Zicht vanuit moderne SUV's is dramatisch afgenomen volgens veiligheidsonderzoek

Bestuurders van SUV's raken steeds meer het overzicht kwijt.
Dylan Smit2 minuten leestijd18 september 2025

Het Amerikaanse veiligheidsinstituut IIHS heeft met een innovatief camerasysteem gemeten wat bestuurders nog kunnen zien vanuit hun voertuig. De resultaten van dit onderzoek zijn zorgwekkend, vooral voor de veiligheid van voetgangers en fietsers in de directe omgeving van SUV's.

Het IIHS vergeleek het directe zicht naar voren, binnen een straal van 10 meter, bij zes populaire modellen over een periode van 25 jaar. De meetmethode is vernieuwend: een digitaal camerasysteem legt exact vast wat een bestuurder kan zien, wat veel nauwkeuriger is dan traditionele meetmethoden.

Dramatische afname zichtbaarheid bij SUV's

Vergelijking zichtbaarheid binnen 10 meter radius

Model Zicht 1997 Zicht 2023 Afname
Honda CR-V 68 procent 28 procent -40 procent
Chevrolet Suburban 56 procent 28 procent -28 procent

De Honda CR-V laat de grootste achteruitgang zien. Een bestuurder zag in 1997 nog 68 procent van de directe omgeving, terwijl dit in 2023 is gedaald naar slechts 28 procent. Ook de Chevrolet Suburban scoort slecht met een halvering van het zicht.

Technische verklaring

De oorzaak ligt in twee belangrijke designtrends bij moderne SUV's. Ten eerste zijn de motorkappen een stuk hoger geworden voor betere bescherming bij frontale botsingen. Daarnaast zijn de buitenspiegels fors groter gemaakt. Deze aanpassingen maken de auto's veiliger voor inzittenden, maar creëren grotere dode hoeken in het cruciale gebied waar kinderen, fietsers of obstakels zich kunnen bevinden.

Sedans behouden beter zicht

Bij lagere sedans blijft de situatie aanzienlijk beter. De Toyota Camry verloor in twintig jaar tijd slechts 5 procent zichtbaarheid, de Honda Accord 4 procent. Dit komt vooral door hun lagere neus, waardoor het directe zicht beter behouden blijft.

Het IIHS heeft aangekondigd binnenkort de testresultaten van 150 andere modellen te publiceren. Deze data zal een nog completer beeld geven van de zichtbaarheidsproblematiek bij moderne auto's.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.

Dit artikel is gepubliceerd op 18 september 2025

Ook interessant voor jou

Nieuws

Gaan we binnenkort alle functies in onze auto bedienen met o

15 oktober 2025
De bedieningsknoppen in auto's zijn volop in beweging. Na de recente erkenning dat touchknoppen niet ideaal zijn, laat een nieuw patent van Volkswagen zien
Nieuws

Verzonken deurgrepen op moderne auto's blijken levensgevaarl

14 oktober 2025
De verzonken deurgrepen die we steeds vaker zien op nieuwe auto's zijn niet alleen onhandig, maar vormen ook een serieus veiligheidsrisico. Dat blijkt uit
Nieuws

Batterij leeg in een elektrische auto: zo ver kom je écht op

14 oktober 2025
Een net uitgevoerde test van de ADAC onthult precies wat er gebeurt als je de batterij van je EV compleet leegrijdt. Met 6 verschillende modellen werd op e
Nieuws

Winterbanden ANWB test toont grote veiligheidsrisico's bij g

13 oktober 2025
Een recent uitgevoerd ANWB-onderzoek naar winterbanden laat zien dat bezuinigen op banden flink gevaarlijk kan zijn. Van de geteste 31 winterbanden in maat
Nieuws

Sterke stijging elektrische autoverkoop Europa terwijl Tesla

13 oktober 2025
Nieuwe data over de Europese automarkt laten een opmerkelijke ontwikkeling zien: terwijl de verkoop van elektrische auto's flink stijgt, zakt Tesla juist w
Nieuws

EU zoekt met goedkope stadsauto van € 15.000 antwoord op Chi

13 oktober 2025
Een nieuwe compacte en betaalbare auto voor rond de € 15.000. Dat moet het Europese antwoord worden op de golf van goedkope Chinese elektrische auto's die