Dramatische afname zichtbaarheid bij SUV's
Vergelijking zichtbaarheid binnen 10 meter radius
| Model | Zicht 1997 | Zicht 2023 | Afname |
|---|---|---|---|
| Honda CR-V | 68 procent | 28 procent | -40 procent |
| Chevrolet Suburban | 56 procent | 28 procent | -28 procent |
De Honda CR-V laat de grootste achteruitgang zien. Een bestuurder zag in 1997 nog 68 procent van de directe omgeving, terwijl dit in 2023 is gedaald naar slechts 28 procent. Ook de Chevrolet Suburban scoort slecht met een halvering van het zicht.
Technische verklaring
De oorzaak ligt in twee belangrijke designtrends bij moderne SUV's. Ten eerste zijn de motorkappen een stuk hoger geworden voor betere bescherming bij frontale botsingen. Daarnaast zijn de buitenspiegels fors groter gemaakt. Deze aanpassingen maken de auto's veiliger voor inzittenden, maar creëren grotere dode hoeken in het cruciale gebied waar kinderen, fietsers of obstakels zich kunnen bevinden.
Sedans behouden beter zicht
Bij lagere sedans blijft de situatie aanzienlijk beter. De Toyota Camry verloor in twintig jaar tijd slechts 5 procent zichtbaarheid, de Honda Accord 4 procent. Dit komt vooral door hun lagere neus, waardoor het directe zicht beter behouden blijft.
Het IIHS heeft aangekondigd binnenkort de testresultaten van 150 andere modellen te publiceren. Deze data zal een nog completer beeld geven van de zichtbaarheidsproblematiek bij moderne auto's.







