Welke Euronorm heeft mijn auto?

Ivo Pakvis3 minuten leestijd29 januari 2024

Elke auto is gebonden aan tal van regels. Die hebben betrekking op veiligheid voor inzittenden en andere weggebruikers, op bepaalde wetten die nageleefd moeten worden en – in het geval van auto’s met een verbrandingsmotor – op de uitstoot. En op dat laatste is de zogenaamde Euronorm van toepassing. Deze norm is aangebracht om auto’s in te delen in diverse klassen, op basis van hun uitstoot. Waarom is deze norm er en wat heb jij ermee te maken?

De oorsprong van de Euronorm

Dat auto’s vervuilen, was al vroeg bekend. Om hier enigszins paal en perk aan te stellen, moesten regels bedacht worden die de uitstoot van schadelijke stoffen beperkten. In 1992 werden deze regels verenigd in de Euronorm en vanaf dat jaar moesten alle nieuwe auto’s voldoen aan de Euro 1-norm. Deze norm stelde grenzen aan de uitstoot van stoffen als koolstofmonoxide, stikstof en fijnstof. Inmiddels zijn die regels flink aangescherpt en zijn er diverse emissieklassen waarin een auto kan vallen, maar het principe van de Euronorm is onveranderd.

Het verschil tussen emissieklasse en Euronorm

Feitelijk is de emissieklasse een voortvloeisel uit de Euronorm. Voldoet een voertuig aan een bepaalde Euronorm, dan valt hij automatisch in diezelfde emissieklasse. De Euronorm gaat van klasse ‘geen’ tot klasse 6 en hetzelfde geldt voor de emissieklasse. Valt je auto dus onder de Euro 4-norm, dan valt hij in emissieklasse 4. Er zijn in die zin geen verschillen, het is een andere manier om de emissieklasse te benoemen.

Welke Euronorm heeft mijn auto?

Om te weten welke Euronorm jouw auto heeft, hoef je eigenlijk alleen maar naar je bouwjaar te kijken. De indeling van de diverse Euronormen is als volgt:

  • Is je auto van voor 01-07-1992, dan heeft hij geen Euronorm.
  • Euro 1 geldt voor een eerste toelating tussen 01-07-1992 en 31-12-1996.
  • Euro 2 geldt voor een eerste toelating tussen 01-01-1997 en 31-12-2000.
  • Euro 3 geldt voor een eerste toelating tussen 01-01-2001 en 31-12-2005.
  • Euro 4 geldt voor een eerste toelating tussen 01-01-2006 en 31-12-2010.
  • Euro 5 geldt voor een eerste toelating tussen 01-01-2011 en 31-08-2015.
  • Euro 6 geldt voor een eerste toelating vanaf 01-09-2015.

Er is nog een kleine kanttekening te maken bij de Euro 6-norm. Die is namelijk te onderscheiden in de Euro 6b, 6c en 6d-norm. Dit heeft te maken met de manier waarop er getest wordt. Heeft je auto een Euro 6c-norm, dan is hij getest met de betrouwbare en realistische WLTP-test, in plaats van de inmiddels achterhaalde NEDC-test. Auto’s met een 6d-norm hebben daarbovenop nog een echte praktijktest gehad, zodat de gegevens helemaal betrouwbaar zijn.

Wat betekent dit in de praktijk?

In de praktijk staat je Euronorm dus voor hoe schoon – of vervuilend – je auto is. Dat is met name relevant in steden met milieuzones. Daar zijn auto’s onder een bepaalde norm op sommige plekken niet welkom. De milieuzones worden aangeduid met diverse kleuren:

  • Geel staat voor een toegankelijkheid voor auto’s met Euro 3 of hoger.
  • Groen staat voor een toegankelijkheid voor auto’s met Euro 4 of hoger.

Vanaf 1 januari 2025 zijn gemeenten vrij om de eisen strenger te maken en mogen ze zelfs een blauwe zone instellen, die geldt voor Euro 5 of hoger.

Euronorm

Hoe kan je zien welke Euronorm je auto heeft?

Het bouwjaar van je auto is dus een belangrijke pijler, maar de grijze kaart – het inschrijvingsbewijs van je auto – geeft eveneens een duidelijk antwoord op deze vraag. In het vak V9 bind je de Euronorm van je auto, onder de titel ‘Milieuklasse EG-goedkeurig V.9’. Een derde manier om achter je Euronorm te komen, is door te kijken op het kentekenregister van het RDW. Na het invoeren van je kenteken vind je de klasse door te kijken onder ‘Motor & Milieu - Uitstoot’.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.

Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024

Ook interessant voor jou

Autoblog

Alle automerken en modellen in één overzicht

27 augustus 2025
Van waarschijnlijk alle automerken op de wereld die je kent, vind je wel auto’s in het aanbod van Gaspedaal.nl. Van grootheden als Toyota en Volkswagen tot
Autoblog

Tips bij het kopen van een tweedehands auto

23 juli 2025
Een occasion kopen: voor de één is het leuk en spannend, terwijl de ander het als een noodzakelijk kwaad ziet. Wat je er ook van vindt, voor iedereen is he
Autoblog

Russische auto’s: merken, prijzen en techniek

11 maart 2024
Russische auto’s zijn in Nederland maar in kleine aantallen te vinden. Door een auto van een Russisch merk te kopen, spring je er meteen uit. Afgezien van
Autoblog

Dit moet je weten over Turkse auto’s

11 maart 2024
Turkse auto’s hebben niet echt een eigen identiteit. En dat is niet gek, want er zijn geen grote automerken uit Turkije. Een handvol merken heeft het gepro
Autoblog

Dit moet je weten over Chinese automerken

11 maart 2024
Je komt ze tegenwoordig steeds vaker tegen in het straatbeeld: auto’s uit China. Het huidige aanbod omvat talloze merken en modellen, veelal met een elektr
Autoblog

Kosten van een nieuwe auto-accu: waar moet je rekening mee h

7 december 2023
Een auto kan niet functioneren zonder accu. Als de accu problemen vertoont of vanwege zijn leeftijd toe is aan vervanging, zul je daarvoor moeten betalen.