Verzekeringskosten stijgen met 18 procent door toename blijvend letsel in verkeer

Verzekeringspremies zijn het afgelopen jaar flink gestegen.
Dylan Smit2 minuten leestijd12 augustus 2025

De premies voor autoverzekeringen zijn het afgelopen jaar weer fors duurder geworden. Vergelijkingssite Pricewise registreerde een stijging van gemiddeld 18 procent. Dit is hetzelfde hoge percentage als tijdens de recordstijging in september 2024. Waar komt deze continue kostenstijging vandaan?

De verplichte WA-verzekering steeg met 20 procent, WA+ met 10 procent, en allriskverzekeringen gingen zelfs 23 procent omhoog. Hoewel inflatie een rol speelt, zijn er specifiekere oorzaken die de verzekeraars dwingen hun premies te verhogen.

Complexere techniek leidt tot duurdere reparaties

De technische systemen in moderne auto's worden steeds geavanceerder. Een ogenschijnlijk simpele reparatie kan daardoor verrassend kostbaar uitpakken. Denk aan LED-koplampen die bij vervanging meer dan € 14.000 kunnen kosten. Deze toegenomen reparatiekosten drukken zwaar op de uitgaven van verzekeraars.

Blijvend letsel zorgt voor extreme kostenpieken

De grootste zorg voor verzekeraars is momenteel echter de toename van verkeersslachtoffers met blijvend letsel. Deze claims kunnen oplopen tot honderdduizenden euro's per geval. Dit komt niet alleen door directe medische kosten, maar vooral door langdurige of permanente arbeidsongeschiktheid.

Het Verbond van Verzekeraars wijst op een duidelijke oorzaak: de toenemende diversiteit aan voertuigen op de weg, met name de groei van het aantal zware voertuigen. Bij ongevallen met zwaardere auto's is de kans op ernstig letsel significant groter.

De combinatie van complexere techniek en zwaardere ongevallen dwingt verzekeraars hun premies te verhogen om de toegenomen schadelast te kunnen blijven dekken. De huidige trend suggereert dat deze kostenstijging voorlopig zal aanhouden.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.

Dit artikel is gepubliceerd op 12 augustus 2025

Ook interessant voor jou

Nieuws

Chinese automerken breken verkooprecords wereldwijd, maar BY

2 oktober 2025
Chinese autofabrikanten veroveren in sneltreinvaart de wereldmarkt. Maar wie doet het nu eigenlijk het beste? Data-expert China EV DataTracker bracht de ve
Nieuws

Nederlanders kopen 6 keer vaker een tweedehands auto dan een

1 oktober 2025
De occasionmarkt blijkt in Nederland veel belangrijker dan de nieuwverkoop. Nieuwe cijfers van brancheorganisatie Bovag laten zien dat er in de eerste 8 ma
Nieuws

Stellantis stopt ontwikkeling van zelfrijdende auto's, maar

30 september 2025
Autofabrikant Stellantis, het moederbedrijf van merken als Peugeot, Citroën en Jeep, gooit het bijltje erbij neer als het gaat om de ontwikkeling van zelfr
Nieuws

Elektrische auto's krijgen hogere wegenbelastingkorting in 2

30 september 2025
Het demissionaire kabinet Schoof heeft in de nieuwe miljoenennota enkele opvallende wijzigingen aangekondigd voor de wegenbelasting van elektrische auto's.
Nieuws

Blauwe diesel bespaart 90 procent CO2, maar kost 21 cent mee

25 september 2025
Het aantal tankstations waar je HVO100 kunt tanken groeit gestaag. Deze dieselvariant op plantaardige basis levert aanzienlijke CO2-besparingen op, maar ke
Nieuws

Golf 2 tegen Golf 8: crashtest laat schrikbarend verschil in

25 september 2025
Een crashtest met een oude Golf 2 uit de jaren '80 levert schokkende beelden op. Bij een aanrijding met 64 kilometer per uur wordt de auto compleet in elka