Lotus Elise

De Lotus Elise belichaamt pure rijbelevenis met zijn lichte constructie en uitstekende wegligging.

Lotus Elise
Jens Holierhoek4 minuten leestijd20 oktober 2025

De term ‘rijdersauto’ zit de Lotus Elise als gegoten. De Britse sportauto met cabriodak is namelijk opgebouwd uit lichtgewicht materialen - zoals een aluminium chassis en polyester koetswerk - waardoor de Elise zich leent voor het betere gooi- en smijtwerk. Ook achterwielaandrijving, opzwepende motoren, een klein (onbekrachtigd) stuur en laag zwaartepunt maken de Elise het ultieme ‘funmobiel’. De eerste generatie van de Elise is trouwens behoorlijk spartaans, maar zodra de bouwjaren verstrijken wint de Elise aan comfort (en gewicht). Alternatieven voor de Lotus Elise zijn onder meer de Opel Speedster (zijn directe broertje), MG TF en Toyota MR2.

De Lotus Elise voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Lichtgewicht materialen voor optimaal rijgedrag
  • Achterwielaandrijving voor ultiem rijplezier
  • Betrouwbare Toyota-motoren in latere modellen
  • Nadelen
  • Eerste generatie heeft spartaans interieur
  • Gewicht neemt toe met elke generatie
  • Rover-motor in eerste generatie problematisch

Prestaties en rijcomfort

  • Achterwielaandrijving
  • Bloedsnel
  • Uitstekende wegligging

Exterieur en carrosserievorm

  • Tweezits cabrio
  • Polyester koetswerk
  • Oogt extra sportief als Final Edition

Interieur

  • 115 liter aan bagageruimte
  • Spartaans interieur (eerste generatie)
  • Kuipstoelen

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbare Toyota-motoren
  • Tweede generatie wint aan bouwkwaliteit ten opzichte van eerst generatie
  • De pijp van de oliekoeler kan losraken

Actueel aanbod van de Lotus Elise op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 33.437

Meest voorkomende bouwjaar

2003

Gemiddelde kilometerstand

88.803 km

Aangeboden auto’s

Vinden(14)

Afbeelding van logo

Lotus Elise generatie 2010-2021

Afbeelding van Lotus Elise generatie 2010-2021

De Lotus Elise S3 lijkt op zijn voorganger, maar oogt wat moderner. Waar men soms spreekt over een facelift, wordt het model dat in 2010 verschijnt gezien als een nieuwe generatie. Nieuw is bijvoorbeeld de 1.6 S. Dat basismodel is voorzien van de 136 pk 1,6-liter viercilinder die ook in de Toyota Auris ligt. Daarboven staat de 1.8R met 194 pk en de topversie is de 220 pk sterke Lotus Elise SC, voorzien van een mechanische compressor. In 2021 verschijnen twee zeer krachtige afscheidsmodellen: de Lotus Elise Sport 240 Final Edition en de Cup 250 Final Edition.

Kenmerken van deze Lotus Elise

  • Moderner ogende neus
  • 1.6 S als basisversie
  • Lotus Elise SC is 220 pk sterk
  • Ook te vinden met mechanische compressor
  • Lotus Elise Sport 240 Final Edition en de Cup 250 als topversies
Afbeelding van logo

Lotus Elise generatie 2000-2010

Afbeelding van Lotus Elise generatie 2000-2010

De Lotus Elise S2 oogt agressiever dan zijn voorganger. De combinatie van een chassis van geëxtrudeerd en verlijmd aluminium met dunne carrosseriedelen van kunststof maakt de Elise weer vederlicht. De Elise is een stuk praktischer en comfortabeler. Een bagageruimte van 115 liter zorgt ervoor dat er ook een weekendtasje meekan, terwijl in het interieur zelfs lederen bekleding en airco te vinden zijn. Dat de Elise S2 door de jaren aan luxe wint, betekent ook dat het wagengewicht oploopt. Tot de motoren behoort onder meer een 192 pk sterke 1,8. Deze aluminium krachtbron komt uit de schappen van Toyota.

Kenmerken van deze Lotus Elise

  • Agressieve vormgeving
  • 115 liter aan bagageruimte
  • Interieur wint aan luxe
  • Onder meer met aluminium Toyota-motor
  • Gewicht van de Elise loopt door de jaren heen op
Afbeelding van logo

Lotus Elise generatie 1997-2000

Afbeelding van Lotus Elise generatie 1997-2000

De Lotus Elise ‘S1’ is er in eerste instantie met 120 pk sterke 1,8-liter Rover-motor. In combinatie met het lage wagengewicht van pakweg 730 kilo is de eerste Elise er bloedsnel mee. Net voor de eeuwwisseling volgt de Lotus Elise 111S. De VVC-motor – kort voor variabele kleppentiming – is goed voor een vermogen van 146 pk. In 2003 maakt de 160 pk sterke Elise 160 Sport de Brit nog wat sportiever. Met de Lotus Elise S1 heb je een pure rijdersauto te pakken. Stuurbekrachtiging ontbreekt, terwijl de wegligging sensationeel is. De Elise, bekend om zijn lage zwaartepunt, stuurt zeer direct.

Kenmerken van deze Lotus Elise

  • Vederlichte sportwagen
  • Rijdt als een kart
  • Stuurbekrachtiging ontbreekt
  • Rover-motor kent problemen met thermostaathuis en koppakking
  • Lotus Elise 111S voorzien van variabele kleppentiming

Interessante uitvoeringen van de Lotus Elise

Twee begeerlijke uitvoeringen van de Lotus Elise verschijnen aan het einde van zijn carrière. In 2021 vervangt de Lotus Elise Sport 240 Final Edition de Sport 220. De 1,8-liter Toyota-motor met supercharger is goed voor 243 pk. De afscheidseditie weegt slechts 898 kilo. De Final Edition Cup 250 heeft 246 pk en herken je aan de nodige spoilers. Pluspunt van de 931 kilo zware Cup 250 zijn de aanpasbare veren en bijzondere Bilstein-dempers. Waar laatste generaties van de Elise aan luxe en gewicht winnen, kiest de ware nostalgicus voor de vederlichte en spartaanse eerste generatie.

Lotus Elise

Veelgestelde vragen over de Lotus Elise

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • lotuscars.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025

Andere populaire Lotus modellen