De Jeep Wrangler blijft trouw aan zijn roots met zijn onverwoestbare body-on-frame ontwerp.

De Jeep Wrangler heeft een geschiedenis die teruggaat tot de Tweede Wereldoorlog. Het Amerikaanse leger had immers de Willys MB in gebruik en van dat voertuig volgde in 1945 ook een consumentenversie: de Jeep CJ. Het is de eerste vierwielaangedreven auto in massaproductie ooit. Jeep bouwt 1,5 miljoen CJ’s, waarna in 1986 de eerste Jeep Wrangler zijn opwachting maakt. De Wrangler is formeel niet de opvolger van de CJ, maar de overeenkomsten zijn duidelijk: van het body-on-frame ontwerp tot de opengewerkte carrosserie en stevige assen. Nog altijd volgt de huidige Wrangler dat oer-recept.
Gemiddelde prijs
€ 56.059
Meest voorkomende bouwjaar
2016
Gemiddelde kilometerstand
73.785 km
Aangeboden auto’s

De vierde generatie van de Jeep Wrangler staat net als zijn voorganger op een ladderchassis. Motorkap en deuren zijn voortaan van aluminium, waardoor de Wrangler liefst 90 kilo aan gewicht verliest. Er is keuze uit twee- en vierwielaandrijving en instappen kan in de 2,0-liter benzinemotor met 272 pk, een diesel en zelfs een plug-in hybride. Deze Wrangler 4xe kent een systeemvermogen van 375 pk en beschikt over een elektrische actieradius van ongeveer 51 kilometer. De Wrangler 4xe is er onder meer als de zeer terreinwaardige Rubicon, compleet met zwarte hardtop en zwarte spatborden.
Kenmerken van deze Jeep Wrangler

De derde generatie van de Jeep Wrangler (JK) is er voor het eerst als vierdeurs. De gegroeide Wrangler is weer praktischer dan zijn voorganger, waarbij de Unlimited plek biedt aan vijf volwassenen en flink wat bagage. De offroad-eigenschappen zijn weer formidabel, maar onroad-capaciteiten nemen ook toe. Handig is de hardtop uit drie delen. In Europa is de Wrangler er met een 208 pk sterke 3,8-liter V6 benzinemotor én als 177 pk sterke viercilinder diesel. Schakelen gebeurt via een handgeschakelde zesversnellingsbak of een vijftraps automaat. Die uitvoeringen zijn beschikbaar: de Sport, Sahara en de Rubicon.
Kenmerken van deze Jeep Wrangler

De tweede generatie van de Jeep Wrangler (TJ) grijpt weer terug op de looks van de CJ-7. De ronde koplampen zijn van de partij, net als een neerklapbare voorruit en verwijderbare portieren. Dankzij een softtop of een verwijderbare hardtop houden berijders het droog. De TJ is voorzien van een vier-link ophanging met schroefveren en heeft airbags aan boord. In 2003 volgt de zeer luxe Jeep Wrangler Rubicon, compleet met sperdifferentieel op zowel voor- als achteras. Een jaar later is er de Wrangler Unlimited die dankzij een langere wielbasis liefst 33 centimeter groeit. Het resultaat is flink meer been- en bagageruimte.
Kenmerken van deze Jeep Wrangler

De eerste generatie van de Jeep Wrangler (YJ) lijkt nog wel op de CJ-7 die hij aflost, maar mechanisch heeft de Wrangler meer weg van de Cherokee. De tweedeurs vierwielaangedreven Wrangler moest naast offroad ook op het asfalt zijn mannetje staan en biedt daarom behoorlijk wat rijcomfort. Tussen het basismodel en het topmodel dat ‘Sahara’ heet, zit de Laredo. Krachtigste motorisering is een 4,2-liter zes-in-lijn die 113 pk levert. Opvallend: de eerste Jeep Wrangler is de enige uitvoering in de geschiedenis met vierkante koplampen, later werden ze gewoon weer rond.
Kenmerken van deze Jeep Wrangler

'Wrangler Unlimited biedt extra interieurruimte'
Dé meest interessante uitvoering van de Jeep Wrangler is voor velen de Rubicon. De Rubicon ziet er wat ruiger uit, maar presteert offroad ook echt meer. Zo kom je de Rubicon tegen met een 4:1 tussenbak met een lage gearing en zelfs met 32-inch Mud Terrain-banden. Die Rubicon tref je onder meer aan als plug-in hybride die zowel zuinig als krachtig is. Ben je op zoek naar meer ruimte, dan is de Jeep Wrangler Unlimited met langere wielbasis een uitkomst. De Wrangler 80th Anniversary biedt onder meer een lederen interieur en 18-inch lichtmetalen wielen.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/jeep_wrangler_faq_11be6798e2.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025
Andere populaire Jeep modellen