Zware SUV's gaan in deze stad meer betalen voor parkeervergunning

Dylan Smit2 minuten leestijd5 november 2025

De Britse stad Cardiff krijgt als eerste stad in het Verenigd Koninkrijk een gewichtsafhankelijk parkeertarief. Voertuigen boven de 2.400 kilo gaan extra betalen voor hun parkeervergunning, en die grens zakt in de toekomst zelfs naar 2.000 kilo voor auto's met verbrandingsmotor.

Het meest opvallende element van de nieuwe regeling is het absolute maximum: voertuigen die meer wegen dan 3.500 kilo komen helemaal niet meer in aanmerking voor een parkeervergunning. Deze maatregel raakt vooral de zwaarste SUV's en luxe terreinwagens.

Data en onderzoek onderbouwen de beslissing

De stad baseert haar beleid op concrete veiligheidsdata. Onderzoek toont aan dat vooral de hoge motorkappen van moderne SUV's een aantoonbaar verhoogd risico vormen bij aanrijdingen met voetgangers en fietsers. Dit veiligheidsaspect, gecombineerd met milieu-impact, vormt de technische onderbouwing voor het nieuwe beleid.

Het draagvlak onder de bevolking is significant: 66 procent van de ondervraagde inwoners steunt de maatregel. Deze steun komt voort uit een combinatie van veiligheids- en milieuoverwegingen.

Mogelijke trendsetter voor stedelijk parkeerbeleid

Oliver Lord van de Clean Cities-campagne noemt de maatregel een logische stap naar veiligere en eerlijkere stadsstraten. Experts verwachten dat andere Britse steden het voorbeeld van Cardiff zullen volgen.

In Nederland hanteren gemeenten momenteel nog geen gewichtsafhankelijke parkeertarieven. Wel neemt de discussie hierover toe, mede door de stijgende populariteit van SUV's in ons land. Deze trend sluit aan bij de Europese ontwikkeling, waar SUV's een steeds groter aandeel van de autoverkoop vormen.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.

Dit artikel is gepubliceerd op 5 november 2025

Ook interessant voor jou

Nieuws

Deze 10 tweedehands elektrische auto's hebben de gezondste b

5 november 2025
Ben je bang dat je met een tweedehands elektrische auto straks met een kapotte batterij blijft zitten? Begrijpelijk, want zo'n accu is het duurste onderdee
Nieuws

Vergelijking: botsproeven van diverse nieuwe modellen

5 november 2025
EuroNCAP heeft weer een nieuwe ronde botsproeven afgerond, en de resultaten laten een duidelijke scheiding zien tussen goede en slechte auto's. Terwijl Aud
Nieuws

Duitse EV-subsidies kunnen tweedehands elektrische auto's oo

31 oktober 2025
De Duitse regering heeft zojuist een opvallende zet gedaan in de EV-markt: voor 2026 komt er een nieuwe subsidieronde voor elektrische auto's. En dat is in
Nieuws

Miljoenen auto's verliezen binnenkort hun automatisch noodhu

31 oktober 2025
Een belangrijk veiligheidssysteem in miljoenen Europese auto's dreigt binnen enkele jaren onbruikbaar te worden. De oorzaak: het verdwijnen van het 2G-netw
Nieuws

Tesla Model Y herovert koppositie in Europese autoverkopen m

29 oktober 2025
Na een opvallend wisselvallige periode is de Tesla Model Y in september weer de best verkochte auto van Europa geworden. Het model bereikte deze mijlpaal o
Nieuws

Touchscreenbediening kost auto's een perfecte veiligheidssco

27 oktober 2025
Euro NCAP pakt door op een van de meest bekritiseerde trends in moderne auto's: het vervangen van fysieke knoppen door touchscreenbediening. Vanaf 2026 kun