Dé reden waarom je voor een stationwagon kiest, is natuurlijk de riante ruimte aan boord. Een grote kofferbak hebben ze immers allemaal. Maar wat is nu eigenlijk de stationwagon met grootste kofferbak? Want zeker als je vaak bepakt en bezakt op pad gaat, telt elk litertje. Dat een stationwagon met grootste kofferbak niet gelijk een dertien in een dozijn-gezinsauto hoeft te zijn, bewijzen we graag in deze lijst. Onze selectie bestaat uit goed ogende, prima rijdende, zuinige stationwagons die je ook prima voor de deur kunt parkeren als je niet verlegen zit om die extra liters.
Tot de categorie stationwagons met de grootste kofferbak horen in praktijk lange modellen met een lange laadvloer. Klap je de achterbank dan ook nog eens neer, dan heb je een ideale verhuiswagen te pakken. Ook bij ritjes vanaf de bouwmarkt of het woonwarenhuis laat de stationwagon met grootste kofferbak je bijna nooit in de steek. Die honderd of tweehonderd liter die jij meer hebt aan bagagevolume maken dan net het verschil. Een grote kofferbak betekent soms ook dat er plek is voor zeven inzittenden. Je klapt dan in de ruime kofferbak een extra rij stoelen uit de bodem.
Er bestaan heel wat stationwagons met een grote kofferbak, maar onze lijst draait nu net om de 5 beste stationwagons met de grootste kofferbak. Natuurlijk letten we in onze selectie op pure liters aan bagage-inhoud, maar ook hoe makkelijk het in- en uitladen van bagage gaat. Vanzelfsprekend zijn onze 5 beste stationwagons met grootste kofferbak in 2025 ook voorzien van krachtige en zuinige motoren, prettige rijeigenschappen en een hoge mate van comfort. Zaken als betrouwbaarheid, veiligheid, trekcapaciteit en aantrekkelijkheid van de vormgeving spelen ook een rol in onze keuze. Onze expert Jens Holierhoek heeft de beste stationwagon met grote kofferbak voor je op een rijtje gezet.
We hadden ook zijn even ruime broertje, de Volkswagen Passat Variant, in deze lijst kunnen opnemen. Toch verdient de Skoda Superb Combi het ereplaatsje omdat de Tsjechische stationwagon tot 1.950 liter aan bagageruimte koppelt aan heel veel gebruiksgemak. Zo vind je onder de digitale schermen nog gewoon fysieke draaiknoppen en is de laadvloer variabel. Overigens biedt de 150 pk sterke mild hybride de grootste kofferbak. De plug-inhybride heeft zijn accupakket namelijk verstopt achterin, waardoor er 640 tot 1.720 liter overblijft met achterbank niet of wel omgeklapt. Nog altijd is er meer dan voldoende plek achterin de grote stationwagon.
De Skoda Superb Combi is een heel ruime reiswagen. Het onderstel is immers gericht op het bieden van comfort. Ook met het gemiddelde verbruik van de Superb Combi zit het goed. De mild hybride belooft een brandstofverbruik van bijna 1 op 19, de plug-inhybride van 1 op 250. Niet zo gek ook met een volledig elektrische actieradius van 133 kilometer. Welke motorisering je ook kiest, een caravantrekker is de Superb Combi altijd. Er is bovendien altijd een automaat aan boord. De basisuitrusting van de Superb Combi biedt veel features en ook in het aantal rijassistenten is deze stationwagon overdadig.
Waar de Skoda Superb Combi familie is van de Volkswagen Passat Variant, heeft de Toyota Corollla Touring Sports een tweelingbroer in de vorm van de Suzuki Swace. Beide Japanse stationwagons zijn aantrekkelijk, maar we kiezen voor de Corolla vanwege zijn originele vormgeving. De Corolla Touring Sports biedt heel veel laadruimte. Standaard heb je al 596 liter tot je beschikking en met de achterbank plat, loopt dat op tot 1.606 liter aan bagage. De achterbank neerklappen is overigens een fluitje van een cent. Het is een kwestie van even aan de hendels in de kofferbak trekken. De bagagebodem kun je verstellen en omklappen.
De Toyota Corolla is van huis uit een full hybride. Dat betekent: wel de voordelen van een elektrificatie, niet de nadelen (een stekker). In de praktijk is een brandstofverbruik van 1 op 21 écht realistisch. Kies dan wel voor de eco-rijmodus. In de sportieve stand is de Toyota wat minder zuinig, maar wel weer een stuk dynamischer. De automaat biedt veel comfort. Er zijn twee aandrijflijnen, waarbij de elektromotor gecombineerd wordt met een 1,8- of 2,0-liter viercilinder benzinemotor. Gecombineerd levert de full hybrid 122, 140, 180 of 200 pk. Zoals je van een Toyota mag verwachten is de Corolla Touring Sports zeer betrouwbaar.
Door zijn elegante uiterlijk vergeet je soms dat de Mercedes-Benz E-Klasse Estate bijna vijf meter lang is. Elke centimeter gebruikt het Duitse premiummerk uitstekend, want er is zowel veel plek op de achterbank als erachter. Je hebt immers minimaal 615 liter tot je beschikking en als je de tweede zitrij omklapt loopt dat op een ontzagwekkende 1.830 liter. De E-Klasse Estate beschikt over krachtige, soepele motoren, waarbij de meeste aandrijflijnen geëlektrificeerd zijn. De plug-inhybrides hebben een actieradius op stroom van tot wel 112 kilometer. Ander pluspunt is de aanwezigheid van vierwielaandrijving. Extra stoer is de E-Klasse All-Terrain.
Hét toonbeeld van luxe en comfort in autoland is de Mercedes-Benz S-Klasse. Een treetje daaronder staat de Mercedes-Benz E-Klasse. Als luxe stationwagon leent de Duitse Estate veel features van het vlaggenschip, waarmee de Mercedes-Benz E-Klasse Estate de ultieme rijbeleving biedt. Zo filtert de Mercedes-Benz E-Klasse Estate oneffenheden in de weg feilloos weg, zeker als je een uitvoering kiest met luchtvering. De stoelen zitten uitstekend en het is aangenaam stil in het met hoogwaardige materialen afgewerkte interieur. Indrukwekkend is het ‘Hyperscreen’: een reeks displays over de hele breedte van de auto. Inclusief een camera om mee te beeldbellen.
De Kia Ceed Sportswagon behoort met 1.694 liter bagageruimte zeker tot de stationwagons met de grootste kofferbak. Prettig is de iets 'verouderde' bediening van het infotainmentsysteem. Dat gaat nog grotendeels met ouderwetse knoppen, waardoor je de auto vrijwel blind naar hartelust in kunt stellen. Fijn voor traditioneel ingestelde bestuurders, maar minder prettig voor tech-freaks. Het onderstel van de Ceed is een tikje harder dan van zijn concurrenten, maar vindt niettemin een prettig balans tussen communicatief en comfortabel.
De Kia Ceed Sportswagon is de perfect keuze als je gewoon een degelijke, no-nonsens stationwagon zoekt, die ondanks zijn compacte buitenmaten veel bagageruimte biedt. Met een standaardgarantie van 7 jaar (en de mogelijkheid automatisch te verlengen tot 10 jaar) geeft Kia aan meer dan voldoende vertrouwen te hebben in de techniek. Met de betrouwbaarheid zit het dus wel snor. Daarnaast heeft de Ceed een aantrekkelijk, zakelijke voorkomen en is het interieur nog voorzien van traditionele bedieningsknoppen. Wel zo makkelijk als je tijdens het rijden even iets wil veranderen.
De Volkswagen Passat is één van de laatsten van zijn soort. Bijna niemand maakt nog een grote, ruime stationwagon zonder duidelijke 'premium' pretenties. Alleen Peugeot's 508 en neefje Skoda Superb concurreren nog met de forse VW. De Passat is er tegenwoordig alleen als 'Variant'-stationwagon en heeft een bagageruimte die varieert tussen de 690 en 1.920 liter. Volgens Volkswagen zit het model nu hoger in de markt, maar op alle vlakken is de Passat nog steeds het degelijke ruimtewonder van weleer. Onder de kap vind je een mild hybride met 150 pk, of een plug-inhybride met 204 of 272 pk.
De Volkswagen Passat is een echte allrounder. De auto doet alles gewoon goed, maar blinkt nergens echt in uit. Het model heeft de degelijke en zakelijke uitstraling die je van een Volkswagen mag verwachten, maar is daardoor een tikkeltje saai. Daar staat een hoop ruimte, doordachte bediening en zuinige aandrijflijnen tegenover. Met de plug-inhybrides kun je tot maar liefst 100 kilometer volledig elektrisch rijden. Ook kun je met een trekgewicht van 1.600 tot 2.000 kilo met een riante caravan op pad. De sterkste versie is met een gecombineerd vermogen van 272 pk bovendien nog aardig vlot.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan stationwagons met grote kofferbak van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 21, gesorteerd op basis van populariteit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 27 april 2025
en is voor het laatst bijgewerkt op 18 september 2025