Turkse auto’s hebben niet echt een eigen identiteit. En dat is niet gek, want er zijn geen grote automerken uit Turkije. Een handvol merken heeft het geprobeerd en gefaald. Wat betreft productie weten ze in Turkije wel van wanten: het is een van de grootste autofabrikanten van de wereld. Met een nieuw elektrisch automerk hoopt Turkije de markt te veroveren. Zo gaan we de komende jaren mogelijk steeds meer van het land horen. Ontdek op Gaspedaal.nl meer over Turkse auto’s.
Turkije heeft een gevarieerde auto-industrie. Het land houdt zich voornamelijk bezig met de productie van auto’s voor gevestigde merken zoals Ford, Hyundai, Renault en Toyota. Jaarlijks rollen er meer dan een miljoen auto’s van de band, waarmee het tot de vijftien grootste autoproducenten ter wereld behoort. Hoewel Turkije nauwelijks automerken uit eigen land heeft, komen er sommige van de grootste fabrikanten van bedrijfswagens vandaan. Het debuut van de Devrim in 1961, gebouwd door treinfabrikant Tülomsaş, markeert de eerste stap van Turkije in de autowereld. Later volgt Anadol, een tak van autofabrikant Otosan.
De auto-industrie van Turkije draait vanaf het eerste moment om productie voor buitenlandse merken. Toch zijn er enkele automerken uit Turkije die voet aan de grond kregen. De Devrim van Tülomsaş is in 1961 de eerste auto uit Turkije. Het betreft een sedan die helaas al snel flopt. Anadol neemt het stokje over; tot het omvallen van dit merk in 1991 worden zeven modellen geproduceerd door Otosan. In 2007 wordt Etox opgezet. Dit is een kleine sportwagenfabrikant, vooral bekend om de Zafer. Met het vizier op de toekomst komen in 2019 meerdere bedrijven samen om Togg te stichten.
De opkomst van de elektrische auto, gepaard met de ambities van Turkije om weer een eigen automerk te hebben, resulteert in de oprichting van Togg. Het is een project van president Erdogan. Een nieuwe fabriek in Bursa moet jaarlijks 175.000 elektrische auto’s kunnen produceren. Het eerste model van Togg is een compacte SUV geheten T10X, ontworpen door designhuis Pininfarina. De T10X is gebouwd op een platform dat gedeeld wordt met vier andere elektrische modellen, te weten een: sedan, hatchback, B-segment SUV en een compacte MPV. Togg ambieert eind 2024, begin 2025 in Nederland de verkoop te beginnen.
Aangezien er relatief weinig Turkse auto’s zijn geproduceerd, is het niet eenvoudig om aan een exemplaar te komen. In Nederland zijn ze nooit verkocht, dus importeren is het sleutelwoord. Hetzelfde geldt als je een elektrische auto van Togg wilt kopen. De eerste auto’s van het jonge merk zijn in 2023 op de markt gekomen in Turkije, theoretisch kun je er dus een naar Nederland halen. Let wel dat prijzen wegens de luxe aard van het beestje aan de hoge kant liggen. Daarbij komen invoerkosten en zul je onder meer belastingen moeten betalen om een Turkse auto te importeren.
Als je interesse hebt in een occasion uit Turkije zul je goed moeten zoeken. Wegens de beperkte hoeveelheid Turkse auto’s die er zijn gemaakt, kom je ze op Gaspedaal.nl amper tegen. De ontwikkelingen rondom de ambitieuze Turkse autofabrikant Togg zetten dit op zijn kop. Zeker gezien de vraag naar elektrische auto’s, alsmede de influx aan nieuwe fabrikanten van elektrische auto's, biedt Togg ruimte om een deel van de markt te veroveren. En zo zullen we naarmate het merk zich vestigt het aanbod van Turkse occasions zien groeien.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 11 maart 2024