Buitentemperatuur bepaalt flink hoeveel kilometers je uit je elektrische auto haalt

Dylan Smit3 minuten leestijd27 oktober 2025

Wat is nou eigenlijk de perfecte temperatuur voor een elektrische auto? Met de huidige herfsttemperaturen tussen de 10 en 15 graden zitten we precies goed, zo blijkt uit onderzoek. De chemische processen in de batterij werken dan optimaal en je hoeft de airco of verwarming nauwelijks te gebruiken. Dat scheelt behoorlijk in je actieradius.

De buitentemperatuur heeft namelijk veel meer invloed op het verbruik van een elektrische auto dan bij een benzine- of dieselmotor. De oorzaak zit in twee belangrijke systemen die stroom verbruiken: de klimaatbeheersing voor het interieur én het thermische managementsysteem van de batterij.

Perfecte temperatuur voor batterijcellen

De batterijcellen in een elektrische auto presteren het best tussen de 10 en 35 graden Celsius. Buiten deze grenzen gaat het energieverbruik omhoog. Bij lagere temperaturen worden de chemische processen in de batterij trager, waardoor zowel het laden als het regeneratief remmen minder efficiënt verlopen.

Bij hogere temperaturen moet de auto juist actief energie gebruiken om de batterij te koelen. Dit is cruciaal voor de levensduur en veiligheid van het accupakket.

Impact op de actieradius

Het effect van temperatuur op je actieradius is substantieel. Neem bijvoorbeeld de Lucid Air, momenteel de actieradiuskampioen. Bij ideale omstandigheden haalt deze auto volgens de WLTP-norm 725 kilometer. Maar let op: in die WLTP-test wordt het stroomverbruik van de airco of verwarming niet meegenomen.

In de praktijk haalt de Lucid Air bij constante snelheid van 100 kilometer per uur een actieradius van 629 kilometer. Verhoog je de snelheid naar 130 kilometer per uur, dan daalt de actieradius naar 386 kilometer - een verschil van maar liefst 39 procent.

Slimme oplossingen met warmtepompen

Steeds meer elektrische auto's komen met een warmtepomp, een systeem dat veel efficiënter werkt dan traditionele elektrische verwarming. Een warmtepomp verplaatst beschikbare warmte, in plaats van deze te genereren. Zo kan restwarmte van de elektromotor worden hergebruikt voor het verwarmen van het interieur.

De warmtepomp kan zelfs bij lage buitentemperaturen nog effectief warmte uit de buitenlucht halen. Dit zorgt voor een significant lager stroomverbruik tijdens het verwarmen van het interieur in de winter.

Energiezuinig rijden

Je rijstijl heeft ook grote invloed op de batterijtemperatuur en daarmee het verbruik. Sportief rijden met veel acceleraties en hard remmen warmt de batterij op, wat extra koeling vereist. Dit kost weer energie. De snelheid op de snelweg maakt een groot verschil: bij 130 kilometer per uur ligt het stroomverbruik 35 tot 50 procent hoger dan bij 100 kilometer per uur. De verlaging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur overdag is dus een onverwachte meevaller voor elektrische rijders.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.

Dit artikel is gepubliceerd op 27 oktober 2025

Ook interessant voor jou

diesel plug-in hybride
Nieuws

Plug-in hybrides passeren diesel definitief in Europa

18 december 2025
Voor het eerst in de moderne autogeschiedenis is de diesel niet langer de nummer 3 in Europa. Plug-in hybrides hebben de traditionele dieselmotor ingehaald
goedkoopste auto
Nieuws

Deze 7 auto's zijn de goedkoopste in Nederland met 10 jaar g

18 december 2025
Suzuki heeft net aangekondigd dat ze voortaan 10 jaar garantie geven op al hun producten in Nederland. Van motorfietsen tot buitenboordmotoren en natuurlij
Rekeningrijden
Nieuws

Rekeningrijden komt eraan: wat betekent dit voor jouw portem

16 december 2025
D66 en CDA staan te trappelen om rekeningrijden eindelijk werkelijkheid te maken. Het klinkt modern en eerlijk: je betaalt alleen voor wat je gebruikt. Maa
wereldwijde ev-verkoop
Nieuws

China domineert wereldwijde EV-verkoop terwijl Europa achter

15 december 2025
Europa kende ooit een dominante positie in de autowereld, maar de elektrische automarkt van 2025 laat een drastisch andere realiteit zien. Als je de cijfer
Chinese-merken-hybride-markt
Nieuws

Chinese merken overheersen wereldwijde plug-in hybride markt

15 december 2025
De verschuiving in de wereldwijde autoindustrie wordt nergens zo pijnlijk duidelijk als in de verkoopcijfers van plug-in hybrides. De wereldwijde top 10 va
Nieuws

Ruiten krabben met draaiende motor, mag dat eigenlijk wel?

11 december 2025
Je kent het wel: die eerste echte vriesdag van het seizoen sta je daar met je krabber te worstelen met een laag ijs dat aanvoelt als beton. De verleiding i