Op lange afstanden is een auto met cruisecontrol absoluut een aanrader. Nog lekkerder is een auto met adaptive cruisecontrol. Maar wat doen deze systemen precies? Hier vind je alles wat je moet weten.
Voor de uitvinding van cruisecontrol moeten we de Amerikaan Ralph Teetor bedanken. Hij bedacht in 1945 een systeem waarmee je met een druk op de knop een constante snelheid blijft rijden. Tegenwoordig hebben auto’s met cruisecontrol nog veel meer slimme functies, zoals de mogelijkheid deze snelheid aan te passen en de optie om de cruisecontrol te pauzeren en later weer op te pakken. Pauzeren van de cruisecontrol gaat overigens met een knop of door te remmen of de koppeling in te trappen.
Wie in België heeft gereden, is vast al eens een bord tegengekomen dat cruisecontrol verbiedt. Ook in andere landen zie je deze borden. Je ziet ze op wegen waar de kans op files en plotselinge vertragingen groot is. Uit onderzoek is gebleken, dat cruisecontrol de reactiesnelheid kan verlagen en daarmee de kans vergroot dat je op een file of plots afremmende voorligger inrijdt.
Adaptive cruisecontrol, afgekort ACC, is een systeem dat net als cruisecontrol een bepaalde snelheid vasthoudt. Ondertussen letten camera’s in de auto op de verkeerssituatie en remt de auto af wanneer dit nodig is om een veilige afstand tot de voorligger te houden. Sommige auto’s met adaptive cruisecontrol kunnen ook zelfstandig filerijden.
Cruisecontrol is steeds meer gemeengoed aan het worden in autoland. Je hebt dan ook keus uit een lange lijst auto’s met deze comfortabele optie aan boord. Hier vind je onze occasions met cruisecontrol.
Het aanbod van auto’s met adaptive cruisecontrol groeit eveneens gestaag. Op recente auto’s zie je deze optie al veel. Gaan we verder terug in de tijd, dan zijn het vooral de luxere auto’s die adaptive cruisecontrol aan boord hebben. Hier vind je de occasions met adaptive cruisecontrol.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 juni 2023