Bandenspanning controleren is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij je vakantievoorbereidingen. Toch heeft het een enorme impact op je veiligheid, comfort én verbruik. Even de technische details op een rij, zodat je precies weet wat je moet doen. De juiste spanning is extra belangrijk als je met een volle auto op pad gaat. Door het extra gewicht van bagage en passagiers hebben je banden namelijk een hogere spanning nodig. En die waarden verschillen behoorlijk per auto.
Je vindt de aanbevolen bandenspanning meestal op een metalen plaatje in de deurpost of achter de tankklep. Daar staat ook het verschil tussen een 'normale' en beladen auto. Die waarden lopen uiteen per merk, model en bandenmaat.
Zie je nergens de juiste waarden? Dan kun je als vuistregel 2,3 tot 2,5 bar aanhouden. Maar het is beter om even te zoeken naar de specifieke waardes voor jouw auto.
Belangrijk om te weten: alle officiële waarden gaan uit van koude banden. Dat komt doordat lucht uitzet bij warmte. Als je net gereden hebt, meet je dus een hogere spanning dan wanneer de banden koud zijn.
Het verschil tussen een beladen en onbeladen auto zit meestal rond de 0,3 tot 0,4 bar. Tussen voor- en achterbanden is dat verschil kleiner: zo'n 0,1 tot 0,3 bar.
Te zachte banden zorgen voor:
Te harde banden maken de auto nerveuzer op slecht wegdek. Dat komt doordat er minder van het bandoppervlak contact maakt met de weg.
Bij vrijwel elk tankstation vind je een luchtpomp. Steeds vaker kun je met pin betalen, maar het is slim om wat muntgeld achter de hand te hebben. Zeker in het buitenland.
Je kunt de spanning helaas niet op het oog controleren. Zelfs bij behoorlijk zachte banden zie je vaak nauwelijks verschil. Vertrouw dus alleen op een meetapparaat met koude banden.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 10 juli 2025