Nederland eerst
Zweden en Nederland zijn als eerste aan de beurt bij de lancering van het Zeekr in Europa, waarbij zelfs het hoofdkwartier in Amsterdam komt te staan. Zowel de 001 als de X worden hier dus als eerste geleverd; auto’s die beiden gebruikmaken van het SEA-platform, dat ook gebruikt wordt door concerngenoot Smart voor de #1 en Volvo, dat het platform inzet om de EX30 te voorzien van aandrijving.
Zeekr 001

De Zeekr 001 werd al in 2020 voorgesteld als conceptcar voor Lynk & Co en bleek een jaar later door het leven te gaan als eerste productiemodel van Zeekr. In China wordt de Zeekr 001 al even geleverd, voorzien van een 86 of 100 kWh accupakket, waarmee de 001 goed is voor een actieradius van 545 of zelfs 700 kilometer. Daar wordt nu een derde pakket aan toegevoegd van maar liefst 140 kWh, waarmee de 001 over meer dan 1.000 kilometer actieradius beschikt. Gemeten via de niet heel nauwkeurige CLTC-methode weliswaar, maar desalniettemin een flinke range.
Flink wat vermogen
Van de aangeboden aandrijflijnen weten we in ieder geval dat de krachtigste Zeekr zal worden voorzien van twee elektromotoren, die samen goed zijn voor 544 pk. Ruim voldoende om de Zeekr 001 binnen 3,8 seconden naar de 100 km/u te slingeren.
Zeekr X

Van de Zeekr X is inmiddels bekend dat hij China wordt geleverd met een basismotor van 272 pk en een 66 kWh accupakket. Daarmee zou hij volgens de Chinese meetmethode 560 kilometer bereik moeten hebben; reken voor Europa op een realistischer WLTP-cijfer van zo’n 450 kilometer. De Smart #1, waarmee de Zeekr X zijn specificaties deelt, noteert 440 kilometer in deze configuratie.
Sterkere variant
Meer vermogen kan ook: hoger in de hiërarchie van de X vinden we een 428 pk sterke variant die in slechts 3,7 seconden naar de 100 km/u snelt. Ook de maatvoering is inmiddels bekend. De Zeekr X meet 4,45 meter in de lengte, 1,84 meter in de breedte en 1,57 meter in de hoogte. De wielbasis bedraagt 2,75 meter. De X is 18 centimeter langer dan de Smart #1 en hij weegt 1.840 kg.







