In de meeste gevallen wordt een auto eerst als hatchback of sedan in de markt gezet. Is het publiek eenmaal gewend aan het model, dan volgt – als ultieme surprise – de stationwagon variant. Die ruimere Break, SW, Wagon, Estate of Combi is vaak maar een fractie duurder dan de hatchback. Prijstechnisch is de stationwagon dus bijna altijd de betere optie. Binnen de stationwagons heb je echter weer baas boven baas als het om betaalbaarheid gaat. Benieuwd wat de beste goedkope stationwagon in 2025 is? We hebben er vijf voor je op een rij gezet.
Een goedkope stationwagon biedt veel ruimte tegen een scherpe prijs. In een beetje stationwagon past al snel 1.500 liter aan bagage als je de achterbank neerklapt. Houd je zitpositie in tact, heb je vaak zo’n 500 liter tot je beschikking. Daarmee is de stationwagon dé ideale reis- en verhuiswagen. Een goedkope stationwagon is overigens niet alleen betaalbaar in aanschaf, maar – indien goed gekozen - ook in onderhoud, reparatie en in brandstof. Een goedkope stationwagon is een ideale auto als je comfortabel met je gezin, honden of bagage er op uit wil trekken.
Nu bestaan er best wat goedkope stationwagons. Ruim zijn ze allemaal, maar er zijn meer redenen om voor een goedkope stationwagon te gaan. Je wilt immers ook een auto die comfortabel rijdt, zuinig is, een luxe of juist modulair interieur heeft en er leuk uitziet. Op basis van die punten én nog een aantal andere belangrijke eigenschappen heeft onze expert Jens Holierhoek de beste goedkope stationwagons in 2025 voor je klaargezet. Belangrijk bij jouw keuze is het om je goed af te vragen hoe je de stationwagon in de praktijk gaat gebruiken. Waar leg jij de nadruk op?
De Dacia Jogger is in feite een combinatie tussen een stationwagon en MPV. De ruime gezinsauto is er namelijk in zowel vijf- als zevenzitsconfiguratie. Groot pluspunt is de uitneembare achterbank, waardoor een bagagevolume van liefst 1.800 liter ontstaat. De Jogger rijdt erg comfortabel. Dat komt door de soepele vering en lichte besturing, maar ook door de hoge zit en grote raampartijen. Leuk extraatje aan de Dacia is dat je het model makkelijk omtovert tot kampeerauto. Met het optionele ‘Sleep Pack’ creëer je een tweepersoons slaapplek. In de luxere uitvoeringen biedt de zeer betaalbare Dacia Jogger een behoorlijk complete uitrusting.
Zevenzitters zijn schaars, zeker in de categorie ‘stationwagon’. De Dacia Jogger behoort dus tot een uniek ‘ras’, zeker omdat de ruime gezinsauto ook nog eens betaalbaar is. Dat zit hem zowel in de aanschafprijs als in de gebruikskosten. Als full hybrid is de Jogger namelijk zuinig en als bi-fuel kies je zelf of je op benzine of op lpg rijdt. De Dacia Jogger is modern zat, maar zit niet vol technische opsmuk. Wat er niet op zit, gaat ook niet stuk. Onderhuids is de multifunctionele Dacia bovendien een Renault en daarmee goed betrouwbaar.
De Skoda Fabia Combi is een stationwagon die ingetogen oogt, maar eigenlijk geen redenen heeft om ietwat schuchter te zijn. De Fabia Combi is namelijk verrassend ruim, zit goed in zijn spullen en rijdt uitstekend. Er staan drie 1.0-liter benzinemotoren in het aanbod die elk zuinig zijn. De basisversie voorzien van 75 pk, de varianten daarboven van een 95 om 110 pk én een turbo. Erg prettig is de zeventraps DSG-automatische transmissie. Die automaat schakelt snel en soepel en verhoogt ondertussen de efficiëntie. De Skoda Fabia Combi is zo niet alleen een goedkope stationwagon in aanschaf, maar ook in gebruik.
De Skoda Fabia Combi is een van de ruimste stationwagons in zijn klasse. De Fabia Combi is immers vrij compact - en dus wendbaar – van buiten, maar binnen heb je gewoon 530 liter aan bagageruimte. En daar betaal je niet de hoofdprijs voor. De Skoda Fabia Combi blinkt ook uit in het aanbieden van een rijke uitrusting. Je komt tal van uitvoeringen tegen met airco, digitaal instrumentarium en parkeersensoren. Op de veiligheid beknibbeld het Tsjechische merk al helemaal niet: alle belangrijke rijassistenten zijn aan boord. De Fabia rijdt als een Volkswagen Polo, waar hij op gebaseerd is.
Kia is al jaren een van de populairste merken van ons land. De Kia Ceed Sportswagon laat zien waarom dat is. De ruime stationwagon is om te beginnen rijk uitgerust. Zo ontbreekt er nauwelijks een rijhulpassistent. De speciaal voor Europa ontworpen Sportswagon maakt ook indruk met zijn moderne ontwerp, goede zitpositie, scherpe besturing en veel rijcomfort. Voor een lange vakantierit draait de Kia Ceed Sportswagon zijn hand niet om, zeker niet als zuinige mild hybride diesel of plug-inhybride. Handig is de automatisch openende achterklep. ‘Handsfree’ schuif je zo al je spullen in de bijna 1.700 liter metende bagageruimte.
De Kia Ceed Sportswagon is een goedkope stationwagon in de zien dat de prijs-kwaliteitsverhouding uitstekend is. Je krijgt gewoon heel veel waar voor je geld. De Kia Ceed Sportswagon is ook betaalbaar in het gebruik. De plug-inhybride is zuinig met brandstof, net als de diverse mild hybrides en de diesel in het aanbod. En gaat er onverhoopt wat stuk aan de overigens uiterst betrouwbare Kia Ceed Sportswagon, dan is de kans groot dat dit nog binnen de zeer ruime garantietermijn valt. Door zijn scherpe prijs kun je sneller voor een luxere versie kiezen, zoals de overcomplete GT-PlusLine-uitvoering.
De Ford Focus Wagon is het stationwagonbroertje van de Ford Focus hatchback. Diens hoge mate van rijdynamiek neemt de Wagon grotendeels mee, maar dan gekoppeld aan heel veel binnenruimte. Zonder dat je de achterbank neerklapt heb je al 635 liter tot je beschikking. De Ford Focus Wagon is op meer gebieden uiterst functioneel. Erg handig in de bagageruimte is een speciale ‘natte zone’ voor je vieze of doordrenkte spullen. Ford staat ook bekend om haar SYNC-technologie. Daarmee verbind je makkelijk je telefoon aan het luxe infotainmentsysteem. Het touchscreen heeft een diameter van 33,5 centimeter.
De Ford Focus Wagon is dé rijdersauto onder de goedkope stationwagons. De vering en demping bieden heus voldoende comfort, maar zijn lekker sportief afgestemd. Met of zonder kinderen op de achterbank stuur je lekker sportief door de bochten. De Focus Wagon kom je tegen in krachtige uitvoeringen. Zo biedt de 155 pk sterke 1,0-liter driecilinder benzinemotor al meer dan voldoende pit. Echte powerhouse is de 2,3-liter EcoBoost ST-X. De comfortabele stoelen van de Focus Wagon zijn goed verstelbaar en bieden veel steun. De rijhulpen van de veilige Ford Focus Wagon mogen er ook zijn: de parkeerassistent werkt voorbeeldig.
Never change a winning team. Onder die noemer is krijgt de Hyundai i30 Wagon van de derde generatie twee keer een facelift. Hoewel het uiterlijk gemoderniseerd is, net als het motorenaanbod, blijft het ongekende ruimteaanbod overeind. De i30 Wagon biedt namelijk niet alleen plek aan veel bagage, ook de inzittenden zitten riant. Langere bestuurders vinden dankzij de goede verstelbaarheid van de voorstoel al snel een prima zitpositie. De i30 Wagon mikt qua rijprestaties op het bieden van comfort. Lange stukken snelweg vindt de Zuid-Koreaan het prettigst. De mild hybride aandrijflijn moet dan een verbruik van ongeveer 1 op 19 kunnen halen.
Met de facelift van de Hyundai i30 Wagon in 2024 is dit een goedkope stationwagon om nog beter in de gaten te houden. De instapversie is voortaan namelijk de Comfort en die uitvoering biedt al heel veel luxe en comfortzaken. Tel daarbij op dat de i30 Wagon standaard vol geavanceerde veiligheids- en assistentiesystemen zit en je hebt een auto die in alle gemakken voorziet. Ander pluspunt van de i30 Wagon is zijn betrouwbaarheid. Niet voor niets krijgt de stationwagon vijf jaar fabrieksgarantie mee. De mild hybride aandrijflijnen zorgen voor een laag verbruik en een nette kilometerkostprijs.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan goedkope stationwagons van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 23, gesorteerd op basis van populariteit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025