In het kort
Heb je geen tijd om de hele blog te lezen? Hieronder vind je beide cabrio soorten in een oogopslag:
- Hardtop cabriolet: Combineert het comfort en de veiligheid van een coupé met open rijplezier. Stil, praktisch en inbraakbestendig, maar zwaar, duur en met weinig bagageruimte.
- Softtop cabriolet: Lichter, klassieker en met meer bagageruimte; echte cabriobeleving en vaak mooier in design. Minder goed geïsoleerd, kwetsbaarder en niet geschikt voor de wasstraat.
De hardtop cabriolet
Mercedes-Benz zorgde met de SLK in 1996 voor de herintroductie van de hardtop cabriolet (sinds 1919 bouwde een enkeling al dergelijke cabrio’s). Officieel was de Mitsubishi 3000 GT Spyder hem in 1995 overigens voor, maar die auto kent vrijwel niemand. Peugeot maakte het klapdak als eerste beschikbaar voor de ‘massa’ met de 206 CC – een regelrechte hit. De auto bood het beste van twee werelden in een verrassend betaalbaar pakket. Vele merken volgden. Op Gaspedaal.nl zie je dan ook verrassend veel klapdaken tussen de tweedehands cabriolets.
Comfortabel dicht én volledig open rijden met een hardtop cabrio
Op papier is de hardtop cabriolet de ideale auto voor liefhebbers. Een hard dak is praktisch, stil en door de wasstraat te rijden, terwijl je bij het minste zonnestraaltje met één druk op de knop in de open lucht zit. Je moet daar wel een hoger zwaartepunt, duurdere techniek en gedoe met bagageruimte tegenover zetten. Bovendien moet het uiterlijk je liggen. Want hoewel dit concept op tweezitters goed werkt, is de vierzits hardtop cabrio zelden echt mooi. Het enorme dak vergt nu eenmaal designconcessies waar alleen de BMW 3 Serie, Volvo C70 en Volkswagen Eos echt goed mee wegkomen.
Voordelen hardtop cabriolet
- Dicht heb je een coupé, open heb je een cabrio.
- Je kunt ermee door de wasstraat.
- Het harde dak biedt betere isolatie.
- Een hardtop cabriolet heeft geen last van een inzakkend dak.
- Je bent beter beschermd tegen inbraak en vandalisme.
Nadelen hardtop cabriolet
- De techniek is duurder en complexer dan van softtop cabrio’s.
- Het dak kan vaak niet rijdend geopend worden.
- De auto heeft een hoger zwaartepunt.
- Bij vrijwel alle hardtop cabriolets neemt het dak (veel) bagageruimte in.
- De ‘purist’ zal altijd kiezen voor het linnen dak.
- Als vierzits is een hardtop cabrio zelden mooi om te zien.
De softtop cabriolet
De softtop cabriolet is al veel langer vaste waarde in de autogeschiedenis. Zeker in de tijd dat je de kap met de hand moest openen en sluiten, kwam dit goed uit: zo’n linnen dakje is een stuk lichter. Dat betekende ook, dat het zwaartepunt lager kon liggen dan bij een hardtop cabrio. Bovendien kun je een stoffen dak volledig opvouwen en dus in een kleinere ruimte onderbrengen – hallo, bagageruimte! En hoewel een klapdak in actie er spannend uitziet, oogt de auto dicht niet voor iedereen als een cabrio. Met een linnen dak heb je dat ‘probleem’ niet.
Voordelen softtop cabriolet
- Het zwaartepunt van de auto ligt lager.
- De linnen kap is de enige optie voor de ‘purist’.
- Je ziet altijd dat het een cabrio is.
- Als vierzits oogt de auto meestal mooier.
- Het dak neemt geopend geen (extra) bagageruimte in.
- De meeste softtop cabrio’s kun je rijdend openen.
Nadelen softtop cabriolet
- Ook een linnen dak is prijzig als het kapot gaat.
- De auto is minder goed geïsoleerd.
- Als je pech hebt, ben je het mikpunt van vandalen en inbrekers.
- Met een softtop door de wasstraat rijden, wordt afgeraden.
- Een linnen dak zakt in met de jaren.
- Zelfs een cabrio met softtop is alsnog zwaarder dan een coupé.
Je moet kunnen leven met een softtop cabrio
Een linnen dak betekent echter nóg meer dat je moet kunnen omgaan met de cabrio-lifestyle. Want zo’n softtop betekent dat je (beter) niet door de wasstraat kunt rijden en dus moet je zelf de spons ter hand nemen. Het betekent ook dat je (zeker op goedkopere modellen) slechts een veredelde tentdoek tussen jou en het slechte weer hebt zitten. En zo’n lap stof nodigt menig onverlaat uit om er een mes in te zetten – je hebt nu eenmaal vreemde mensen op de wereld. Ook de tand des tijds doet je dakje geen goed; de softtop zakt na een tijdje in.
Nieuwe hardtop cabriolet: 1 optie
Na het ongekende succes van de 206 CC en sommige van zijn concurrenten leek de weg geplaveid voor de ‘klapdakcabrio’. Toch is het zoeken met een vergrootglas naar een nieuwe hardtop cabrio. Om precies te zijn: de Ferrari Portofino M is de enige ‘volwaardige’ cabriolet met wegklappende hardtop – de rest zijn eerder targa’s te noemen. Met een nieuwprijs van zes cijfers is dit niet bepaald een massaproduct.
Tweedehands hardtop of softtop cabriolet zoeken?
Met het verzamelde aanbod van meer dan 40 autosites en ruim 10.000 autobedrijven mis je op Gaspedaal.nl geen enkele auto. Wil jij met mooi weer lekker met je hoofd in de zon en je haren in de wind rijden? Bekijk dan ons aanbod van tweedehands cabriolets.







