weer luxer aan achter het stuur. De aanwezigheid van vierwielaandrijving, de sportieve S3 en RS3 en een plug-inhybride in het aanbod, maakt dat de A3 een allrounder is en daarmee een betere, maar wel duurdere, keuze.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 24 september 2025