Als je overweegt een auto te kopen of misschien je eigen auto wil verkopen, is het handig om te weten wat een auto precies kost. Er zijn echter verschillende manieren om de waarde van een (tweedehands) auto te bepalen. Hoe gebeurt dit nu eigenlijk, en wat komt er allemaal bij kijken?
Bij geboorte van je auto krijgt deze een cataloguswaarde toegekend. Dit wordt ook wel de nieuwwaarde van een auto genoemd. De nieuwwaarde verdwijnt zodra de auto uit de fabriek rolt. Alles wat er daarna gebeurt kan de waarde van de auto verminderen. Iedere kilometer, iedere dag, ieder krasje. Die waardevermindering door veroudering en slijtage heet afschrijving en heeft invloed op de dagwaarde van een auto. Je bepaalt de dagwaarde door het bedrag van waardevermindering van de catalogusprijs af te trekken. Het is letterlijk het bedrag dat je auto vandaag waard is, of was op het moment van diefstal of schade.
De vervangingswaarde van een auto is vergelijkbaar met de dagwaarde. Het bedrag kan hetzelfde zijn, maar meestal is de vervangingswaarde wat hoger. Meestal kun je voor de dagwaarde van je huidige auto geen volledig gelijkwaardige auto kopen. Verzekeraars gebruiken daarom veelal de vervangingswaarde, zodat je wel een gelijkwaardige auto kunt kopen. De vervangingswaarde is vaak 10% hoger dan de dagwaarde, maar dit varieert. Het bedrag is hoger, omdat bij de vervangingswaarde rekening gehouden kan worden met het winstpercentage dat de verkopende partij rekent. De vervangingswaarde is niet altijd eenvoudig te berekenen. Vooral bij youngtimers of oldtimers kan dit lastig blijken.
Als je bij een autobedrijf een andere auto wil kopen, kan de verkoper een inruilwaarde afgeven voor je huidige auto. Deze is onder andere gebaseerd op factoren die ook de dagwaarde bepalen. Er kunnen echter meer zaken meespelen in het waardeoordeel van de inkopende partij. In welk land is de auto voor het eerst geregistreerd? Hoeveel eigenaren heeft de auto gehad en is er goed voor gezorgd? Hoeveel opties zitten erop? Is alle documentatie nog aanwezig en kloppend? Hoe schat de verkoper de verkoopbaarheid van jouw inruilauto in? Allemaal factoren die een rol spelen in het bepalen van de inruilwaarde.
Gebaseerd op bovenstaande factoren zal de inkoper een bepaald bedrag voor je huidige auto willen betalen. Niet alleen je huidige auto bepaalt in zo’n situatie de inruilwaarde, ook de auto die je voor ogen hebt is een bepalende factor. Het is een heel verschil of je straks in een goedkopere of veel duurdere auto wegrijdt. De cataloguswaarde van de nieuwe auto of de dagwaarde van de occasion die je wil kopen, minus de inruilwaarde van je huidige auto, bepaalt het bedrag dat je moet bijbetalen. In het gunstigste scenario kun je geld terugkrijgen.
Er is ook een abstracte manier om de waarde van je auto te bepalen: vanuit emotie. Bij de emotionele waarde van een auto houd je minder rekening met de cijfers, informatie en data die de werkelijke waarde zouden moeten bepalen. De centrale vraag is: wat is de auto in jouw ogen waard? De emotionele waarde is een gevoelskwestie. Vanwege de gedeelde historie die je met de auto hebt, kun je een hoger bedrag willen vragen dan de markt bepaalt. Dat is niet onterecht, maar het vergroot de kans dat je langer moet wachten totdat een geïnteresseerde koper de knoop doorhakt.
De taxatiewaarde van een auto kan alleen worden bepaald door een beëdigd taxateur. Deze persoon controleert de auto grondig om de waarde te bepalen, bijvoorbeeld voor verkoop of de verzekering. Bij de taxatie wordt naast het merk en model onder meer gekeken naar factoren als de leeftijd en technische staat waarin de auto verkeert. Een taxatie wordt vrijwel alleen gedaan voor auto’s die op één of andere manier speciaal zijn, zij het een sportwagen of oldtimer. De waarde uit het taxatierapport is doorgaans gelimiteerde tijd geldig, hooguit vaak een jaar of drie.
Wellicht ben je geïnteresseerd om je eerste auto of een volgende auto te kopen. Op Gaspedaal.nl heb je de keuze uit een breed assortiment aan tweedehands auto’s in allerlei soorten en maten. Ontdek onze occasions.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 juni 2023