Een stationwagon moet in eerste instantie ruim zijn, maar een laag verbruik is ook een heel belangrijk argument bij aankoop. Een stationwagon zet je in de praktijk toch vaak in als fijne reisauto en al die kilometers maak je het liefst tegen zo’n laag mogelijke kosten. We hebben de vijf beste zuinige stationwagens voor je klaar staan, die maar weinig (of zelfs geen) brandstof lusten. De verbruikscijfers die we communiceren zijn overigens gebaseerd op fabriekswaarden volgens de WLTP-cyclus, het praktijkverbruik kan dus afwijken. Nog een nuance: al gebruiken plug-in hybrides maar weinig brandstof, je hebt natuurlijk wel stroomverbruik.
Een zuinige stationwagon koop je natuurlijk om de lage kosten per kilometer. Brandstof is duur en hoe minder je daarvan gebruikt, hoe goedkoper je rondrijdt. Een zuinige stationwagon heeft bovendien minder impact op het milieu. Ook wel fijn: in de praktijk zijn zuinige stationwagons tegenwoordig vaak voorzien van een elektromotor. Al dan niet als ondersteuning van een benzinemotor. Die instant power is natuurlijk erg fijn. En die fluisterstille elektrische actieradius is een ander voordeel. Nog een voordeel: een zuinige auto is – juist om die aanwezige elektromotor - vaak voorzien van een automaat. Rijden zonder schakelen is voor velen een luxe.
Er bestaan heel wat modellen die als zuinige stationwagon door het leven gaan. Maar er is maar een handvol dat het schopt tot deze top-5, opgesteld door onze experts. Zij keken natuurlijk naar het brandstofverbruik, maar ook naar belangrijke zaken als ruimte, rijcomfort, uitrusting, design en betaalbaarheid. Bovendien zorgden ze voor een mix van aandrijflijnen. Zo kom je diverse plug-in hybrides in deze lijst van de beste zuinige stationwagons in 2025 tegen, maar ook een paar volledig elektrisch aangedreven modellen. Ook blijkt dat de benzinemotor voorzien van de juiste techniek ook heel zuinig kan zijn. Onze expert Jens Holierhoek heeft de beste zuinige stationwagons op een rijtje gezet.
De BMW 3 Serie gaat terug tot 1975 en sinds de tweede generatie is er ook een stationwagon-variant van: de BMW 3 Serie Touring. Deze ruime gezinswagen staat bekend om zijn sportieve rijeigenschappen. De BMW 3 Serie Touring is immers standaard achterwielaangedreven. Versies met vierwielaandrijving zijn er ook, voor extra grip onder lastige omstandigheden. De zuinigste BMW 3 Serie Touring is de plug-in hybride. Die is er in twee varianten: als 204 pk sterke 320e Touring en als 330e Touring met 292 pk. De volledig elektrische actieradius loopt op tot 91 kilometer.
De BMW 3 Serie Touring is een van de best rijdende stationwagons die je kan kiezen. Knap is dat BMW de 3 Serie Touring sportief heeft gemaakt, zonder dat het ten koste gaat van het comfort. De BMW 3 Serie Touring is een strak sturende, krachtige reisauto met voldoende plek voor passagiers en bagage. Het luxe interieur biedt veel comfort. Zo vind je makkelijk de ideale zitpositie achter het dikke stuurwiel. De zuinige plug-inhybrides zijn voorzien van vierwielaandrijving en maken de Touring een ideale caravantrekker. Een automaat is immers standaard, net als het trekgewicht van 1.500 kilo.
De Opel Astra Sports Tourer Electric is de volledig elektrisch aangedreven versie van de bekende Duitse stationwagon. Voorzien van een 156 pk sterke elektromotor biedt de Astra Sports Tourer veel pit, terwijl de WLTP-actieradius van 413 kilometer voor de meeste gebruikers ruim zat is. Opvallend is dat de Opel Astra Sports Tourer Electric erg zuinig is met stroom. In de praktijk is een gemiddeld verbruik van 15 kWh per 100 kilometer realistisch. Naast de EV-versie kom je de Astra Sports Tourer ook tegen als eveneens zuinige plug-inhybride met 180 of 225 pk en 65 kilometer aan actieradius.
De zuinige Opel Astra Sports Tourer Electric is een erg comfortabel rijdende stationwagon, die volledig elektrisch ook nog eens fluisterstil is. Wil je een keer wat sneller door de bocht, dan overtuigt de Astra ook. Het inladen van bagage gaat bij de Opel Astra Sports Tourer heel gemakkelijk. De tildrempel is laag en de laadopening breed. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat een volledig vlakke laadvloer. Het interieur van de Opel Astra Sports Tourer is verzorgd. Achter het stuur zit het ‘Black Panel’: afzonderlijke digitale schermen die ogenschijnlijk één geheel vormen.
De Volkswagen Passat is er in de negende generatie alleen nog als ruime stationwagon. De Passat Variant is er met diverse zuinige aandrijflijnen. Zo zijn er twee plug-inhybrides met 204 om 272 pk aan vermogen en ruim 130 kilometer aan actieradius, maar is ook de 1.5 TSe. Die mild hybride met 150 pk is voorzien van cilinderuitschakeling. Twee van de vier cilinders gaan als dat even kan in de ‘slaapstand’ waardoor de Volkswagen Passat Variant zuinig is met benzine. In de praktijk is een verbruik van 1 op 16 realistisch. De zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling biedt veel comfort.
De Volkswagen Passat Variant is zelfs voor een stationwagon ruim. De Duitser biedt zelfs meer plek aan bagage dan modellen in een hogere klasse. Zoals elke generatie is de Volkswagen Passat Variant weer een zeer comfortabel rijdende reisauto. Er is zelfs een speciaal onderstel voorhanden waarmee je zelf de ideale demping kiest uit 15 mogelijke configuraties. Op lange ritten bewijzen de ErgoActive-stoelen, verwarmbaar en met massagefunctie, hun waarde. Het interieur is met de aanwezigheid van diverse digitale schermen helemaal bij de tijd, waarbij speciale interieurverlichting liefst 30 kleuren aan kan nemen. Ook fijn: er mag minimaal 1.600 kg aan de trekhaak.
Natuurlijk is de Skoda Superb Combi het broertje van de Volkswagen Passat Variant. Toch is de Tsjech duidelijk geen één-op-één kopie van de Duitser. In het interieur is dat meteen duidelijk. De digitale schermen gaan nog vaak gepaard met fysieke draaiknoppen. Dat maakt de bediening extra simpel. ‘Simply Clever’ zijn ook de paraplu in het portier en ijskrabber in het tankklepje. Als 204 pk sterke plug-in hybride is de Superb Combi zuinig. Praktijktesten laten zien dat je 1 op 20 best haalt. Volledig elektrisch kom je immers tot 133 kilometer ver op één lading.
De Skoda Superb Combi PHEV is een krachtige, comfortabele én zuinige reisauto met meer ruimte aan boord dan waar een gezin van kan dromen. Zo vinden lange personen een riante achterbank waar hoofd en knieën niet snel klem komen te zitten. In de bagageruimte van de plug-inhybride is plek voor 640 liter aan spullen. De Skoda Superb Combi is als plug-inhybride een prima trekauto. Aan de trekhaak mag immers 1.800 kg. Groot pluspunt aan de Superb Combi is de rijke standaarduitrusting waarvoor je niet meteen de hoofdprijs betaalt.
De Peugeot 308 SW is een stationwagon die het graag over een sportieve boeg gooit. Met zijn stoere neus en scherpe lijnen maak je indruk in elke binnenspiegel en ook qua prestaties maakt de 308 SW indruk. De 225 pk sterke plug-inhybride is behoorlijk krachtig. Het interieur is vormgegeven passend bij zijn dynamische karakter. In de zogenaamde ‘i-Cockpit’ waan je je als een gevechtspiloot gezeten achter het kleine stuurtje en fraai vormgegeven digitale meters. De Hybrid 225 is zuinig. Volgens de fabriekswaarden is een gemiddeld verbruik van 1,3 l/100 km haalbaar.
Een stationwagon volgt vaak genoeg een rechttoe-rechtaan vormgeving gericht op het bieden van maximaal praktisch nut. De Peugeot 308 SW is een stationwagon die het anders doet. Ruim is de SW zat, maar de vormgeving is om door een ringetje te halen. Sportief, elegant, met een snufje stoerheid. Beide plug-inhybrides, 180 om 225 pk, geven de zuinige Peugeot 308 SW lekker veel pit. Puur op stroom kom je 66 kilometer ver. Je kunt ook gaan voor 308 SW voorzien van 156 pk sterke elektromotor en 410 kilometer aan actieradius.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan zuinige stationwagons van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 9, gesorteerd op basis van populariteit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 30 april 2025