Morgan, voluit Morgan Motor Company, is een Brits automerk dat in 1910 is gestart door Henry Frederick Stanley Morgan. In eerste instantie richt het bedrijf zich op het bouwen van driewielers. Later volgen de eerste modellen met vier wielen. In tegenstelling tot de meeste andere automerken is Morgan altijd bij haar roots gebleven. Het recept is onveranderd: Morgan bouwt lichtgewicht auto?s naar hetzelfde principe als honderd jaar geleden. Het frame is van hout en het chassis van staal ? tegenwoordig wordt aluminium gebruikt. De auto?s van Morgan hebben zowel qua looks als rijgedrag een geheel eigen karakter.
Morgan occasions
Voor een merk dat al meer dan 110 jaar bestaat heeft Morgan een relatief beperkt modellengamma. Door de jaren heen is er veel variatie ontstaan op het gebied van techniek, bijvoorbeeld op het gebied van motoren. In de auto?s zijn krachtbronnen van o.a. Ford, Triumph en BMW te vinden. Morgan hanteert een eenvoudige strategie voor de modelnamen om het onderscheid duidelijk te maken. Wel zo handig, aangezien veel van de modellen nogal op elkaar lijken. Hieronder zie je een overzicht van de occasions die op Gaspedaal.nl te vinden zijn.
- 3-Wheeler: Plezier op wielen krijgt een nieuwe definitie met de Morgan 3-Wheeler. De piepkleine tweezitter is zo spartaans als auto?s kunnen zijn. Dankzij het lage gewicht en de opgepepte motor kun je er lekker mee stampen. De 3-Wheeler is in 2022 vervangen door de Super 3.
- 4/4: It?s all in the name bij de Morgan 4/4. Het model debuteert in 1936 als eerste vierwieler van Morgan, waarbij de aandrijving afgehandeld wordt door een viercilinder. Het is een succesvol recept: pas in 2020 stopt de productie van dit nagenoeg onveranderde icoon.
- Aero 8: In 2000 waagt Morgan zich aan een hedendaagse sportwagen. De Aero-reeks brengt meerdere uitvoeringen voort die dankzij zeer krachtige motoren stuk voor stuk supercars genoemd mogen worden.
- Plus Four: De Plus-modellen van Morgan zijn groter dan de originele vierwieler van het merk, de 4/4. Dit geldt ook voor de motoren. De Plus Four is voorzien van sterke viercilinders die van de Morgan een potente auto maken.
- Plus Six: De Morgan Plus Six is een stapje sterker dan de Plus Four en heeft in plaats van viercilinders te allen tijde zescilinder motoren onder de kap. De Plus Six vormt daarmee een goed compromis wat betreft gewicht en sportiviteit.
- Plus Eight: Pure spierkracht vind je bij de Morgan Plus Eight die een achtcilinder motor in de lange neus heeft liggen. Vanwege de gewichtsverdeling maakt dit de Plus Eight wat gevoeliger voor onderstuur, maar daar krijg je topsnelheid en een geweldig geluid voor terug. Na een productiestop in 2004 keert het model terug van 2012 tot en met 2018.
- Roadster: In 2004 introduceert Morgan de Roadster als opvolger van de uitgaande Plus Eight. De Roadster volgt in filosofie hetzelfde principe, maar vernieuwt het model op verschillende vlakken en vervangt de achtcilinder door een V6. Bovendien is de Roadster ook verkrijgbaar als vierzitter.
Tweedehands Morgan kopen: wat kost het?
Morgan is een waar automerk voor liefhebbers, en liefhebbers zijn er in Nederland voldoende. Wanneer je zoekt naar een tweedehands Morgan zul je ze in alle soorten en maten tegenkomen. Prijzen zijn vooral afhankelijk van de staat waarin de occasion verkeert en het exacte model waar het om gaat. Je kunt al een Morgan occasion kopen voor minder dan 20.000 euro, maar een realistisch bedrag voor een degelijk tweedehands exemplaar is minimaal 40.000 euro. Zoek je het zo krachtig en exclusief mogelijk, dan kan een Morgan meer dan 200.000 euro kosten.