Het traditionele beeld van de roestgevoelige auto wijst naar Italiaanse en Franse merken. Deze reputatie was lange tijd gerechtvaardigd, maar tot de jaren 80 kampten ook Duitse, Japanse en Zweedse fabrikanten met aanzienlijke roestproblemen. Pas nadat Audi eind jaren 80 verzinking introduceerde, volgden andere merken dit voorbeeld en werd roest geleidelijk minder problematisch.
Land Rover, Mazda en Subaru leiden roeststatistieken
De analyse van de APK-gegevens over 2023 en 2024 toont een verrassende rangorde. Niet Italiaanse of Franse merken scoren het slechtst op roestgevoeligheid, maar Land Rover, Mazda en Subaru vertonen verhoudingsgewijs de meeste ernstige roestproblemen tijdens APK-keuringen.
Voor Subaru en Land Rover bestaat een gedeeltelijke verklaring in hun gebruik. Deze vierwielaandrijvers worden vaker ingezet op onverharde wegen, waar ze meer modder en zand verzamelen. Bovendien lopen ze eerder beschadigingen aan de onderzijde op die roestvorming versnellen.
Mazda kan echter minder gemakkelijk een beroep doen op dit argument. De roestproblemen van dit merk lijken voornamelijk voort te komen uit materiaal- of constructiekeuzes, gezien het doorgaans gewone gebruikspatroon van Mazda-eigenaren.
Ernstige roest betekent bijna altijd afkeur
Wanneer APK-keurmeesters 'ernstige roest' constateren, betreft dit meestal dragende onderdelen van de constructie. Dit leidt vrijwel automatisch tot afkeur van het voertuig. Het herstel van dergelijke roestschade vergt veel tijd en is daardoor kostbaar, waardoor eigenaren vaak kiezen voor afvoer van hun auto.
Bij de aanschaf van een goedkope oudere auto verdient roestcontrole daarom extra aandacht. Dit geldt met name voor Mazda's, Subaru's en Land Rovers waarvan de APK-datum nadert.
Tesla domineert algemene APK-gebreken
De totale APK-statistieken tonen een ander beeld dan de roestcijfers. Tesla voert de lijst aan van merken die het vaakst direct worden afgekeurd tijdens de keuring. In de meeste gevallen betreft dit banden die niet voldoen aan de APK-normen.
Dit bandenprobleem lijkt voort te komen uit de combinatie van hoog gewicht, veel vermogen en het ontbreken van voorgeschreven onderhoudsintervallen bij Tesla's. Gelukkig komen de meeste Tesla's na het monteren van nieuwe banden probleemloos door de herkeuring.
Honda's aanwezigheid in de top 5 van APK-gebreken valt op, gezien de reputatie van het Japanse merk voor betrouwbaarheid. Mogelijk onderschatten Honda-eigenaren de onderhoudsbehoefte van hun voertuig, wat resulteert in meer keuringsgebreken.
Lexus excelleert, Land Rover verrast positief
Lexus scoort het beste in de APK-statistieken en passeert het vaakst zonder opmerkingen door het keuringsstation. Dit resultaat sluit aan bij de consistente prestaties van het Japanse luxemerk in diverse betrouwbaarheids- en tevredenheidsonderzoeken.
Een opmerkelijke verschijning op de vierde plaats van best presterende merken is Land Rover. Ondanks de roestproblemen en de doorgaans lage scores in betrouwbaarheidsonderzoeken, blijken Land Rover-eigenaren hun voertuigen zorgvuldig te onderhouden voor APK-keuringen.
De data uit 2023 en 2024 bevestigen dat roest nog altijd een relevante factor blijft bij de aanschaf en het onderhoud van oudere voertuigen, zij het bij andere merken dan traditioneel werd verwacht.







