Het Amerikaanse veiligheidsinstituut IIHS heeft met een innovatief camerasysteem gemeten wat bestuurders nog kunnen zien vanuit hun voertuig. De resultaten van dit onderzoek zijn zorgwekkend, vooral voor de veiligheid van voetgangers en fietsers in de directe omgeving van SUV's.
Het IIHS vergeleek het directe zicht naar voren, binnen een straal van 10 meter, bij zes populaire modellen over een periode van 25 jaar. De meetmethode is vernieuwend: een digitaal camerasysteem legt exact vast wat een bestuurder kan zien, wat veel nauwkeuriger is dan traditionele meetmethoden.
Model | Zicht 1997 | Zicht 2023 | Afname |
---|---|---|---|
Honda CR-V | 68 procent | 28 procent | -40 procent |
Chevrolet Suburban | 56 procent | 28 procent | -28 procent |
De Honda CR-V laat de grootste achteruitgang zien. Een bestuurder zag in 1997 nog 68 procent van de directe omgeving, terwijl dit in 2023 is gedaald naar slechts 28 procent. Ook de Chevrolet Suburban scoort slecht met een halvering van het zicht.
De oorzaak ligt in twee belangrijke designtrends bij moderne SUV's. Ten eerste zijn de motorkappen een stuk hoger geworden voor betere bescherming bij frontale botsingen. Daarnaast zijn de buitenspiegels fors groter gemaakt. Deze aanpassingen maken de auto's veiliger voor inzittenden, maar creëren grotere dode hoeken in het cruciale gebied waar kinderen, fietsers of obstakels zich kunnen bevinden.
Bij lagere sedans blijft de situatie aanzienlijk beter. De Toyota Camry verloor in twintig jaar tijd slechts 5 procent zichtbaarheid, de Honda Accord 4 procent. Dit komt vooral door hun lagere neus, waardoor het directe zicht beter behouden blijft.
Het IIHS heeft aangekondigd binnenkort de testresultaten van 150 andere modellen te publiceren. Deze data zal een nog completer beeld geven van de zichtbaarheidsproblematiek bij moderne auto's.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Dit artikel is gepubliceerd op 18 september 2025