MG TF

Met middenmotor en achterwielaandrijving biedt de MG TF rijprestaties die doen denken aan een kart.

MG TF 160
Jens Holierhoek4 minuten leestijd20 oktober 2025

De geschiedenis van de MG TF is een lange en best ingewikkelde. Zo stamt de allereerste MG TF uit 1953. Het model verdween na twee jaar al van het podium, maar keerde een halve eeuw later weer terug als moderne cabrio. Dat was op zijn beurt weer de facelift van de MG F uit 1995. Die MG F kreeg er dus een letter bij op het moment dat oude eigenaar BMW de merken Rover en MG terug verkocht aan de Britten. De open tweezits MG TF is onder meer een alternatief voor de Toyota MR2 en Mazda MX-5.

De MG TF voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Rijdt als een kart op de weg
  • Middenmotor voor optimale rijbeleving
  • Varianten met tot 160 pk beschikbaar
  • Nadelen
  • Koppakking kan probleem veroorzaken
  • Vereist goed onderhoud voor betrouwbaarheid
  • Beperkte bagageruimte van slechts 210 liter

Prestaties en rijcomfort

  • Rijdt als een kart
  • Met middenmotor en achterwielaandrijving
  • Topversie heeft 160 pk

Exterieur en carrosserievorm

  • Tweezits cabriolet
  • Tweede generatie MG TF heeft ronde vormen
  • Eerste generatie MG TF is stijlvolle klassieker

Interieur

  • 210 liter aan bagageruimte
  • Eerste generatie heeft achthoekige meters
  • Alcantara bekleding in 80th Anniversary Limited Edition

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbaar, mits goed onderhouden
  • Koppakking is punt van aandacht
  • Vervangingsonderdelen zijn goed betaalbaar

Actueel aanbod van de MG TF op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 7.549

Meest voorkomende bouwjaar

1999

Gemiddelde kilometerstand

133.864 km

Aangeboden auto’s

Vinden(29)

Afbeelding van logo

MG TF generatie 2002-2005

Afbeelding van MG TF generatie 2002-2005

De MG TF is met een lengte van nog geen vier meter een compacte cabrio. Doordat de motor van de achterwielaangedreven TF achter de voorstoelen is geplaatst is de rijbeleving maximaal. De MG TF heeft een sportieve wegligging (de Brit ligt als een kart op de weg) maar is tegelijkertijd ook heel comfortabel. De TF is er met 115, 135 en 160 pk. Uniek is de MG TF 120 Stepspeed voorzien van Steptronic automaat. Die automaat kan ook vanaf het stuurwiel worden bediend. De stoffen kap van de TF is handbediend en klap je in no-time in.

Kenmerken van deze MG TF

  • Middenmotor
  • Achterwielaandrijving
  • Stoffen kap
  • Wegligging van een kart
  • Ook met Steptronic automaat
Afbeelding van logo

MG TF generatie 1953-1955

Afbeelding van MG TF generatie 1953-1955

De MG TF van de eerste generatie is ietsje langer dan de MG TD die hij in vorm van een facelift aflost. Kenmerkend zijn de hellende grille en de verzonken koplampen. In eerste instantie heeft de tweezits cabrio met stoffen kap een 1.250 cc motor aan boord, maar aan het einde van 1954 besluit MG om die te vervangen voor 1,5-liter krachtbron. Mooi detail in het klassieke interieur zijn de achthoekige meters. Dankzij de beperkte oplage waarin de MG TF is gebouwd heb je altijd een collector’s item te pakken.

Kenmerken van deze MG TF

  • Hellende grille en verzonken koplampen
  • Vaak voorzien van spaakwielen
  • Met 1.250 cc motor of 1,5-liter krachtbron
  • Achthoekige meters in het interieur
  • Reservewiel op de achterklep

Interessante uitvoeringen van de MG TF

De MG TF is er met vier benzinemotoren, variërend van 115 tot 160 pk. Bijzonder is de 120 pk sterke Stepspeed voorzien van Steptronic automaat. Met de facelift in 2005 kreeg de MG TF meer veercomfort, al kon je nog altijd kiezen voor een verlaagde sportonderstel met stuggere dempers. De speciale 80th Anniversary Limited Edition – geïntroduceerd net voor het pensioen van de MG TF - biedt onder meer een rode stoffen kap die contrasteert met de zwarte of zilver metallic lak. In het interieur vind je Alcantara bekleding, terwijl diverse accenten in chroom zijn uitgevoerd.

MG TF 160

Veelgestelde vragen over de MG TF

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • mgmotor.eu
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025

Andere populaire MG modellen