Elke auto is gebonden aan tal van regels. Die hebben betrekking op veiligheid voor inzittenden en andere weggebruikers, op bepaalde wetten die nageleefd moeten worden en – in het geval van auto’s met een verbrandingsmotor – op de uitstoot. En op dat laatste is de zogenaamde Euronorm van toepassing. Deze norm is aangebracht om auto’s in te delen in diverse klassen, op basis van hun uitstoot. Waarom is deze norm er en wat heb jij ermee te maken?
Dat auto’s vervuilen, was al vroeg bekend. Om hier enigszins paal en perk aan te stellen, moesten regels bedacht worden die de uitstoot van schadelijke stoffen beperkten. In 1992 werden deze regels verenigd in de Euronorm en vanaf dat jaar moesten alle nieuwe auto’s voldoen aan de Euro 1-norm. Deze norm stelde grenzen aan de uitstoot van stoffen als koolstofmonoxide, stikstof en fijnstof. Inmiddels zijn die regels flink aangescherpt en zijn er diverse emissieklassen waarin een auto kan vallen, maar het principe van de Euronorm is onveranderd.
Feitelijk is de emissieklasse een voortvloeisel uit de Euronorm. Voldoet een voertuig aan een bepaalde Euronorm, dan valt hij automatisch in diezelfde emissieklasse. De Euronorm gaat van klasse ‘geen’ tot klasse 6 en hetzelfde geldt voor de emissieklasse. Valt je auto dus onder de Euro 4-norm, dan valt hij in emissieklasse 4. Er zijn in die zin geen verschillen, het is een andere manier om de emissieklasse te benoemen.
Om te weten welke Euronorm jouw auto heeft, hoef je eigenlijk alleen maar naar je bouwjaar te kijken. De indeling van de diverse Euronormen is als volgt:
Er is nog een kleine kanttekening te maken bij de Euro 6-norm. Die is namelijk te onderscheiden in de Euro 6b, 6c en 6d-norm. Dit heeft te maken met de manier waarop er getest wordt. Heeft je auto een Euro 6c-norm, dan is hij getest met de betrouwbare en realistische WLTP-test, in plaats van de inmiddels achterhaalde NEDC-test. Auto’s met een 6d-norm hebben daarbovenop nog een echte praktijktest gehad, zodat de gegevens helemaal betrouwbaar zijn.
In de praktijk staat je Euronorm dus voor hoe schoon – of vervuilend – je auto is. Dat is met name relevant in steden met milieuzones. Daar zijn auto’s onder een bepaalde norm op sommige plekken niet welkom. De milieuzones worden aangeduid met diverse kleuren:
Vanaf 1 januari 2025 zijn gemeenten vrij om de eisen strenger te maken en mogen ze zelfs een blauwe zone instellen, die geldt voor Euro 5 of hoger.
Het bouwjaar van je auto is dus een belangrijke pijler, maar de grijze kaart – het inschrijvingsbewijs van je auto – geeft eveneens een duidelijk antwoord op deze vraag. In het vak V9 bind je de Euronorm van je auto, onder de titel ‘Milieuklasse EG-goedkeurig V.9’. Een derde manier om achter je Euronorm te komen, is door te kijken op het kentekenregister van het RDW. Na het invoeren van je kenteken vind je de klasse door te kijken onder ‘Motor & Milieu - Uitstoot’.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024