Van een compacte hatchback is er gelukkig vaak ook een ruimere variant: de stationwagon. In de praktijk is dat vaak een kleine stationwagon die goed manoeuvreerbaar is. Het aanbod kleine stationwagons is echter behoorlijk groot, waardoor je waarschijnlijk wel wat hulp in je keuze kan gebruiken. We hebben daarom een aantal van de beste kleine stationwagons voor je op een rij gezet, die ook nog eens betaalbaar zijn. Zo staat er onder meer een kleine elektrische stationwagon tussen, maar ook een caravantrekker en een volbloed rijdersauto.
Een stationwagon koop je waarschijnlijk om de flinke bagageruimte. Ondertussen wil je wel dat je stationwagon makkelijk in te parkeren blijft én door nauwe straatjes past. Dan kom je uit bij de kleine stationwagon. Een kleine stationwagon is compact van buiten maar ruim zat van binnen. Een kleine stationwagon rijdt ook erg prettig. Omdat de meeste kleine stationwagons zijn gebaseerd op een hatchback zit het met de wegligging vaak wel goed. Een kleine stationwagon is tot slot zuiniger met brandstof en je betaalt minder aan motorrijtuigenbelasting dan bij een grote, zware stationwagon.
Een stationwagon is van nature nu eenmaal wat langer van stuk. Toch bestaan er tal van estates die niet meteen doorslaan in hun lengte en als ‘compact’ of ‘klein’ kunnen worden bestempeld. Wij hebben de 5 beste kleine stationwagons in 2025 voor je klaargezet, waarbij we hebben gekeken naar tal van zaken. Allereerst speelt bagageruimte een belangrijke rol, maar we nemen ook rijcomfort in ogenschouw, net als de aanwezigheid van zuinige en soepele motoren, een hoog veiligheidsniveau en betrouwbaarheid. Ook staat er een aantal kleine stationwagons in de lijst die goed met een caravan overweg kunnen. Onze expert Jens Holierhoek heeft de beste kleine stationwagons voor je op een rijtje gezet.
De Skoda Fabia Combi is met een lengte van 4,26 meter met recht een kleine stationwagon te noemen. Dat compact niet hetzelfde betekent als ‘weinig ruimte’ bewijst de Fabia Combi met speels gemak: er past gewoon 530 liter aan bagage achterin. Klap je de achterbank om, dan gaat er bijna 1.400 liter mee. Drie 1,0-liter benzinemotoren staan er in het aanbod, die stuk voor stuk zuinig zijn. De basisversie (zonder turbo) biedt 75 pk en moet op papier ruim 1 op 20 kunnen halen. De Skoda Fabia Combi rijdt comfortabel en is voorzien van prettig zittende stoelen.
De Skoda Fabia Combi houdt niet van poespas, wél van het bieden van veel praktisch nut. Dat merk je terug in het ruime interieur en bagageruimte, maar ook in de diverse ‘Simply Clever’-oplossingen: van handige parapluhouder tot tassenhaakjes en prullenbakjes. Skoda doet ook niet moeilijk met de basisuitrusting: die is al heel volwaardig. Denk je toch iets te missen, dan biedt de nog altijd betaalbare Style-uitvoering de oplossing. De Skoda Fabia Combi is bovendien een veilige en betrouwbare auto. Aanrader is de zeventraps DSG-automatische transmissie: die schakelt razendsnel en helpt het brandstofverbruik te beperken.
De 4,67 meter lange Ford Focus Wagon is voor een stationwagon aan de compacte kant. Je kunt de Focus dus makkelijk inparkeren en manoeuvreren. Open je de achterklep, dan merk je opeens hoe ruim de Focus Wagon is. Minimaal heb je 635 liter voor je bagage. Handig achterin is de ‘natte zone’ voor een stel modderlaarzen of een wetsuit. De Focus Wagon koop je ook vanwege zijn hoogtechnologische karakter. Aan boord zijn tal van innovatieve parkeerassistenten en ook de SYNC-technologie is generaties doorontwikkeld. Het bedieningsgemak in de Focus Wagon is groot. Het touchscreen heeft een diameter van 33,5 centimeter.
De Ford Focus Wagon is een heerlijk sportief rijdende kleine stationwagon. De Amerikaan stuurt namelijk scherp en ook het onderstel kan prima onderweg met snel genomen bochten. Dat de Focus Wagon naast een ruime gezinsauto ook een volbloed rijdersauto is, zie je terug in het motorenaanbod. De 2,3-liter EcoBoost ST-X levert liefst 280 pk. Iets minder uitgesproken, maar nog altijd zeer krachtig is de 155 pk sterke 1,0-liter driecilinder benzinemotor. Met een trekgewicht van 1.500 kg is die motorisering ook een prima caravantrekker. Andere redenen om voor de Focus Wagon te kiezen zijn de prettig zittende voorstoelen.
De Peugeot 308 SW is een kleine stationwagon die stiekem de aspiraties heeft een klasse hoger te acteren. Zo is het aanbod aan aandrijflijnen heel groot en divers, zijn de motoren lekker krachtig en ook op het gebied van uitrusting pakt de 308 SW uit. Je kunt met de stationwagon bijvoorbeeld semi-autonoom rijden. De bagageruimte is met minimaal 608 liter evenmin bescheiden. De volledig vlakke laadruimte en lage tildrempel maken de Peugeot 308 SW erg praktisch in het gebruik. Liefhebbers van elektrisch rijden vinden in de plug-inhybride al een actieradius van 85 kilometer. De EV komt 410 kilometer ver.
De Peugeot 308 SW is een kleine stationwagon met een oogstrelend design. De Fransman oogt elegant, stoer en sportief tegelijkertijd. In het interieur blijft die opvallende vormgeving in tact. De i-Cockpit is een combinatie van een compact stuurtje, sportief ogende klokken en aanlokkelijke tuimelschakelaars. Zoals de 308 SW eruitziet, rijdt de stationwagon ook: dynamisch, comfortabel, maar met ruimte voor sportiviteit. Zeker als je kiest voor de krachtige plug-inhybride met 225 pk of de volledig elektrische E-308 SW met tot 410 kilometer aan rijbereik. Als caravantrekker voldoet de 308 SW ook met zijn trekgewicht tot 1.500 kg.
Als het grotere broertje van de i30 hatchback is de Hyundai i30 Wagon goed voor een bagageruimte die oploopt tot 1.650 liter. Het geheim van de i30 Wagon zit hem echter in de interieurruimte voor de inzittenden. Doordat de voorstoel zeer goed verstelbaar is, zit je ook als bestuurder met lange benen riant. De Hyundai i30 Wagon rijdt comfortabel en is, nadat de derde generatie zijn laatste facelift heeft gehad, beschikbaar met twee soepele aandrijflijnen. De instapper is een mild hybride driecilinder benzinemotor met 100 pk, die vooral zuinig is. De viercilinder met 140 pk is wat krachtiger.
De Hyundai i30 Wagon is leverbaar in de uitvoeringen Comfort, Premium en N-Line en daarbij voldoet de betaalbare basisuitrusting eigenlijk al aan de meeste wensen. Er zit onder meer een volautomatische airconditioning op, digitaal instrumentarium en groot multimediascherm. En ook in het aantal aanwezige rijassistenten blinkt de ruime i30 Wagon uit. De Zuid-Koreaan is naast veilig ook heel betrouwbaar. Niet voor niets durft het merk vijf jaar fabrieksgarantie te geven. Groot voordeel is dat Hyundai haar i30 Wagon een flink aantal fysieke knoppen meegeeft, zodat het bedieningsgemak optimaal is en niet zit verstopt in het multimediascherm.
De Renault Clio staat inmiddels niet meer nieuw in de showroom als Estate. Gelukkig is de stationwagonvariant nog goed vertegenwoordigd in het occasionaanbod. De Clio Estate is met een lengte van 4,26 meter namelijk een stuk ruimer en dus praktischer dan de hatchback. Zo past er 143 liter meer aan bagage achterin. Klap je de achterbank neer dan vergroot je die basis 443 liter naar een bruikbare 1.380 liter. De wegligging van de Renault Clio Estate is prima, zodat je ook wat sportiever met de comfortabele Fransman de bocht om kunt. Interessante extra is een audiosysteem van Bose.
De Renault Clio Estate staat bekend om zijn hoge mate van rijcomfort. Vooral de besturing valt in de smaak: die vindt precies het midden tussen licht en zwaar in. De motoren van de Clio Estate zijn krachtig zat en ondertussen ook zuinig. De 90 pk sterke TCE is goed voor een verbruik van 1 op 16, terwijl de diesel met 110 pk in de praktijk zijn neus niet ophaalt voor 1 op 22. Zet dan wel de eco-stand aan. De bestuurder vindt makkelijk een ideale zitpositie op de prima stoelen, omdat zowel het stuur als de stoelen goed verstelbaar zijn.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan kleine stationwagons van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 13, gesorteerd op basis van populariteit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 27 mei 2025