Batterij leeg in een elektrische auto: zo ver kom je écht op de laatste procenten stroom

Dylan Smit3 minuten leestijd14 oktober 2025

Een net uitgevoerde test van de ADAC onthult precies wat er gebeurt als je de batterij van je EV compleet leegrijdt. Met 6 verschillende modellen werd op een gesloten circuit onderzocht hoeveel reserve er eigenlijk nog is als je display '0 km' aangeeft. De resultaten zijn verrassend én leerzaam.

Voor het onderzoek selecteerde de ADAC - zeg maar de Duitse ANWB - een interessante mix van elektrische auto's: een BYD Seal, Nio EL6, Kia EV6, Tesla Model Y, Volvo EX40 en Volkswagen ID.3. Wat blijkt? Zelfs als je accu ogenschijnlijk leeg is, kun je vaak nog best een eindje doorrijden. Al is dat niet zonder risico's.

Zo verliep de test

De testers startten hun rondjes met 20 tot 30 procent batterijlading. Vervolgens reden ze gewoon door, zonder energiebesparende maatregelen. Ze negeerden alle waarschuwingen en bleven rijden tot de auto's er letterlijk mee ophielden.

Drie stappen naar een lege accu

Bij 15 tot 20 procent batterijlading (dat is zo'n 40 tot 80 kilometer actieradius) krijg je de eerste vriendelijke waarschuwing. Het display kleurt meestal oranje en je ziet een melding dat het tijd wordt om te laden. Op dit punt merk je tijdens het rijden nog helemaal niets.

Rond 9 procent accu (minder dan 30 kilometer actieradius) wordt het serieuzer. Je krijgt meer waarschuwingen, soms ook met geluidssignalen. Sommige auto's stellen voor om de airco uit te zetten of naar de zuinige Eco-modus te schakelen. Hard optrekken gaat al wat minder vlot.

Bij minder dan 10 kilometer resterende actieradius grijpen de auto's zelf in. Het vermogen wordt flink beperkt en de snelweg wordt een no-go zone. Wanneer de display uiteindelijk '0' aangeeft, schakelen alle geteste modellen over op een noodreserve.

De verrassende reserve

Het meest opvallende resultaat: alle zes de auto's konden nog 15 tot 20 kilometer doorrijden nadat de display '0' aangaf. Maar let op: in deze noodfase wordt het vermogen steeds verder teruggeschroefd. Op een gegeven moment haal je zelfs geen 50 kilometer per uur meer.

Als dat punt bereikt is, kan de auto elk moment compleet stilvallen. Sommige modellen kun je dan nog wel herstarten voor een laatste paar meter, maar vaak werkt er helemaal niets meer.

Waarom je deze reserve liever niet gebruikt

De ADAC benadrukt dat deze test werd uitgevoerd onder ideale omstandigheden: nieuwe auto's, vlak terrein en aangename temperatuur. In de praktijk, vooral bij winterse kou of met een oudere accu, kan die noodreserve een stuk kleiner zijn. Je kunt er dan ook nog veel abrupter mee stil komen te staan.

In Duitsland kun je trouwens een boete krijgen als je strandt met een lege batterij - en terecht. Want met een compleet lege accu ben je niet alleen jezelf tot last, maar creëer je ook een potentieel gevaarlijke situatie voor andere weggebruikers.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.

Dit artikel is gepubliceerd op 14 oktober 2025

Ook interessant voor jou

Nieuws

Verzonken deurgrepen op moderne auto's blijken levensgevaarl

14 oktober 2025
De verzonken deurgrepen die we steeds vaker zien op nieuwe auto's zijn niet alleen onhandig, maar vormen ook een serieus veiligheidsrisico. Dat blijkt uit
Nieuws

Winterbanden ANWB test toont grote veiligheidsrisico's bij g

13 oktober 2025
Een recent uitgevoerd ANWB-onderzoek naar winterbanden laat zien dat bezuinigen op banden flink gevaarlijk kan zijn. Van de geteste 31 winterbanden in maat
Nieuws

Sterke stijging elektrische autoverkoop Europa terwijl Tesla

13 oktober 2025
Nieuwe data over de Europese automarkt laten een opmerkelijke ontwikkeling zien: terwijl de verkoop van elektrische auto's flink stijgt, zakt Tesla juist w
Nieuws

EU zoekt met goedkope stadsauto van € 15.000 antwoord op Chi

13 oktober 2025
Een nieuwe compacte en betaalbare auto voor rond de € 15.000. Dat moet het Europese antwoord worden op de golf van goedkope Chinese elektrische auto's die
Nieuws

Nieuwe superbatterij belooft EV met 750 kilometer actieradiu

7 oktober 2025
CATL, de grootste batterijfabrikant ter wereld, introduceert twee baanbrekende batterijen voor de Europese markt. Het Chinese bedrijf komt met een accupakk
Nieuws

Chinese automerken breken verkooprecords wereldwijd, maar BY

2 oktober 2025
Chinese autofabrikanten veroveren in sneltreinvaart de wereldmarkt. Maar wie doet het nu eigenlijk het beste? Data-expert China EV DataTracker bracht de ve