Ontdek welk type auto écht beter past bij jouw rijstijl, gezin en budget.
Zowel de stationwagon als de SUV zijn ruime auto’s die onder meer erg in de smaak vallen bij gezinnen. Hoewel ze allebei veel gebruiksgemak bieden, is er ook veel onderscheid. Zo oogt een SUV vaak stoer en een stationwagon elegant. De hoge opbouw van een SUV laat zich meestal in bochten goed merken, terwijl de stationwagon als ruimere variant van een hatchback of sedan stabieler in de bocht ligt. En er zijn er heel veel meer verschillen. Alle voors- en tegens voor zowel de stationwagon als de SUV hebben we voor je op een rijtje gezet.
Een SUV heeft een hoge instap en dat maakt de entree een stuk simpeler. Bij een stationwagon moet je meer door je knieën buigen om in te stappen. Eenmaal gezeten, zit je in een SUV hoger. Je hebt zo meer overzicht op de weg. De stationwagon is vaak nog wat ruimer dan een SUV en ook ligt het brandstofverbruik meestal lager. Een stationwagon is immers lichter, lager en dus aerodynamischer. Stationwagons rijden in veel gevallen net wat sportiever dan een SUV. Door hun grote formaat en hoge gewicht zijn SUV’s vaak duurder in aanschaf en onderhoud en lastiger te parkeren.
Een stationwagon heeft vaak net wat meer liters aan bagageruimte dan een SUV. Door de lagere bouw is de tildrempel meestal ook net een stukje lager. Voor de inzittenden biedt de SUV behoorlijk veel hoofdruimte, maar de stationwagon compenseert dat met wat extra beenruimte. De SUV tref je regelmatig aan als zevenzitter. De stationwagon biedt vaker plek aan slechts vijf personen. Door hun grotere formaat zijn SUV’s lastiger in te parkeren. Een stationwagon zet je doorgaans makkelijker in het parkeervak. Instappen in een SUV is door zijn hoogte simpeler. De grotere bodemvrijheid van de SUV is een voordeel in offroad-terrein.
Een SUV is vaak groot en zwaar. Die extra kilo’s merk je terug in een hoger brandstof- of stroomverbruik. Een stationwagon is lichter en aerodynamischer: hij is immers meestal gebaseerd op een sedan of hatchback. Het verbruik ligt dus wat lager. SUV’s worden echter steeds vaker – net als stationwagons trouwens – voorzien van een hybride aandrijflijn. Daarmee daalt het gemiddelde brandstofverbruik.
Het aanbod nieuwe SUV’s is een stuk groter dan het aanbod stationwagons. Veel autofabrikanten vervangen ruime stationwagons immers voor praktische crossovers of SUV’s. Tweedehands is het aanbod stationwagons nog altijd groot.
Omdat SUV’s doorgaans groter en zwaarder zijn dan stationwagons is de wegenbelasting hoger. Het hogere gewicht en minder gunstige aerodynamica hebben verder invloed op het brandstofverbruik. Stationwagons zijn meestal zuiniger. In onderhoud zijn SUV’s ook duurder dan stationwagons. Het hogere gewicht leidt onder meer tot hogere rem- en bandenslijtage. In de aanschaf is een SUV vaak prijziger dan een stationwagon.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan SUV's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 10, gesorteerd op basis van populariteit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Autoweek.nl racv.com.au
Dit artikel is gepubliceerd op 12 juni 2025