Beste goedkope stationwagons in 2025

Jens Holierhoek9 minuten leestijd15 april 2025

In de meeste gevallen wordt een auto eerst als hatchback of sedan in de markt gezet. Is het publiek eenmaal gewend aan het model, dan volgt – als ultieme surprise – de stationwagon variant. Die ruimere Break, SW, Wagon, Estate of Combi is vaak maar een fractie duurder dan de hatchback. Prijstechnisch is de stationwagon dus bijna altijd de betere optie. Binnen de stationwagons heb je echter weer baas boven baas als het om betaalbaarheid gaat. Benieuwd wat de beste goedkope stationwagon in 2025 is? We hebben er vijf voor je op een rij gezet.

Waarom een goedkope stationwagon kopen?

Een goedkope stationwagon biedt veel ruimte tegen een scherpe prijs. In een beetje stationwagon past al snel 1.500 liter aan bagage als je de achterbank neerklapt. Houd je zitpositie in tact, heb je vaak zo’n 500 liter tot je beschikking. Daarmee is de stationwagon dé ideale reis- en verhuiswagen. Een goedkope stationwagon is overigens niet alleen betaalbaar in aanschaf, maar – indien goed gekozen - ook in onderhoud, reparatie en in brandstof. Een goedkope stationwagon is een ideale auto als je comfortabel met je gezin, honden of bagage er op uit wil trekken.

De 5 beste goedkope stationwagons in 2025 volgens onze expert

Nu bestaan er best wat goedkope stationwagons. Ruim zijn ze allemaal, maar er zijn meer redenen om voor een goedkope stationwagon te gaan. Je wilt immers ook een auto die comfortabel rijdt, zuinig is, een luxe of juist modulair interieur heeft en er leuk uitziet. Op basis van die punten én nog een aantal andere belangrijke eigenschappen heeft onze expert Jens Holierhoek de beste goedkope stationwagons in 2025 voor je klaargezet. Belangrijk bij jouw keuze is het om je goed af te vragen hoe je de stationwagon in de praktijk gaat gebruiken. Waar leg jij de nadruk op?

Dacia Jogger

  • De full hybrid is zuinig met brandstof, de bi-fuel-motor lust ook lpg
  • De Essential is vrij basic uitgevoerd, de Expression en Extreme biede meer extra’s
  • Bagageruimte loopt van 708 liter standaard tot 1.819 liter met de achterbank plat
  • De Jogger mag 1.200 kilo trekken. De Hybrid heeft een trekgewicht van slechts 750 kilo
  • Zevenzits stationwagon tegen een scherpe prijs

De Dacia Jogger is in feite een combinatie tussen een stationwagon en MPV. De ruime gezinsauto is er namelijk in zowel vijf- als zevenzitsconfiguratie. Groot pluspunt is de uitneembare achterbank, waardoor een bagagevolume van liefst 1.800 liter ontstaat. De Jogger rijdt erg comfortabel. Dat komt door de soepele vering en lichte besturing, maar ook door de hoge zit en grote raampartijen. Leuk extraatje aan de Dacia is dat je het model makkelijk omtovert tot kampeerauto. Met het optionele ‘Sleep Pack’ creëer je een tweepersoons slaapplek. In de luxere uitvoeringen biedt de zeer betaalbare Dacia Jogger een behoorlijk complete uitrusting.

Voor- en nadelen van de Dacia Jogger

  • Voordelen
  • Zevenpersoons stationwagon
  • Modulair interieur
  • Zeer zuinig als full hybrid
  • Nadelen
  • Hybride heeft een beperkt trekgewicht van 750 kg
  • 1,0-liter driecilinder benzinemotor klinkt soms wat rauw
  • Geen uitblinker in de EuroNCAP-botstest

Waarom kiezen voor de Dacia Jogger?

Zevenzitters zijn schaars, zeker in de categorie ‘stationwagon’. De Dacia Jogger behoort dus tot een uniek ‘ras’, zeker omdat de ruime gezinsauto ook nog eens betaalbaar is. Dat zit hem zowel in de aanschafprijs als in de gebruikskosten. Als full hybrid is de Jogger namelijk zuinig en als bi-fuel kies je zelf of je op benzine of op lpg rijdt. De Dacia Jogger is modern zat, maar zit niet vol technische opsmuk. Wat er niet op zit, gaat ook niet stuk. Onderhuids is de multifunctionele Dacia bovendien een Renault en daarmee goed betrouwbaar.

Bekijk aanbod

Skoda Fabia Combi

  • Drie 1,0-liter motoren om uit te kiezen. De basisversie heeft geen turbo
  • Rijke basisuitrusting. De Style-uitvoering biedt veel extra’s
  • Bagageruimte: van 530 liter tot 1.395 liter
  • Maximaal trekgewicht van 1.100 kg
  • De slimme stationwagon met uitstekende prijs-kwaliteitverhouding

De Skoda Fabia Combi is een stationwagon die ingetogen oogt, maar eigenlijk geen redenen heeft om ietwat schuchter te zijn. De Fabia Combi is namelijk verrassend ruim, zit goed in zijn spullen en rijdt uitstekend. Er staan drie 1.0-liter benzinemotoren in het aanbod die elk zuinig zijn. De basisversie voorzien van 75 pk, de varianten daarboven van een 95 om 110 pk én een turbo. Erg prettig is de zeventraps DSG-automatische transmissie. Die automaat schakelt snel en soepel en verhoogt ondertussen de efficiëntie. De Skoda Fabia Combi is zo niet alleen een goedkope stationwagon in aanschaf, maar ook in gebruik.

Voor- en nadelen van de Skoda Fabia Combi

  • Voordelen
  • Een van de ruimste stationwagons binnen zijn klasse
  • Rijke uitrusting
  • Rijdt comfortabel
  • Nadelen
  • Het koppelingspedaal komt hoog op
  • Kapot gasklephuis komt soms voor bij 1,0-liter driecilinder
  • Nieuwste generatie alleen als hatchback

Waarom kiezen voor de Skoda Fabia Combi?

De Skoda Fabia Combi is een van de ruimste stationwagons in zijn klasse. De Fabia Combi is immers vrij compact - en dus wendbaar – van buiten, maar binnen heb je gewoon 530 liter aan bagageruimte. En daar betaal je niet de hoofdprijs voor. De Skoda Fabia Combi blinkt ook uit in het aanbieden van een rijke uitrusting. Je komt tal van uitvoeringen tegen met airco, digitaal instrumentarium en parkeersensoren. Op de veiligheid beknibbeld het Tsjechische merk al helemaal niet: alle belangrijke rijassistenten zijn aan boord. De Fabia rijdt als een Volkswagen Polo, waar hij op gebaseerd is.

Bekijk aanbod

Kia Ceed Sportswagon

  • Onder meer als mild hybride en plug-inhybride
  • De basisuitrusting is al compleet, maar de GT-PlusLine biedt wel heel veel luxe
  • Tussen de 625 en 1.694 liter bagageruimte
  • De diesel heeft een trekgewicht van 1.500 kg
  • De goedkope stationwagon met plug-inhybride aandrijflijn

Kia is al jaren een van de populairste merken van ons land. De Kia Ceed Sportswagon laat zien waarom dat is. De ruime stationwagon is om te beginnen rijk uitgerust. Zo ontbreekt er nauwelijks een rijhulpassistent. De speciaal voor Europa ontworpen Sportswagon maakt ook indruk met zijn moderne ontwerp, goede zitpositie, scherpe besturing en veel rijcomfort. Voor een lange vakantierit draait de Kia Ceed Sportswagon zijn hand niet om, zeker niet als zuinige mild hybride diesel of plug-inhybride. Handig is de automatisch openende achterklep. ‘Handsfree’ schuif je zo al je spullen in de bijna 1.700 liter metende bagageruimte.

Voor- en nadelen van de Kia Ceed Sportswagon

  • Voordelen
  • Comfortabele reisauto
  • Zeer veilig model
  • Zuinige plug-inhybride
  • Nadelen
  • Aantal waarschuwingsgeluiden mag wat minder
  • Infotainment werkt soms langzaam

Waarom kiezen voor de Kia Ceed Sportswagon

De Kia Ceed Sportswagon is een goedkope stationwagon in de zien dat de prijs-kwaliteitsverhouding uitstekend is. Je krijgt gewoon heel veel waar voor je geld. De Kia Ceed Sportswagon is ook betaalbaar in het gebruik. De plug-inhybride is zuinig met brandstof, net als de diverse mild hybrides en de diesel in het aanbod. En gaat er onverhoopt wat stuk aan de overigens uiterst betrouwbare Kia Ceed Sportswagon, dan is de kans groot dat dit nog binnen de zeer ruime garantietermijn valt. Door zijn scherpe prijs kun je sneller voor een luxere versie kiezen, zoals de overcomplete GT-PlusLine-uitvoering.

Bekijk aanbod

Ford Focus Wagon

  • Zuinige EcoBoost-benzinemotoren variërend van 100 tot 280 pk, Ook als diesel
  • De Ford Focus Wagon kent een riante basisuitrusting. De Titanium Style biedt echter meer luxe en comfort
  • 635 liter aan bagageruimte. Met de achterbank neergeklapt heb je 1.700 liter tot je beschikking
  • Maximaal trekgewicht van 1.600 kg
  • De goedkope stationwagon die goed stuurt

De Ford Focus Wagon is het stationwagonbroertje van de Ford Focus hatchback. Diens hoge mate van rijdynamiek neemt de Wagon grotendeels mee, maar dan gekoppeld aan heel veel binnenruimte. Zonder dat je de achterbank neerklapt heb je al 635 liter tot je beschikking. De Ford Focus Wagon is op meer gebieden uiterst functioneel. Erg handig in de bagageruimte is een speciale ‘natte zone’ voor je vieze of doordrenkte spullen. Ford staat ook bekend om haar SYNC-technologie. Daarmee verbind je makkelijk je telefoon aan het luxe infotainmentsysteem. Het touchscreen heeft een diameter van 33,5 centimeter.

Voor- en nadelen van de Ford Focus Wagon

  • Voordelen
  • Rijdt sportief
  • Zuinige motoren
  • Betrouwbare techniek
  • Nadelen
  • Achteruitrijcamera heeft de neiging snel vies te worden
  • Nokkenas-ketting rekt soms uit

Waarom kiezen voor de Ford Focus Wagon

De Ford Focus Wagon is dé rijdersauto onder de goedkope stationwagons. De vering en demping bieden heus voldoende comfort, maar zijn lekker sportief afgestemd. Met of zonder kinderen op de achterbank stuur je lekker sportief door de bochten. De Focus Wagon kom je tegen in krachtige uitvoeringen. Zo biedt de 155 pk sterke 1,0-liter driecilinder benzinemotor al meer dan voldoende pit. Echte powerhouse is de 2,3-liter EcoBoost ST-X. De comfortabele stoelen van de Focus Wagon zijn goed verstelbaar en bieden veel steun. De rijhulpen van de veilige Ford Focus Wagon mogen er ook zijn: de parkeerassistent werkt voorbeeldig.

Bekijk aanbod

Hyundai i30 Wagon

  • Twee motoren zijn er: een 100 pk sterke driecilinder mild hybrid en een viercilinder met 140 pk
  • De Comfort biedt al veel, maar de N-Line is het meest compleet
  • Bagageruimte: 602 - 1.650 liter
  • Maximaal trekgewicht van 1.210 kg
  • De goedkope stationwagon voor lange mensen

Never change a winning team. Onder die noemer is krijgt de Hyundai i30 Wagon van de derde generatie twee keer een facelift. Hoewel het uiterlijk gemoderniseerd is, net als het motorenaanbod, blijft het ongekende ruimteaanbod overeind. De i30 Wagon biedt namelijk niet alleen plek aan veel bagage, ook de inzittenden zitten riant. Langere bestuurders vinden dankzij de goede verstelbaarheid van de voorstoel al snel een prima zitpositie. De i30 Wagon mikt qua rijprestaties op het bieden van comfort. Lange stukken snelweg vindt de Zuid-Koreaan het prettigst. De mild hybride aandrijflijn moet dan een verbruik van ongeveer 1 op 19 kunnen halen.

Voor- en nadelen van de Hyundai i30 Wagon

  • Voordelen
  • Zuinige mild hybride aandrijflijn
  • Ruim voor inzittenden en bagage
  • Betrouwbaar model
  • Nadelen
  • Basistechniek van de derde generatie stamt uit 2016
  • Geen ideale trekauto

Waarom kiezen voor de Hyundai i30 Wagon?

Met de facelift van de Hyundai i30 Wagon in 2024 is dit een goedkope stationwagon om nog beter in de gaten te houden. De instapversie is voortaan namelijk de Comfort en die uitvoering biedt al heel veel luxe en comfortzaken. Tel daarbij op dat de i30 Wagon standaard vol geavanceerde veiligheids- en assistentiesystemen zit en je hebt een auto die in alle gemakken voorziet. Ander pluspunt van de i30 Wagon is zijn betrouwbaarheid. Niet voor niets krijgt de stationwagon vijf jaar fabrieksgarantie mee. De mild hybride aandrijflijnen zorgen voor een laag verbruik en een nette kilometerkostprijs.

Bekijk aanbod

Meest gezochte goedkope stationwagons op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan goedkope stationwagons van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 23, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. Ford Focus
  2. Volkswagen Passat
  3. Volkswagen Golf
  4. Opel Astra
  5. Toyota Corolla
  6. Kia Ceed
  7. Seat Leon
  8. Peugeot 308
  9. Renault Clio
  10. Skoda Fabia
  11. Toyota Auris
  12. Opel Insignia
  13. Mazda 6
  14. Toyota Avensis
  15. Renault Talisman
  16. Seat Ibiza
  17. Volvo V50
  18. Citroën C5
  19. Skoda Octavia
  20. Peugeot 207
  21. Saab 9-3
  22. Fiat Tipo
  23. Saab 9-5
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • dacia.nl
  • ford.nl
  • hyundai.nl
  • kia.nl
  • skoda.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 15 april 2025

Ook interessant voor jou

Volkswagen Golf stationwagon en hatchback
Autotype

Stationwagon vs hatchback: de ultieme vergelijking

22 juli 2025
Veel automodellen zijn in de basis een hatchback. Om de koper een ruimer alternatief te bieden wordt er op basis van die hatchback dan ook een stationwagon
Autotype

Beste 4x4 stationwagons in 2025

17 juni 2025
Bij een 4x4 denk je al snel aan een SUV. Maar als je goed oplet zijn er ook tal van stationwagons die voorzien zijn van vierwielaandrijving. Die techniek m
Autotype

Beste Japanse stationwagons in 2025

17 juni 2025
Als je op zoek bent naar een prettige gezinsauto kom je vaak bij een stationwagon uit. Want het ruimte-aanbod van een stationwagon is natuurlijk ongeëvenaa
Autotype

Stationwagon vs SUV: de ultieme vergelijking

12 juni 2025
Zowel de stationwagon als de SUV zijn ruime auto’s die onder meer erg in de smaak vallen bij gezinnen. Hoewel ze allebei veel gebruiksgemak bieden, is er o
Diesel stationwagon
Autotype

Beste diesel stationwagons in 2025

12 juni 2025
De stationwagon op diesel is een uitstervend ras. Jammer, maar liefhebbers vinden nog genoeg redenen om wel voor de diesel-stationwagon te gaan. Want wie w
Autotype

Beste kleine stationwagons in 2025

27 mei 2025
Van een compacte hatchback is er gelukkig vaak ook een ruimere variant: de stationwagon. In de praktijk is dat vaak een kleine stationwagon die goed manoeu