Halogeenverlichting
Vooralsnog is de halogeenlamp de meest voorkomende autolamp op de weg. Deze lampen zijn het goedkoopst. Daar staat wel tegenover dat ze ook het kortst meegaan. Bovendien geven onderstaande autolampen een betere lichtopbrengst.
Xenonverlichting
Xenonverlichting heeft een kleur en intensiteit die vergeleken kan worden met daglicht. Een xenonlamp gaat veel langer mee dan een halogeenlamp. Ook is het energieverbruik in vergelijking met een halogeenlamp stukken lager. Een halogeenlamp werkt, net als een gloeilamp, met een gloeidraad waardoor licht ontstaat. Bij een xenonlamp wordt dit licht opgewekt door een speciaal gas dat onder hoge druk staat. In een xenonlamp zitten twee elektrodes. Hiertussen ontstaat een vlamboog. Deze vlamboog ontstaat door een zeer hoge spanning op de elektrodes. Dit geeft een tot drie keer betere lichtopbrengst dan een halogeenlamp en is dus veiliger voor het verkeer.
Ledverlichting
De zuinigste en duurzaamste autolamp is ledverlichting. De levensduur van ledlampen is 50 keer zo lang als van halogeen en tot wel 25 keer zo lang als van xenon. Bovendien is het stroomverbruik lager dan voor beide alternatieven, zijn de lichtunits compacter en is de lichtopbrengst groot. Hoewel ledverlichting duurder is dan bovenstaande autolampen, wordt het op grote schaal toegepast. Bovendien kun je met behulp van speciale kleppen de lichtbundel deels blokkeren, waardoor je maximale verlichting combineert met minimale verblinding voor overige weggebruikers.
Laserlampen
Laserlampen worden vooral als aanvulling op ledlampen gebruikt. Ze geven helder, homogeen en scherp licht. Door een zeer gerichte straal kan een laserlamp bij specifieke toepassingen helpen, bijvoorbeeld als bochtverlichting. Vooral BMW en Audi zijn bezig met het gebruik van laserlampen op hun (nieuwste) auto’s.







