Aan de ambitie van het Chinese Nio zal het niet liggen: deze Chinese fabrikant presenteert inmiddels het een na het andere model voor de Europese markt. Naast de ET5 touring was er nog ruimte voor een tweede nieuweling: de EL6. Ook deze SUV van Nio verschijnt nog dit jaar in de brochure.
De EL6 is iets kleiner dan de forse EL7 die we inmiddels al kennen van Nio, maar met een lengte van 4,85 meter scheelt dat slechts 6 centimeter. Ook de wielbasis is met 2,92 meter maar 4 centimeter korter. Van een afstandje moet je dus goed kijken met welke EL je te maken hebt, want ook het ontwerp van beide is vrijwel hetzelfde. Handig om te weten: de wielkasten van de EL6 zijn iets ronder dan die van de EL7. Qua maatvoering valt de EL7 precies tussen auto’s als de Mercedes EQC en EQE in.
Nio investeert graag in een luxe interieur en dat is bij de EL6 niet anders. Net als in andere Nio’s vind je in de EL6 ook een digitaal instrumentarium, een flink infotainmentscherm en natuurlijk is ook Nio’s virtuele assistent weer van de partij. Verder kun je, eventueel na het aanvinken op de optielijst, genieten van een groot glazen panoramadak, sfeerverlichting met 256 kleuren en 20- of 22-voudig verstelbare loungezetels. Die kun je in ligstand brengen, verwarmen, laten ventileren en zelfs laten masseren.
De EL6 is best een forse auto. Dat betaalt zich uit in flink wat ruimte voor de passagiers en de bagageruimte meet 578 liter. Met een neergeklapte achterbank is dat zelfs 1.430 liter.
Vierwielaandrijving is standaard op de EL6. Daarvoor is de auto voorzien van twee elektromotoren. Een 204 pk sterk exemplaar drijft de vooras aan, terwijl de achterwielen worden aangedreven door een 286 pk sterke elektromotor. Samen zijn ze dus goed voor 489 pk, waarmee je de EL6 eventueel in 4,5 seconden naar de 100 km/u lanceert. Ook handig: de EL6 mag 1.200 kilogram trekken, handig dus voor een paardentrailer of forse caravan.
Nio biedt de EL6 voorlopig aan met twee verschillende accupakketten: 75 kWh of 100 kWh. Met de eerste is de actieradius maximaal 406 kilometer, de tweede brengt je maximaal 529 kilometer ver. Wil je nog langer doorrijden? Dan loont het de moeite om te wachten op het 150 kWh accupakket, dat Nio belooft in de toekomst te gaan leveren.
Typisch Nio is de mogelijkheid om de accu te huren in plaats van kopen. Dat scheelt je zo’n 12 mille op de aanschafprijs voor de 75 kWh- en 21 mille op de 100 kWh-variant van de EL6. Het maandbedrag voor de accuhuur bedraagt dan € 169 of € 289 per maand. De vanafprijs van de auto exclusief accu bedraagt € 55.900.
Nio houdt niet bij de EL6. Zo zijn er inmiddels meer nieuwe modellen gepresenteerd, waarvan de EC7, ES6, S8 en ET5 Touring ook voor Nederland op de agenda staan. Verwacht dus in de nabije toekomst meer modellen te vinden van Nio op Gaspedaal.nl.
Lees hier over de beste SUV's volgens onze Gaspedaal.nl experts.
Jaap van der Sar houdt van alles dat zich met behulp van wielen voortbeweegt. Auto’s, motorfietsen, campers en zelfs fietsen hebben zijn hart gestolen. Jaap: “Als je ermee de weg op kunt, kruip ik achter het stuur”. Als schrijver, filmer en presentator zit ‘mobiliteit’ dan ook in z’n DNA verweven.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 augustus 2023