Stationwagon vs MPV, sedan en crossover: de ultieme vergelijking

Jens Holierhoek4 minuten leestijd8 december 2025

Eerder vergeleken we de stationwagon al met de SUV voor je. En ook hebben we de stationwagon en hatchback naast elkaar gezet. Omdat je wellicht ook nieuwsgierig bent hoe de stationwagon zich verhoudt tot de MPV, shooting brake, sedan en crossover, nemen we al die carrosserievarianten op in deze ultieme vergelijking. We kijken hoe ze scoren op het vlak van gebruiksgemak, verbruik, kosten én hoe groot het aanbod is. Hopelijk helpt het je om een goede keuze te maken.

Stationwagons en MPV’s, sedans en crossovers vergeleken

Van het kwintet stationwagon, MPV, sedan, shooting brake en crossover is de MPV doorgaans het ruimste model gevolgd door achtereenvolgens de stationwagon, shooting brake, crossover en sedan. Als het op rijcomfort aankomt, zijn de sedan, stationwagon en shooting brake de koplopers. De crossover en MPV zijn namelijk hoog en dat heeft invloed op de wegligging. Het meest functionele interieur heeft de veelzijdige MPV, gevolgd door de stationwagon, crossover, shooting brake en sedan. De makkelijkste instap hebben de MPV en crossover. En ben je gevoelig voor design (en minder voor gebruiksgemak): dan is de shooting brake waarschijnlijk jouw model.

Praktisch gebruiksgemak

De MPV is met zijn modulaire interieur en vaak veel binnenruimte net als de stationwagon een aantrekkelijke gezinsauto. De MPV oogt en rijdt vaak wel iets meer als een busje. Waar de MPV soms een zevenzitter is, is de stationwagon dat maar zeldent Op het gebied van bagageruimte wint de stationwagon het van de sedan, terwijl de crossover en shooting brake vaak ook veel plek bieden. Met zijn gebogen daklijn levert de shooting brake echter wat aan hoofdruimte in. De crossover biedt als groot voordeel zijn hogere instap en zit. De wegligging is door die hoge bouw echter wat minder goed.

Verbruik

De MPV en crossover hebben een hogere bouw dan een stationwagon en zijn daardoor minder aerodynamisch. Dat merk je terug in een hoger brandstofverbruik. De shooting brake is met zijn gebogen daklijn juist net wat gestroomlijnder. Een MPV is meestal groot van stuk en daardoor best zwaar. Ook dat merk je terug in een hoger brandstof- of stroomverbruik. De sedan is vaak net iets compacter dan een stationwagon en daar ook net wat zuiniger.

Aanbod modellen

De crossover is uiterst populair tegenwoordig. In de praktijk gaat het vaak om een SUV-achtige, maar net wat compacter en daardoor praktischer in het gebruik. De shooting brake is een sportiever gelijnde stationwagon die aan een opmars bezig is. De sedan en stationwagon lopen in populariteit terug, net als de MPV. Vooral de SUV en crossover nemen hun plek in. Op de occasionmarkt is het aanbod aan MPV’s, stationwagons en sedans echter nog heel groot.

Kosten

De crossover, MPV, stationwagon, sedan en shooting brake: in de praktijk zijn het vaak betaalbare modellen. De shooting brake is vaak het duurst in de aanschaf, gezien zijn ruimte gekoppeld wordt aan een sportief uiterlijk én karakter. Op het gebied van brandstofkosten heeft de sedan de beste papieren. De andere carrosserievarianten zijn vaak hoger, groter of zwaarder en verbruiken daarom meer brandstof of stroom. Gewicht speelt ook een rol in de wegenbelasting. Hoe zwaarder, hoe meer je betaalt. In onderhoudskosten ontlopen de vijf elkaar niet veel.

Meest gezochte stationwagons op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan stationwagens, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 25, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. BMW 3-serie
  2. Ford Focus
  3. BMW 5-serie
  4. Skoda Octavia
  5. Volkswagen Passat
  6. Mercedes-Benz C-klasse
  7. Audi A4
  8. Volkswagen Golf
  9. Audi A6
  10. Toyota Corolla
  11. Kia Ceed
  12. Opel Astra
  13. Seat Leon
  14. Mercedes-Benz E-klasse
  15. Volvo V60
  16. Renault Mégane
  17. Skoda Superb
  18. Peugeot 308
  19. Renault Clio
  20. Mercedes-Benz CLA-Klasse
  21. Skoda Fabia
  22. Ford Mondeo
  23. Toyota Auris
  24. Volvo V70
  25. Mazda 6
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • racv.com.au
  • viabovag.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 8 december 2025

Ook interessant voor jou

Autotype

Meest zuinige stationwagons in 2026

9 december 2025
Een stationwagon moet in eerste instantie ruim zijn, maar een laag verbruik is ook een heel belangrijk argument bij aankoop. Een stationwagon zet je in de
Autotype

Beste kleine stationwagons in 2026

9 december 2025
Van een compacte hatchback is er gelukkig vaak ook een ruimere variant: de stationwagon. In de praktijk is dat vaak een kleine stationwagon die goed manoeu
Autotype

Beste 4x4 stationwagons in 2026

9 december 2025
Bij een 4x4 denk je al snel aan een SUV. Maar als je goed oplet zijn er ook tal van stationwagons die voorzien zijn van vierwielaandrijving. Die techniek m
Beste benzine stationwagons
Autotype

Beste benzine stationwagons in 2026

9 december 2025
Ben je op zoek naar een stationwagon op benzine? Dan maak je een goede keuze. Zeker moderne benzinemotoren zijn een knap staaltje techniek. Zo biedt een d
Autotype

Beste goedkope stationwagons in 2026

9 december 2025
In de meeste gevallen wordt een auto eerst als hatchback of sedan in de markt gezet. Is het publiek eenmaal gewend aan het model, dan volgt – als ultieme s
Autotype

Beste grote stationwagons in 2026

9 december 2025
Een grote stationwagon is pas echt groot als je iets naar achteren roept en er een echo klinkt. Grapje natuurlijk, maar er bestaan genoeg ruime stationwago