Voor- en nadelen van de Audi A3
- Voordelen
- Rijdt heel sportief
- Premium afwerking interieur
- Keuze uit twee krachtige plug-inhybrides
- Nadelen
- Prijzig
- Beperkt zicht rondom
- Propvolle menustructuur op infotainmentscherm
Voor- en nadelen van de Audi A1
- Voordelen
- Compact en toch heel compleet
- Wendbaar en sportief
- Topversie biedt 200 pk
- Nadelen
- Concurrerende modellen zijn goedkoper
- Geen plug-inhybride
- Standaarduitrusting mag uitgebreider
In het kort
| Specificatie | Audi A3 | Audi A1 |
|---|---|---|
| Gemiddelde occasionprijs* | € 30.158 | € 25.334 |
| Nieuwprijs | € 33.260 tot € 105.031 | € 22.900 tot € 45.720 |
| Carrosserievarianten | Hatchback, sedan | Hatchback |
| Motorvermogen van/tot | 110-400 pk | 95-200 pk |
| Koppel van/tot | 200-480 Nm | 175-320 Nm |
| Topsnelheid van/tot | 204-250 km/h | 191-235 km/h |
| Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 3,8-10,6 sec. | 6,5-10,8 sec. |
| Bagageruimte | 380 l (hatchback) / 425 l (sedan) | 335 l |
| Brandstofverbruik van/tot | 1 op 11,2-18,9 | 1 op 16,7-18,2 |
| Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
| Aandrijving | Benzine, hybride | Benzine |
| Lengte x breedte x hoogte | 4.343 x 1.816 x 1.449 mm | 4.029 x 1.740 x 1.433 mm |
| Maximaal trekgewicht | 1.300-1.600 kg | 1.000-1.200 kg |
| Onderhoudsinterval | 30.000 km / 2 jaar | 30.000 km / 2 jaar |
| Algemene garantie | 4 jaar, 100.000 km | 2 jaar, onbeperkt aantal km |
| Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met augustus 2025.
Rijgedrag

Audi A3

Audi A1
Audi A3
- Sportieve rijdynamiek
- Ook met vierwielaandrijving
- Zeer krachtig als S3 en RS3
- Stevige demping
- Tot 1.600 kg trekgewicht (diesel)
Audi A1
- Wendbaar en vlot
- Directe besturing
- Als S-Line voorzien van sportonderstel
- Tot 200 pk aan vermogen
- Geen caravantrekker
Naast met een regulier onderstel zijn zowel de Audi A3 als A1 verkrijgbaar met een sportonderstel. In beide gevallen gaan de modellen haast als een kart door de bocht, waarbij de besturing scherp is. De harde demping van sportonderstel maakt beide Audi’s wat minder comfortabel op langere ritten. De A1 is korter en wendbaarder dan de A3, maar de A3 rijdt net wat volwassener, waarbij gezegd moet worden dat beide modellen bovengemiddeld goed rijden. De vierwielaangedreven Audi RS3 is met 400 pk de onbetwiste topversie. Daar kan de sportieve Audi A1 40 TFSI met zijn 200 pk niet aan tippen.
Interieur en uitrusting

Audi A3

Audi A1
Audi A3
- Meer binnenruimte dan de A1
- Sedan biedt meer bagageruimte dan de hatchback
- Luxe afwerking interieur
- Zeer goede zitpositie achter het stuur
- Beperkt zicht rondom
Audi A1
- Premium afwerking voor een model in deze klasse
- Gemiddeld grote bagageruimte
- Bagagevloer kent twee hoogtes
- Twee volwassenen passen net op de achterbank
De Audi A3 is er als Sportback en als Limousine. Waar de hatchback een 35 liter groter bagagevolume heeft, biedt de sedan juist meer hoofdruimte. Volwassenen met een gemiddeld postuur passen echter goed op de achterbank van de A3. De A1 is een stuk korter dan de A3 en lust dus minder bagage. Volwassenen passen nipt achterin. De zitpositie achter het stuur bij zowel de A3 als de A1 is laag, sportief, maar uitstekend. De afwerking van het interieur is in beide modellen duidelijk premium, waarbij het binnenste van de A3 nog wat luxer oogt dan die van de A1.
Betrouwbaarheid
Audi A3
- Scoort goed in Duitse pechstatistieken
- TFSI-motoren hebben relatief hoog olieverbruik
Audi A1
- Kans op pech gering bij periodiek onderhoud
- Bougies en turboslang zijn aandachtspunten
Een belangrijke indicator hoe betrouwbaar modellen zijn vormen de pechstatistieken van de ADAC (Duitse broer van de ANWB). Zowel de A1 als de A3 scoren goed in de jaarlijkse overzichten. De ANWB in Nederland noemt de Audi A1 Sportback ‘kwalitatief best goed’. Wel weet het dat de bougies vroegtijdig stuk kunnen gaan en dat een turboslang los kan schieten.
Kosten
Audi A3
- Duurder in aanschaf dan de Audi A1
- Duurder in aanschaf dat meeste modellen in compacte middenklasse
- Lage brandstofkosten met de plug-inhybride
Audi A1
- Duurder dan de technisch gelijke Volkswagen Polo
- Topversie kost nieuw dik 45.000 euro
Dat de Audi A1 het kleinere broertje is van de Audi A3 zie je terug in de vanafprijzen. Ook in de wegenbelasting, verzekering en onderhoud is de A1 een stuk goedkoper. Op het vlak van brandstofkosten zijn beide modellen opvallend gezien aan elkaar gewaagd. Daarbij moet gezegd worden dat de Audi A3 er bovendien is als zeer zuinige plug-inhybride (met 204 of 245 pk). Als veelrijder kun je voor die uitvoering gaan. De Audi A1 en Audi A3 zijn overigens stuk voor stuk duurder dan de meeste modellen in het compacte segment.
Voorbeeld kostenvergelijking
In onderstaande tabel hebben we een voorbeeldberekening van de kosten van beide auto’s op jaarbasis voor je klaargezet. Zoals je wellicht weet, kunnen brandstof en verzekering flink verschillen per moment en regio, waarmee dit voorbeeld als indicatie dient. In deze vergelijking gaan we uit van:
- Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line (2023)
- Audi A1 Sportback 25 TFSI Pro Line (2023)
- Kilometerstand: 70.000 km
- Gebruiksduur: 5 jaar, 10.000 km per jaar
- Eigenaar in Noord-Holland
| Kostenpost | Audi A3 | Audi A1 |
|---|---|---|
| Aanschafprijs | € 37.301 | € 30.002 |
| Afschrijving* | € 2.440 | € 1.880 |
| Brandstof* | € 1.271 | € 1.271 |
| Wegenbelasting (MRB)* | € 684 | € 576 |
| Verzekering* | € 784 | € 648 |
| Onderhoud* | € 438 | € 392 |
| Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 5.617 (per jaar), € 468,08 (per maand) | € 4.767 (per jaar), € 397,25 (per maand) |
| Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 3.177 (per jaar), € 264,75 (per maand) | € 2.887 (per jaar), € 240,58 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (mei 2025). De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Audi A3 of Audi A1: oordeel
Beide Audi’s behoren in hun klasse tot de ‘premium’-modellen. Ze zijn luxe uitgevoerd en mooi afgewerkt en rijden, voorzien van sportonderstel, sportiever dan de meeste concurrenten. Al krijg je nog meer rijdynamiek voorgeschoteld in een MINI of BMW. Voor meer betrouwbaarheid klop je aan bij Toyota en Kia biedt een ruimere fabrieksgarantie. En voor dezelfde techniek tegen een scherpere prijs bieden SEAT en Volkswagen goede gegadigden. Zoek je echter een auto die je echt verwend in design en uitrustingsniveau, dan ga je voor een Audi A3 of A1. Maar welke van deze twee wordt het?
Waarom kiezen voor de Audi A3?
De Audi A3 is ruim zat voor een compleet gezin inclusief bagage. De A3 rijdt behoorlijk sportief, geeft je een premium gevoel achter het stuur en is verkrijgbaar met heel krachtige motoren en zelfs vierwielaandrijving. Voor veelrijders is er een plug-inhybride en de betrouwbaarheid en veiligheid staan ook op een hoog niveau. Bovendien is de A3 er in drie vormen: als Sportback, Limousine en stoer ogende allstreet met offroad accenten.

Waarom kiezen voor de Audi A1?
De Audi A1 is compacter en daarmee ook wendbaarder. Met zijn prima onderstel en sportieve motoren kun je fijn bochten rijden met de Sportback. Ondanks de beperkte buitenmaten is er net genoeg plek voor een heel gezin met hun spullen. De A1 is goedkoper in aanschaf waardoor je hem voor hetzelfde geld aantrekkelijker kunt aankleden. Net als de A3 is de A1 er als allstreet, voorheen Citycarver genaamd.

Welke zou ik kiezen?
De Audi A1 voelt en rijdt echt als een premium model. Kies je voor een sterke motor en sportonderstel, dan heb je helemaal een fijne ‘rijmachine’ te pakken. Meer heb je niet nodig. Daar staat de Audi A3 tegenover. Die oogt niet alleen als ‘meer auto’, maar is ook ruimer en voelt weer luxer aan achter het stuur. De aanwezigheid van vierwielaandrijving, de sportieve S3 en RS3 en een plug-inhybride in het aanbod, maakt dat de A3 een allrounder is en daarmee een betere, maar wel duurdere, keuze.
Meer weten over de Audi A1 en de Audi A3?
- Wil je alles weten over de Audi A1? Bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen in één overzicht.
- Benieuwd naar de Audi A3 door de jaren heen? Lees dit uitgebreide artikel met alle details.







