Alle DAF-modellen hadden één eigenschap gemeen: ze waren bijzonder compact. DAF bouwde overwegend kleine sedans en coupés die prima geschikt waren voor bescheiden gezinnen. De auto’s hadden eenvoudige techniek en een vrij beperkt vermogen, wat hun imago lang niet altijd goed heeft gedaan. Toen DAF in 1975 werd overgenomen door Volvo, stopte de productie van deze personenauto’s en richtte het merk zich volledig op de bedrijfsauto’s. In deze sector opereert het nog altijd met veel succes.
DAF-modellen kenmerken zich door Variomatic-transmissie
DAF-modellen werden vanaf het einde van de jaren ‘50 gebouwd en hadden een bijzonder schakelmechanisme aan boord: het Variomatic-systeem. Bij dit systeem - ook wel bekend als het ‘pientere pookje’ – hoefde de bestuurder alleen aan te geven of de auto voor- of achteruit moest gaan. De rest werd volautomatisch geregeld. Deze transmissie zorgde ervoor dat altijd het maximale motorkoppel werd gebruikt en dat de motor niet overbelast kon worden. Ook waren er geen voelbare schakelbewegingen en was het buitengewoon simpel te onderhouden, wat het erg betrouwbaar maakte. Een nadeel was dat het maar weinig vermogen aankon.
Zeven verschillende DAF-modellen
In totaal bouwde DAF zeven verschillende types tussen 1959 en 1975. Stuk voor stuk waren het, zoals je las, compacte auto’s met het Variomatic-systeem. Sportief rijden zat er niet in met deze auto’s, maar praktisch waren ze wel. Een overzicht van de verschillende DAF-modellen:
- De DAF 600 - De eerste personenauto van DAF. Gebouwd tussen 1959 en 1963.
- De DAF 750 - De tweede DAF, die naast de 600 werd gezet. Had iets meer vermogen dan zijn kleine broertje.
- De DAF Daffodil - Kwam gelijktijdig met de 750 op de markt en werd gezien als de luxe variant. Een overdaad aan chroom moest de Amerikaanse markt verleiden om tot de aanschaf over te gaan.
- De DAF 33 - De opvolger van de Daffodil en is qua uiterlijk vrijwel gelijk. Kwam ook als pick-up en bestelauto.
- De DAF 44 - Dit model had een nieuwe carrosserievorm en was een tikje groter dan de Daffodil. Het was de eerste auto die in het Nederlandse Born werd gemaakt.
- De DAF 55 - Misschien wel het meest populaire model. Deze auto werd uitgerust met een Renault-motor. Hij werd ook als stationwagon en coupé verkocht.
- De DAF 66 - Dit is de laatste DAF-personenauto die is gebouwd. Hij kwam als sedan, stationwagon, bestelwagen en coupé. Volvo zette de productie van het model voor als de Volvo 66.
Een auto van DAF is vrij zeldzaam
Hoewel de levensduur van DAF als fabrikant van personenauto’s beperkt was, kan het merk wel rekenen op een flinke lijst sympathisanten. Dat betekent dat er nog altijd wel een paar DAF occasions in de omloop zijn, waar uitstekend voor gezorgd wordt. De prijzen voor deze auto’s zijn over het algemeen laag, omdat het wel auto’s zijn die behoorlijk uit de tijd zijn geraakt. Het vermogen van een DAF is eigenlijk niet toereikend om lekker mee te komen met het hedendaagse verkeer en ook van binnen is het allemaal zeer spartaans. Wie het merk en de auto een warm hart toedraagt, zal er echter met veel liefde en plezier in rondrijden.