Elk jaar als de zon zich wat vaker laat zien, begint het bij een deel van de Nederlanders te kriebelen. Het cabriovirus is nooit een ware pandemie in ons land, maar kan bij de liefhebber hardnekkig zijn. Binnen cabrioland zijn er twee kampen: dat van de softtop cabriolet en dat van de hardtop cabriolet. Weet je nog niet bij welke club jij je wilt aansluiten? Lees dan hieronder onze ultieme vergelijking van de softtop cabrio en hardtop cabrio.
Mercedes-Benz zorgde met de SLK in 1996 voor de herintroductie van de hardtop cabriolet (sinds 1919 bouwde een enkeling al dergelijke cabrio’s). Officieel was de Mitsubishi 3000 GT Spyder hem in 1995 overigens voor, maar die auto kent vrijwel niemand. Peugeot maakte het klapdak als eerste beschikbaar voor de ‘massa’ met de 206 CC – een regelrechte hit. De auto bood het beste van twee werelden in een verrassend betaalbaar pakket. Vele merken volgden. Op Gaspedaal.nl zie je dan ook verrassend veel klapdaken tussen de tweedehands cabriolets.
Op papier is de hardtop cabriolet de ideale auto voor liefhebbers. Een hard dak is praktisch, stil en door de wasstraat te rijden, terwijl je bij het minste zonnestraaltje met één druk op de knop in de open lucht zit. Je moet daar wel een hoger zwaartepunt, duurdere techniek en gedoe met bagageruimte tegenover zetten. Bovendien moet het uiterlijk je liggen. Want hoewel dit concept op tweezitters goed werkt, is de vierzits hardtop cabrio zelden echt mooi. Het enorme dak vergt nu eenmaal designconcessies waar alleen de BMW 3 Serie, Volvo C70 en Volkswagen Eos echt goed mee wegkomen.
De softtop cabriolet is al veel langer vaste waarde in de autogeschiedenis. Zeker in de tijd dat je de kap met de hand moest openen en sluiten, kwam dit goed uit: zo’n linnen dakje is een stuk lichter. Dat betekende ook, dat het zwaartepunt lager kon liggen dan bij een hardtop cabrio. Bovendien kun je een stoffen dak volledig opvouwen en dus in een kleinere ruimte onderbrengen – hallo, bagageruimte! En hoewel een klapdak in actie er spannend uitziet, oogt de auto dicht niet voor iedereen als een cabrio. Met een linnen dak heb je dat ‘probleem’ niet.
Een linnen dak betekent echter nóg meer dat je moet kunnen omgaan met de cabrio-lifestyle. Want zo’n softtop betekent dat je (beter) niet door de wasstraat kunt rijden en dus moet je zelf de spons ter hand nemen. Het betekent ook dat je (zeker op goedkopere modellen) slechts een veredelde tentdoek tussen jou en het slechte weer hebt zitten. En zo’n lap stof nodigt menig onverlaat uit om er een mes in te zetten – je hebt nu eenmaal vreemde mensen op de wereld. Ook de tand des tijds doet je dakje geen goed; de softtop zakt na een tijdje in.
Na het ongekende succes van de 206 CC en sommige van zijn concurrenten leek de weg geplaveid voor de ‘klapdakcabrio’. Toch is het zoeken met een vergrootglas naar een nieuwe hardtop cabrio. Om precies te zijn: de Ferrari Portofino M is de enige ‘volwaardige’ cabriolet met wegklappende hardtop – de rest zijn eerder targa’s te noemen. Met een nieuwprijs van zes cijfers is dit niet bepaald een massaproduct.
Met het verzamelde aanbod van meer dan 40 autosites en ruim 10.000 autobedrijven mis je op Gaspedaal.nl geen enkele auto. Wil jij met mooi weer lekker met je hoofd in de zon en je haren in de wind rijden? Bekijk dan ons aanbod van tweedehands cabriolets of ontdek onze scherpe aanbiedingen voor een private lease cabrio.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 juni 2023