Vergeet voor je op vakantie gaat met de auto deze cruciale stap niet

Bandenspanning controleren
Marek Debicki2 minuten leestijd10 juli 2025

Bandenspanning controleren is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij je vakantievoorbereidingen. Toch heeft het een enorme impact op je veiligheid, comfort én verbruik. Even de technische details op een rij, zodat je precies weet wat je moet doen. De juiste spanning is extra belangrijk als je met een volle auto op pad gaat. Door het extra gewicht van bagage en passagiers hebben je banden namelijk een hogere spanning nodig. En die waarden verschillen behoorlijk per auto.

Waar vind je de juiste waarden?

Je vindt de aanbevolen bandenspanning meestal op een metalen plaatje in de deurpost of achter de tankklep. Daar staat ook het verschil tussen een 'normale' en beladen auto. Die waarden lopen uiteen per merk, model en bandenmaat.

Zie je nergens de juiste waarden? Dan kun je als vuistregel 2,3 tot 2,5 bar aanhouden. Maar het is beter om even te zoeken naar de specifieke waardes voor jouw auto.

De exacte techniek achter bandenspanning

Belangrijk om te weten: alle officiële waarden gaan uit van koude banden. Dat komt doordat lucht uitzet bij warmte. Als je net gereden hebt, meet je dus een hogere spanning dan wanneer de banden koud zijn.

Het verschil tussen een beladen en onbeladen auto zit meestal rond de 0,3 tot 0,4 bar. Tussen voor- en achterbanden is dat verschil kleiner: zo'n 0,1 tot 0,3 bar.

De concrete effecten van verkeerde spanning

Te zachte banden zorgen voor:

  • Hoger brandstof- of stroomverbruik door meer rolweerstand
  • Snellere bandenslijtage
  • Verminderde grip en langere remweg
  • Risico op oververhitting en zelfs klapbanden

Te harde banden maken de auto nerveuzer op slecht wegdek. Dat komt doordat er minder van het bandoppervlak contact maakt met de weg.

Tips voor het meten en oppompen

Bij vrijwel elk tankstation vind je een luchtpomp. Steeds vaker kun je met pin betalen, maar het is slim om wat muntgeld achter de hand te hebben. Zeker in het buitenland.

Je kunt de spanning helaas niet op het oog controleren. Zelfs bij behoorlijk zachte banden zie je vaak nauwelijks verschil. Vertrouw dus alleen op een meetapparaat met koude banden.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.

Dit artikel is gepubliceerd op 10 juli 2025

Ook interessant voor jou

diesel plug-in hybride
Nieuws

Plug-in hybrides passeren diesel definitief in Europa

18 december 2025
Voor het eerst in de moderne autogeschiedenis is de diesel niet langer de nummer 3 in Europa. Plug-in hybrides hebben de traditionele dieselmotor ingehaald
goedkoopste auto
Nieuws

Deze 7 auto's zijn de goedkoopste in Nederland met 10 jaar g

18 december 2025
Suzuki heeft net aangekondigd dat ze voortaan 10 jaar garantie geven op al hun producten in Nederland. Van motorfietsen tot buitenboordmotoren en natuurlij
Rekeningrijden
Nieuws

Rekeningrijden komt eraan: wat betekent dit voor jouw portem

16 december 2025
D66 en CDA staan te trappelen om rekeningrijden eindelijk werkelijkheid te maken. Het klinkt modern en eerlijk: je betaalt alleen voor wat je gebruikt. Maa
wereldwijde ev-verkoop
Nieuws

China domineert wereldwijde EV-verkoop terwijl Europa achter

15 december 2025
Europa kende ooit een dominante positie in de autowereld, maar de elektrische automarkt van 2025 laat een drastisch andere realiteit zien. Als je de cijfer
Chinese-merken-hybride-markt
Nieuws

Chinese merken overheersen wereldwijde plug-in hybride markt

15 december 2025
De verschuiving in de wereldwijde autoindustrie wordt nergens zo pijnlijk duidelijk als in de verkoopcijfers van plug-in hybrides. De wereldwijde top 10 va
Nieuws

Ruiten krabben met draaiende motor, mag dat eigenlijk wel?

11 december 2025
Je kent het wel: die eerste echte vriesdag van het seizoen sta je daar met je krabber te worstelen met een laag ijs dat aanvoelt als beton. De verleiding i