De Lotus Elise belichaamt pure rijbelevenis met zijn lichte constructie en uitstekende wegligging.

De term ‘rijdersauto’ zit de Lotus Elise als gegoten. De Britse sportauto met cabriodak is namelijk opgebouwd uit lichtgewicht materialen - zoals een aluminium chassis en polyester koetswerk - waardoor de Elise zich leent voor het betere gooi- en smijtwerk. Ook achterwielaandrijving, opzwepende motoren, een klein (onbekrachtigd) stuur en laag zwaartepunt maken de Elise het ultieme ‘funmobiel’. De eerste generatie van de Elise is trouwens behoorlijk spartaans, maar zodra de bouwjaren verstrijken wint de Elise aan comfort (en gewicht). Alternatieven voor de Lotus Elise zijn onder meer de Opel Speedster (zijn directe broertje), MG TF en Toyota MR2.
Gemiddelde prijs
€ 33.437
Meest voorkomende bouwjaar
2003
Gemiddelde kilometerstand
88.803 km
Aangeboden auto’s

De Lotus Elise S3 lijkt op zijn voorganger, maar oogt wat moderner. Waar men soms spreekt over een facelift, wordt het model dat in 2010 verschijnt gezien als een nieuwe generatie. Nieuw is bijvoorbeeld de 1.6 S. Dat basismodel is voorzien van de 136 pk 1,6-liter viercilinder die ook in de Toyota Auris ligt. Daarboven staat de 1.8R met 194 pk en de topversie is de 220 pk sterke Lotus Elise SC, voorzien van een mechanische compressor. In 2021 verschijnen twee zeer krachtige afscheidsmodellen: de Lotus Elise Sport 240 Final Edition en de Cup 250 Final Edition.
Kenmerken van deze Lotus Elise

De Lotus Elise S2 oogt agressiever dan zijn voorganger. De combinatie van een chassis van geëxtrudeerd en verlijmd aluminium met dunne carrosseriedelen van kunststof maakt de Elise weer vederlicht. De Elise is een stuk praktischer en comfortabeler. Een bagageruimte van 115 liter zorgt ervoor dat er ook een weekendtasje meekan, terwijl in het interieur zelfs lederen bekleding en airco te vinden zijn. Dat de Elise S2 door de jaren aan luxe wint, betekent ook dat het wagengewicht oploopt. Tot de motoren behoort onder meer een 192 pk sterke 1,8. Deze aluminium krachtbron komt uit de schappen van Toyota.
Kenmerken van deze Lotus Elise

De Lotus Elise ‘S1’ is er in eerste instantie met 120 pk sterke 1,8-liter Rover-motor. In combinatie met het lage wagengewicht van pakweg 730 kilo is de eerste Elise er bloedsnel mee. Net voor de eeuwwisseling volgt de Lotus Elise 111S. De VVC-motor – kort voor variabele kleppentiming – is goed voor een vermogen van 146 pk. In 2003 maakt de 160 pk sterke Elise 160 Sport de Brit nog wat sportiever. Met de Lotus Elise S1 heb je een pure rijdersauto te pakken. Stuurbekrachtiging ontbreekt, terwijl de wegligging sensationeel is. De Elise, bekend om zijn lage zwaartepunt, stuurt zeer direct.
Kenmerken van deze Lotus Elise

'Kuipstoelen'
Twee begeerlijke uitvoeringen van de Lotus Elise verschijnen aan het einde van zijn carrière. In 2021 vervangt de Lotus Elise Sport 240 Final Edition de Sport 220. De 1,8-liter Toyota-motor met supercharger is goed voor 243 pk. De afscheidseditie weegt slechts 898 kilo. De Final Edition Cup 250 heeft 246 pk en herken je aan de nodige spoilers. Pluspunt van de 931 kilo zware Cup 250 zijn de aanpasbare veren en bijzondere Bilstein-dempers. Waar laatste generaties van de Elise aan luxe en gewicht winnen, kiest de ware nostalgicus voor de vederlichte en spartaanse eerste generatie.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/lotus_elise_faq_ca53f81904.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025
Andere populaire Lotus modellen