Met de Model S heeft Tesla de wereld van elektrisch rijden voorgoed veranderd.
De Tesla Model S is de auto waarmee het voor Tesla allemaal begint. De Model S heeft eigenhandig de populariteit van elektrisch rijden doen exploderen. Met zijn hippe design, minimalistisch interieur en bovenal verbluffende technische prestaties zet deze vijfdeurs liftback de auto-industrie integraal op zijn kop. Sinds zijn debuut in 2013 is de Model S meermaals geüpdatet om zijn voorsprong op de immer groeiende concurrentie te bewaken. Hoewel het de Model S inmiddels vrij heet onder de voeten wordt, blijft deze dankzij uitvoeringen als de Long Range en Plaid een van de smaakmakers onder de EV’s.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Tesla Model S is de eerste personenauto die de Amerikaanse autofabrikant in eigen beheer produceert. De vijfdeurs liftback arriveert in 2013 in Nederland en is sindsdien tot tweemaal toe flink vernieuwd; eerst in 2016 en daarna in 2021. Door de jaren heen zijn er verschillende uitvoeringen geleverd, die in eerste instantie met nummers en letters (60, 60D, 90, 90D, etc) en later met niets verhullende typenamen worden aangeduid. Vanaf 2021 is de Model S enkel nog verkrijgbaar als Long Range (grote actieradius) en Plaid, een sportieve, prestatiegerichte uitvoering. Toonaangevende prestaties en techniek en riante binnenruimte maken hem aantrekkelijk.
Kenmerken van deze Tesla Model S
'Riante binnenruimte'
Aanvankelijk biedt Tesla de Model S in allerlei smaken aan, waarbij het getal en de belettering in direct verband staan met de technische prestaties van de auto. Hoe hoger het getal, hoe krachtiger de aandrijflijn en (doorgaans) hoe groter de actieradius. Later gooit Tesla het over een andere boeg, door duidelijke termen te gebruiken om het karakter van de Model S te benadrukken. De Standard Range is het instapmodel, de Long Range maximaliseert de actieradius en de Performance levert de meest sportieve prestaties. Laatstgenoemde wordt na de update vervangen door de Plaid, die het vermogen tot 1.020 pk tilt.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025