Bij een 4x4 denk je al snel aan een SUV. Maar als je goed oplet zijn er ook tal van stationwagons die voorzien zijn van vierwielaandrijving. Die techniek maakt ze veiliger en betere caravantrekkers. Overigens wordt vierwielaandrijving op tal van manieren aangeduid. ‘4x4’ en ‘4WD’ zijn heel gebruikelijk, maar ook ‘AWD’ (kort voor ‘All Wheel Drive’) wordt vaak toegepast. Tal van merken geven vervolgens weer hun eigen benaming aan hun 4x4-techniek. Zo herken je de 4x4 stationwagon bij Audi aan de term ‘quattro’, gebruikt BMW ‘xDrive’, Mercedes-Benz ‘4Matic’ en Volkswagen ‘4Motion’. Suzuki kiest op zijn beurt voor ‘AllGrip’.
Een stationwagon wordt in de praktijk vaak ingezet als ruime gezinsauto. In de vakantiemaanden hangt er vervolgens in veel gevallen een caravan aan de trekhaak. Zeker voor een caravantrekker is een vierwielaandrijving een must. Een 4x4 biedt immers veel meer tractie en meer stabiliteit. Een 4x4 stationwagon is om die reden ook een uitkomst bij winters weer. Als het nat of glad is, is een auto met vierwielaandrijving gewoon een stuk veiliger. Tot slot maakt een 4x4 stationwagon ook het verschil als de ondergrond zacht is, zoals op een drassig campingveld.
Het aanbod 4x4 stationwagons is best groot. Dat maakt het lastig kiezen als je voor zo’n ruime gezinsauto met vierwielaandrijving gaat. Om een eerste selectie te maken moet je inschatten hoe je jouw 4x4 stationwagon gaat gebruiken. Ben je op zoek naar een caravantrekker, dan is het trekgewicht belangrijk. Verder spelen zaken als ruimte, de transmissie, rijdynamiek en vormgeving een grote rol. Bedenk ook alvast of je een benzine, diesel of plug-in hybride wenst. Op basis van die eigenschappen, maar ook op grond van betrouwbaarheid heeft onze expert Jens Holierhoek de 5 beste 4x4 stationwagons in 2025 voor je klaargezet.
De Subaru Outback weet al zes generaties zijn fans wereldwijd te trakteren op verbluffende 4x4-technologie. Het Japanse merk rust immers bijna al haar modellen (98%) uit met aandrijving op alle wielen. Uniek aan de Subaru Outback is zijn turboloze, maar zeer krachtige, boxer-motor. Kenmerkend aan die 169 pk sterke krachtbron is dat de cilinders niet rechtop staan, maar plat liggen. Die motor hangt dus lekker laag in de auto en dat heeft positieve gevolgen voor het weggedrag (laag zwaartepunt) en de veiligheid (bij een botsing schiet de motor onder de voorste passagiers door).
Dat de Subaru Outback altijd vierwielaandrijving heeft, kun je aan de buitenkant eigenlijk al zien. De stoere offroad-elementen maken de Japanse gezinswagen een opvallende verschijning. Weg van de snelweg presteert de 4x4 stationwagon bovenmaats, maar met 2.000 kg aan trekgewicht is de Outback ook een fijne caravantrekker. De traploze CVT-automaat is bovendien erg geschikt om met een aanhanger op pad te gaan. Ten opzichte van zijn voorganger is het onderstel van de Outback iets meer afgestemd op sportiviteit, maar het bieden van comfort blijft voorop staan. De zit in de Outback is relatief hoog.
Waar veel stationwagons standaard voorwielaangedreven zijn, is de BMW 3 Serie Touring in de basis achterwielaangedreven. Dat maakt de Duitser lekker sportief. De 3 Serie Touring kom je echter ook veelvuldig tegen met vierwielaandrijving. Bij BMW heet dat XDrive en dat zit vooral op de luxere, krachtiger versies. Als je flink wat pit hebt onder je rechtervoet, wil je immers veel grip hebben. Meest begeerlijk is de M3 xDrive CS Touring met een vermogen van 550 pk. Echter heb je met de 292 pk sterke plug-in hybride 330e ook al ruim voldoende power. Die versie kent een trekgewicht van 1.500 kg.
De BMW 3 Serie Touring is een meester in het combineren van sportiviteit met comfort. Voor lange reizen is dit een ideale auto, maar van lekker sportief sturen over buitenwegen houdt de 3 Serie Touring ook. De BMW 3 Serie Touring slikt tot 1.510 liter aan bagage, waarbij je spullen via de tweedelige achterklep makkelijk achterin legt. Dat BMW een premium-merk is, merk je in de hoogwaardige afwerking van het interieur, waarin prachtige materialen zijn gebruikt. De plug-inhybride heeft een volledig elektrische actieradius van zo’n 90 kilometer: ruim genoeg om de meeste ritten op stroom af te leggen.
Volvo staat bekend om haar stationwagons, die het zelf ‘estates’ noemt. Een aantrekkelijke stationwagon in het Volvo-aanbod is de V60. Die ruime gezinsauto is er bovendien met vierwielaandrijving. Dat kom je automatisch wel uit bij de krachtige T6- en T8-benzinemotoren. Bijna allemaal gaan ze door het leven als ‘Recharge’ of ‘Twin Engine’, dat is Zweeds voor een krachtige en zuinige plug-inhybride aandrijflijn. Met een vermogen van 455 pk is de T8 plug-inhybride de sterkste van het stel, inclusief een trekgewicht van 2.000 kg. Met een puur elektrisch rijbereik van 93 kilometer is de PHEV de zuinigheid zelve.
De Volvo V60 is om te beginnen een lekker ruime stationwagon. Met vijf volwassenen zit je riant op de achterbank. De stoelen zitten goed en ook als langere bestuurder vind je een fijne zitpositie voorin. De Volvo V60 is een echte reisauto die veel rust en comfort biedt. Iets meer sportiviteit kan ook, maar ga dan voor de R-Design versie voorzien van sportonderstel. Als vanzelfsprekend is de Volvo V60 zeer veilig. Alle denkbare rijhulpen zijn aanwezig. Interessant voor wie eens offroad rijdt, is de stoer ogende Volvo V60 Cross Country. Die variant is altijd vierwielaangedreven.
De Volkswagen Passat Variant kent in de achtste generatie (en na de 2019-facelift) maar één vierwielaangedreven versie. Dat is gelijk het topmodel. De Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 272pk 4Motion Elegance Business R zoals hij volledig heet, is namelijk zeer krachtig en heeft alle comfort, luxe en sportiviteit die je wenst aan boord. Het hoge trekgewicht van 2.200 kilo is een uitkomst als je graag met de caravan op pad gaat. De Passat Variant is ook een prima keuze als je een zeer ruime 4x4 stationwagon zoekt. Achterin past liefst 1.920 liter met de achterbank neergeklapt.
De Volkswagen Passat Variant is niet in één hokje te plaatsen. De ruime Duitser is namelijk de ideale zakenauto, gezinsauto én caravantrekker in één. De rijdynamiek heeft ook twee gezichten. Op de lange baan is de Passat Variant heel comfortabel, maar als het moet biedt de stationwagon sportiviteit, helemaal als 4Motion met 272 pk. Het ruimteaanbod in de Passat Variant is haast ongeëvenaard. Zonder dat je de achterbank neerklapt kan er al 690 liter mee. De Passat Variant is een erg veilige auto, met dank aan een heel legertje rij-assistenten.
De Audi A5 Avant is er in de laatste generatie alleen nog met benzinemotoren gekoppeld aan een automaat. Een prima combinatie, want de stationwagon rijdt er comfortabel mee. Audi maakt al decennia indruk met haar ‘quattro’ permanente vierwielaandrijving en ook op de A5 Avant is de techniek aanwezig. Je moet dan wel de 204 pk sterke topmotorisering kiezen. Dankzij een trekgewicht van 1.700 kg is dat een fijne caravantrekker. Ook in luxe en comfort kom je niets te kort, de quattro is minimaal een Pro Line-uitvoering. Pluspunt is het stuur met variabele overbrenging: het voelt zwaarder aan bij hogere snelheden.
De Audi A5 Avant is comfortabel zat, maar zoekt het liefst het sportieve op. Als vierwielaangedreven quattro is tractie verliezen namelijk bijna onmogelijk. Voor nog wat meer rijdynamiek kun je kiezen voor een onderstel met elektronisch geregelde schokdempers. Of je gaat voor het betrekkelijke niche-model: de Audi S5 Avant met 367 pk. De Audi A5 Avant quattro is niet de ruimste auto binnen deze lijst van 4x4 stationwagons, toch is er in de sportieveling plek zat voor passagiers en bagage. Het interieur wordt gedomineerd door tal van digitale schermen. Er is zelfs één voor de bijrijder.
[cta:Bekijk aanbod](https://www.gaspedaal.nl/audi/a5/stationwagon]
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan 4x4 stationwagons van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 16, gesorteerd op basis van populariteit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 17 juni 2025