Een grote stationwagon is pas echt groot als je iets naar achteren roept en er een echo klinkt. Grapje natuurlijk, maar er bestaan genoeg ruime stationwagons die rond de vijf meter lang zijn en om en nabij de 2.000 liter aan bagageruimte bieden. Om je een idee te geven hoeveel dat is: in die 2 kubieke meter passen tot wel 20 koffers. Of voor een paar maanden aan boodschappen. Of bijvoorbeeld een paar racefietsen. Handig als je met vrienden ergens gaat fietsen. Uit dat gezelschap grote stationwagons hebben wij de beste modellen voor je verzameld.
Een stationwagon is van nature ruim, al heb je altijd baas boven baas. Het voordeel van een grote stationwagon is dat je meer plek hebt voor bagage, meer ruimte hebt voor hoofd en benen én dat ook lange attributen mee kunnen. Dat is handig als je naar de meubelboulevard moet. Een grote stationwagon heeft meestal een goede, solide wegligging. Dat is trouwens ook de reden om de stationwagon te kiezen boven bijvoorbeeld een SUV. Een grote stationwagon betekent verder: genoeg zitplaatsen. Je kunt er altijd met vijf volwassenen in, maar er bestaan zelfs grote stationwagons met plek voor zeven personen.
Een grote stationwagon is groot als er ruimte is voor flink wat bagage, als de inzittenden er meer dan voldoende plek vinden en als er een lekker lange laadvloer is. Tot zover de praktische punten. Van een grote stationwagon verwacht je bovendien dat de auto comfortabel rijdt, zuinig is, betrouwbaar en praktisch. En een gezonde dosis sportiviteit kan ook geen kwaad. Ander pluspunt is een eigentijds design. Want waarom zou een stationwagon er niet stoer, sportief of elegant uit kunnen zien? Op basis van al deze criteria heeft onze expert Jens Holierhoek de 5 beste grote stationwagons in 2025 voor je klaargezet.
Dat is makkelijk kiezen. In de negende generatie is de Volkswagen Passat er alleen nog als Variant. De stationwagon pakt meteen goed uit met bagageruimte. Liefst 1.920 liter heb je tot je beschikking als je de achterbank neerklapt. Of dat vaak nodig is, is de vraag, want normaal heb je al 690 liter voorhanden. Overigens heeft de plug-inhybride een iets kleinere kofferruimte. Het grote accupakket neemt immers plaats in. Ga je voor extreem veel plek, kies dan de mild hybride 1.5 TSe. Ambieer je meer efficiency, dan bieden de plug-inhybrides tot 130 kilometer aan elektrische actieradius.
De Volkswagen Passat Variant is een ideale reisauto. De ruime en grote stationwagon rijdt namelijk subliem, is voorzien van prima zittende stoelen en biedt zuinige aandrijflijnen. Het is ondertussen een prima caravantrekker, want er mag tussen de 1.600 en 2.000 kg aan de trekhaak. Interessant is ook dat de Passat Variant vol slimme en handige functies zit. Trailer assist laat je veilig inparkeren met een aanhanger, terwijl Trained Park Assist zelfstandig een parkeerplekje vindt. De adaptieve chassiscontrole laat je zelf de demping aanpassen: van comfortabel tot sportief. En wat te denken van een automatisch openende achterklep?
Een grote stationwagon die ook nog eens plek biedt aan zeven personen is een zeldzaamheid. Zeker als je budget niet tot in de hemel rijst. De Dacia Jogger is het echter allebei: én betaalbaar én een zevenzits gezinsauto. De rechttoe-rechtaan Jogger is geen luxepaardje, maar comfortabel zat. Ook zit het met de techniek wel goed. Die is van Renault en daarmee is de Jogger heel betrouwbaar. Verder hulde voor de fijne stoelen en tal van slimme opbergmogelijkheden in het modulaire interieur. De stoelen klap je makkelijk in of je haalt de derde zitrij er in zijn geheel uit.
Dacia zelf noemt de Jogger een stationwagon, en wij ook, maar er zijn ook mensen die de Jogger een MPV noemen. Niet heel gek als je de bagageruimte van meer dan 1.800 liter in ogenschouw neemt en het feit dat de Jogger er als vijf- én zevenzits is. Ook typisch ‘MPV’: de uitneembare achterbank en een fijne hogere zit. De Dacia Jogger mikt vooral op betaalbaarheid. Zo betaal je niet de hoofdprijs voor een Jogger en zijn de full hybrid en bi-fuel mild voor je aan de pomp. Ideaal voor kampeerders is het ‘Sleep Pack’: een tweepersoons bed achterin.
De Peugeot 508 SW is het toonbeeld van Frans comfort. In één ruk doorrijden naar de mediterranee is deze ruimte stationwagon wel toevertrouwd. De vering is aangenaam en de (plug-inhybride) aandrijflijnen zijn uitstekend. Je kunt zelfs voor de PSE gaan. Dan heb je 360 pk onder je rechtervoet. Ondertussen maak je op een volle batterij ruim 50 elektrische kilometers. De Peugeot 508 SW koop je ook voor zijn looks. Het uiterlijk is elegant-sportief, het interieur haast futuristisch. Het zogenaamd ‘i-Cockpit’ biedt onder meer een digitaal instrumentarium en een heerlijk in de hand liggend compact stuurtje.
De Peugeot 508 SW is een plaatje om te zien. Stoer, strak en sportief. Tegelijkertijd is de 508 SW ruim. Klap je de achterbank neer, dan past er met gemak 1.780 liter achterin. De 508 SW rijdt heel plezierig. Comfort is er altijd, maar er zit ook best wat sportiviteit verstopt in de ruime stationwagon. Naast de 130 pk sterke instapversie zijn er namelijk drie plug-inhybrides te vinden: met 180, 225 of zelfs 360 pk. Geheel elektrisch loopt de actieradius op tot 62 kilometer. Prettig is dat de Peugeot 508 SW altijd is voorzien van een automaat.
De Mercedes-Benz E-Klasse Estate is met een lengte van bijna vijf meter bepaald geen kleintje. Fijn, want dat betekent dat er genoeg plek is voor bagage. Tot wel 1.830 liter mag er mee. Zitten de koffers achterin en ga je rijden, dan valt op hoe comfortabel en stil deze grote stationwagon zich voortbeweegt. Zeker als de optionele luchtvering aan boord is, zweef je haast over de weg. De stoelen zitten heerlijk en het interieur ademt luxe. Het digitale ‘Hyperscreen’ strekt zich uit van portier tot portier en werkt feilloos. Leuke extra: de camera op het dashboard voor videobellen.
Dé reden om voor de Mercedes-Benz E-Klasse Estate te kiezen is overvloed. De grote stationwagon biedt een surplus aan been- en bagageruimte, is over the top luxe en rijdt zijdezacht. De motoren zijn eveneens ruim bemeten. De plug-inhybride 330e biedt bijvoorbeeld al 313 pk. De vierwielaangedreven E53 AMG stuwt het vermogen naar een astronomische 585 pk en maakt van de E-Klasse een power-estate. Bijzonder is de aanwezigheid van een zeer zuinige plug-inhybride diesel die een gemiddeld verbruik van 1 op 200 belooft. Met 2.100 kg aan trekkracht is het meteen een prima caravantrekker.
Als neefje van de Volkswagen Passat Variant is de Skoda Superb Combi ook zeer ruim. Tot 1.950 liter aan bagageruimte zegt meer dan genoeg. De Superb Combi onderscheidt zich ook duidelijk van zijn familielid. ‘Simply Clever’ noemt Skoda dat. Zo staat praktisch nut voorop in de Superb Combi. Onder het digitale scherm vind je dus nog gewoon fysieke knoppen. De Superb Combi is een erg veilige en betrouwbare stationwagon, maar ook een zuinige. De 204 pk sterke plug-inhybride heeft een volledig elektrisch rijbereik van liefst 133 kilometer. De mild hybride belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 19.
De Skoda Superb Combi zelfs voor een grote stationwagon aan de ruime kant. De stationwagon is dan ook dik 4,90 meter lang en dat merk je terug in het interieur. Als reisauto overtuigt de Superb Combi ook met zijn comfortabele vering. Wie een wat sportievere afstelling wenst, kan terecht bij Dynamic Chassis Control, waarmee de dempers zijn aan te passen. Op lange ritten geven de stevige en dikke stoelen veel steun en zijn goed verstelbaar. Het aanhangwagengewicht van minimaal 1.600 kg maakt de betaalbare Superb Combi een fijne caravantrekker. Fijne optie: het elektrisch bedienbare panoramadak.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan grote stationwagons van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 21, gesorteerd op basis van populariteit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025