Autoalarmen worden door de Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM) voorzien van een certificaat. Hierbij worden vijf verschillende klassen onderscheiden: SCM-klasse 1 tot en met 5. Hoe hoger het cijfer, des te beter de auto is beveiligd. Overigens zijn alle auto’s die vanaf 1998 in Europa zijn geproduceerd voorzien van een autoalarm met SCM-klasse 1.
Iedere auto die sinds 1998 in Europa geproduceerd is, beschikt over een alarm met SCM-klasse 1. Dit is geen alarm dat gebruikmaakt van licht- of geluidssignalen. Het is een dubbele startonderbreker: de auto start niet als de sleutel niet in het contact zit (bij keyless systemen: niet in de buurt is).
Auto’s met een klasse 2 autoalarm hebben de startonderbreker van SCM-klasse 1. Daarnaast zijn de portieren, motorkap en achterklep extra beveiligd. Als het alarm is ingeschakeld en iemand probeert de motorkap, de achterklep of een portier open te breken, geeft de auto een hard, schel geluid. Ook geeft de auto knipperende lichtsignalen. Een autoalarm met SCM-klasse 2 moet handmatig worden ingeschakeld.
Een klasse 3 alarm heeft dezelfde beveiliging als een alarm met SCM-klasse 2, aangevuld met een hellingshoeksensor. Als de sensor registreert dat de hellingshoek van de auto verandert, geeft de auto een hard geluid en knipperende lichtsignalen. Zo wordt het heel moeilijk om onopgemerkt de auto omhoog te krikken of weg te takelen. Ook een klasse 3 alarm moet je handmatig inschakelen.
Met een autoalarm met SCM-klasse 4 wordt de kans een stuk groter dat je auto wordt teruggevonden. Naast de kenmerken van een klasse 3 alarm heb je met SCM-klasse 4 een op afstand inschakelbaar voertuigvolgsysteem. De meldkamer kan hierdoor zien waar de gestolen auto zich bevindt. Hierdoor wordt een groot deel van de gestolen auto’s teruggevonden.
Een autoalarm met SCM-klasse 5 heeft een klein, maar belangrijk verschil ten opzichte van een autoalarm met SCM-klasse 4. Dit hoogste niveau alarm heeft namelijk, naast alle eigenschappen van de andere SCM-klassen, een voertuigvolgsysteem dat automatisch inschakelt zodra het alarm afgaat. Dankzij dit geavanceerde GPS-voertuigvolgsysteem wordt 90 procent van de gestolen auto’s met een klasse 5 alarm teruggevonden.
Een autoalarm is een (flinke) investering. Als je een auto van deze eeuw hebt, is deze in ieder geval uitgerust met een klasse 1 alarm. Of je meer nodig hebt, hangt vooral af van je verzekeraar. Die kan eisen dat je een autoalarm van een bepaalde SCM-klasse laat monteren voor de diefstalverzekering. Zeker op duurdere auto’s is dit heel gebruikelijk.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 juni 2023